فردوسی باعث ترویج آزادی‌خواهی و نجات از حقارت ملت‌ها است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فردوسی نه تنها باعث می‌شود که نام پهلوانان و بزرگان ملی ایران در تاریخ ماندگار شود بلکه با نفوذ کلامش در بین دیگر ملت‌ها باعث ترویج روح آزادی‌خواهی و نجات از حقارت در بین آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید خطیب زاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نه تنها مهم‌ترین اثر حماسی جهان است بلکه اخلاق‌مدارترین منظومه حماسی جهان و دایره‌المعارف سترگ ایران و ایرانی نیز به شمار می‌آید. حکیم این اثر را به شیوه‌ای نگاشته است که داد و خرد جانمایه آن باشد و سندی باشد بر شکوه و عظمت زبان پارسی و گواهی دهد بر اصالت و قدمت فرهنگ و تمدن در ایران زمین.

وی ادامه داد: فردوسی نه تنها باعث می‌شود که نام پهلوانان و بزرگان ملی ایران در تاریخ ماندگار شود بلکه با نفوذ کلامش در بین دیگر ملت‌ها باعث ترویج روح آزادی‌خواهی و نجات از حقارت در بین آن‌ها می‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه فردوسی روح حماسه را با فضایی روحانی در شاهنامه پیوند می‌زند، نوشت: او چنان زیبا، عشق و احساس را در کنار حماسه به تصویر می‌کشد که ادبا و فرهیختگان ملل دیگر نیز زبان به تمجید و تحسین وی می‌گشایند. جیمز راسل لوول (شاعر آمریکایی)، شاهنامه را از تمامی داستان‌های عاشقانه اروپا فراتر می‌داند و می‌گوید: آثار دیگر، از دیدگاه هنری بسیار فرودست‌تر از آنِ فردوسی قرار می‌گیرد.

خطیب‌زاده با یادآوری اینکه کدام ایرانی و کدام پارسی‌گویی است که شاهنامه را بخواند و به ایرانی بودن خود و زبان پارسی نیاکانش نبالد، نوشت: کیست که با مفاهیم انسانی شاهنامه آشنا شود و از آن نیاموزد که آنچه ملت‌ها را در دشوارترین لحظات حفظ و قدرتمند می‌کند، پاسداشت فضیلت‌های اخلاقی و تقلای دائمی در مصاف خیر و شرّ و اراده همیشگی برای دوباره برخاستن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پست اینستاگرامی خود را با این شعر فردوسی آغاز کرده بود:

چو ایران نباشد تن من مباد

در این بوم و بر، زنده یک تن مباد.

دریغ است ایران که ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود.

همه سر به سر تن به کشتن دهیم،

به از آنکه کشور به دشمن دهیم…

فردوسی باعث ترویج آزادی‌خواهی و نجات از حقارت ملت‌ها است

کد خبر 493568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.