ایجاد کمربند سبز شهری با توسعه صنعت باغداری

باغ شهرها می‌توانند راه حل مناسب در برنامه‌ریزی و توسعه شهری در آینده باشند چرا که با پرداختن به مفهوم این رویکرد چشم اندازی برای آینده توسعه شهری با ایجاد فضای سبز و توسعه باغات می توان ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بشر در طول تاریخ شهرنشینی، همواره به دنبال پیدا کردن فرم‌های شهری جدید برای بهبود و اعتلای کیفیت زندگی خود بوده است در دنیای شهری امروز نیز بازگشت به آغوش طبیعت، پاکسازی محیط زیست از آلودگی، رهایی از زندگی ماشینی، زیستن در شهرهای آرام و هوای پاک خواسته‌هایی است که نه تنها کمال مطلوب شهرنشینان محسوب می‌شود بلکه در جهت خلق و حفظ شهرهایی پایدار و سازگار با محیط زیست امری ضروری برای برنامه‌ریزی به شمار می‌روند.

در واقع برای آنکه مدیریت شهری بتواند پایداری زندگی شهری و به مطلوبیت رساندن آن را تضمین کند، تن دادن به نوآوری و درک مجدد از مسائل شهر امری اساسی است که این امر مستلزم بازنگری در سیاست‌های شهری و گسترش حوزه‌های مطالعاتی برای ارائه چشم اندازی روشن‌تر نسبت به توسعه شهری در آینده است.

شهرهایی با رویکرد دو وجهی شهری، روستایی یا باغ شهرها می‌توانند راه حل مناسب در برنامه‌ریزی و توسعه شهری در آینده باشند بنابراین شهرداری و جهاد کشاورزی می‌توانند با پرداختن به مفهوم این رویکرد در صدد چشم اندازی برای آینده توسعه شهری با ایجاد فضای سبز و توسعه باغات باشند.

تشویق کشاورزان برای توسعه باغات

«حسین علی‌محمدی» شهردار رزوه در رابطه با اقدامات انجام شده برای کمک به توسعه فضای باغات و صنعت گلخانه‌ای در شهر اظهار می‌کند: شهرداری رزوه با تشویق و ترغیب کشاورزان این شهر برای ایجاد صنعت باغداری، باغاتی به وسعت ۵، ۱۰، و ۱۲ هکتار احداث کرده است که مانند کمربند سبز شهری دور شهر رزوه نقش آفرینی می‌کند که هم محرک توسعه صنعت باغداری و هم ایجاد فضای سبز برای شهروندان و نیز موجب جذب گردشگر است.

وی می‌افزاید: در سه سال گذشته مساحت فضای سبز و باغات شهر رزوه حدود ۱۸ هکتار بود که با تشویق و ترغیب کشاورزان اکنون وسعت باغات شهر به حدود ۳۰۰ هکتار رسیده است که در چشم‌انداز پنج ساله شهر باغات و صنعت گلخانه‌ای شهر رزوه می‌تواند برند شهر باشد همچنین در سه سال اخیر سه واحد بزرگ صنعتی به بهره‌برداری رسیده و طرح اجرای احداث صنعت گلخانه‌ای در حدود ۳۰ هکتار آغاز شده است.

شهردار رزوه با بیان این که در این شهر پنج پارک وجود دارد، تصریح می‌کند: سال ۹۶ تنها یک پارک وجود داشت و در مجموع فضای سبز شهری ۱۲ هکتار بود، اما اکنون فضای سبز شهری به ۴۵ هکتار رسیده است و پارک‌های بیشه زار و امامزاده عبدالله زید حسنی از سوی مالکان به شهرداری واگذار و دو پارک جدید نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این که آبیاری فضای سبز شهری از طریق یک حلقه چاه تأمین می‌شود، می‌افزاید: طرح سیستم نوین آبیاری در قالب قطره‌ای به همراه جداسازی از آب شرب از سال ۹۶ تا ۹۸ با اعتبار حدود ۲۰۰ میلیون تومان از محل بودجه شهرداری رزوه اجرا شد که با اجرای این طرح حدود ۴۰ میلیون لیتر در مصرف آب شرب صرفه‌جویی شده است و شهرداری رزوه در ردیف شهرهای برتر کشور از لحاظ صرفه‌جویی آب قرار گرفت.

