معیارهای فیزیکی ارزیابی مبلمان شهری چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: به طور کلی دو معیار فیزیکی و غیرفیزیکی در طراحی مبلمان شهری مورد توجه قرار می‌گیرد و کیفیت مبلمان براساس ان‌ها سنجیده می‌شود.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه معیارهای طراحی مبلمان شهری شامل دو بعد فیزیکی و غیر فیزیکی می‌شود، اظهار کرد: شکل، رنگ، بافت، پوشش، اتصالات و مواد مصرفی از جمله پارامترهای فیزیکی طراحی مبلمان شهری است.

وی با اشاره به ویژگی‌های غیر فیزیکی مبلمان شهری افزود: پارامترهایی که محتوای فیزیکی و کالبدی ندارد و هنگام کاربرد و استفاده از مبلمان شهری مورد توجه و اهمیت است، ویژگی‌های غیر فیزیکی مبلمان شهری را شامل می‌شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: هماهنگی با محیط اطراف، ایمن بودن، ارگونومی، در دسترس بودن، کم بودن قطعات، استحکام سازه و دوام و مقاومت در برابر تخریب از ویژگی‌های غیر فیزیکی است که باید در طراحی مبلمان شهری مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: شکل مبلمان شهری باید متناسب با عملکرد بوده و در ارتباط با محیط اطراف خود و دارای هماهنگی و خوانایی لازم باشد به‌گونه‌ای که از فاصله دور نیز بتوان کارکرد آن را تشخیص داد.

اخگر با بیان اینکه بافت مبلمان شهری باید علاوه بر ایجاد جلوه و زیبایی کاربرد داشته باشد، تاکید کرد: بافت مبلمان شهری می‌تواند باعث ایجاد استحکام در سطوح خارجی مبلمان شود و به منظور ایجاد اصطکاک و جلوگیری از سرخوردن در مکان‌هایی که ضرورت دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: سطح مبلمان شهری باید به‌گونه‌ای باشد که موجب جمع شدن آب و گرد و خاک نشود و به راحتی قابل تمیز کردن و شستشو باشد.

این دکترای شهرسازی افزود: بسیار مهم است که پوشش مبلمان شهری به نحوی انتخاب شود که به مرور زمان و بر اثر عوامل جوی و محیطی تخریب نشود و بدین منظور لازم است سازندگان مبلمان شهری با انجام آزمایش‌های دقیق فنی، کیفیت پوشش‌های مصرفی را کنترل کنند.

وی ادامه داد: انتخاب رنگ نیز برای اجزای مبلمان شهری باید به‌گونه‌ای باشد که در محیط شاخص بوده و در عین حال از ایجاد اغتشاش بصری و چشمگیری بیش از حد جلوگیری کند.

اخگر خاطرنشان کرد: مبلمان با رنگ‌های ملایم در محیط‌های مختلف ایجاد آرامش می‌کند و با رنگ‌های شاد در محیط‌های خنثی موجب تنوع و سرزندگی می‌شود.

وی گفت: رنگ اجزای مبلمان شهری به صورت پوششی و یا متریال‌های رنگی باید به‌گونه‌ای باشد که هنگام شستشو یا در معرض آفتاب به مرور زمان تغییر نکرده و خاصیت خود را از دست ندهد.

کد خبر 493828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.