وی خاطرنشان می‌کند: شهر رزوه با جمعیت هشت هزار و ۶۰۰ نفر به شهر تبدیل شده است که در سال ۹۶ جمعیت آن به حدود چهار هزار نفر رسید، اما در سه سال گذشته با اجرای طرح‌های جدید در توسعه باغات و صنعت گلخانه‌ای و رشد و توسعه شهری شاهد کوچ معکوس به شهر هستیم.

شهردار روزه می‌افزاید: با این مهاجرت معکوس به شهر، در شهرداری رزوه صدور پروانه ساختمانی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ نسبت به ۱۰ سال ماقبل آن ۵۷ درصد افزایش داشته است.

باغات بادام برند شهر

«بختیار حاجتی» رئیس جهاد کشاورزی چادگان در خصوص توسعه باغات و صنعت گلخانه‌ای اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر در زمینه کشت باغات بادام دیم در سطح استان رتبه نخست را در دست داریم، با توجه به مقرون به صرفه بودن کاشت و برداشت بادام با برگزاری کلاس‌های آموزش باغبانی برای کشاورزان اکنون سطح زیر کشت باغات از ۱۹۰۰ هکتار به دو هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده است، در روستاهای حجت آباد، آبادچی، انالوجه و شهر رزوه باغات بادام آبی و در مناطق علی عرب و دی کلبعلی کشت بادام دیم توسعه دارد.

وی می‌افزاید: از سطح ۱۹۰۰ هکتار زیر کشت درخت بادام بارده در بخش دیم و آبی دو هزار و ۵۵۰ تن بادام برداشت شده است که چون واحد صنایع بسته بندی و فرآوری بادام در شهرستان چادگان نداریم روانه بازار شهرستان نجف آباد و شهرستان‌های اطراف شده و از آنجا به کشور هند صادر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی چادگان ادامه می‌دهد: محصول بادام این شهرستان می‌تواند به عنوان برند چادگان باشد که نیاز است که واحد صنعتی تبدیلی ایجاد شود و در این زمینه سرمایه گذار جذب و در شهرک صنعتی زمین واگذار شود که این امر هم همت همه جانبه مسئولان را می‌طلبد.

وی با بیان این که از سطح ۱۴۰ هکتار زیر کشت درختان گردو ۱۲۰ هکتار بارده است که سالانه ۲۸۰ تن گردو برداشت می‌شود، می‌گوید: سطح زیر کشت درختان آلبالو ۱۵ هکتار و گیلاس ۲۰ هکتار است.

وی با بیان این که در این شهرستان سطح زیر کشت گلخانه‌ای رو به افزایش است و در غرب استان رتبه اول را داریم، ادامه می‌دهد: در حال حاضر هشت هکتار زیر کشت گلخانه‌ای داریم که محصولاتی نظیر فلفل، گوجه و خیار و گل رز شاخه بریده تولید و روانه بازار شهرستان‌های کشور می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی چادگان می‌افزاید: با توجه به مقرون به صرفه بودن و نیاز به آب کمتر از کشت‌های گلخانه‌ای استقبال خوبی می‌شود که با راه اندازی چند واحد گلخانه اکنون سطح زیر کشت آن به ۳۰ هکتار می‌رسد و اگر مشکل تضمین بانکی برای ایجاد واحدهای گلخانه جدید رفع شود تا دو سال آینده در ردیف شهرستان‌های شاخص استان قرار خواهیم گرفت.

حاجتی با اشاره به تأثیرات کشاورزی در توسعه شهر می‌افزاید: با توجه به این که در این شهرستان علاوه بر ساکنان روستایی و ساکنان در دو شهر چادگان و رزوه نیز کشاورز هستند بیش از ۸۵ درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند حال می‌توان کشاورزی محور توسعه است و اگر کشاورزان حمایت شوند مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ صورت نخواهد گرفت.

کد خبر 493554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.