همه چیز در مورد فوجی فیلم + تاریخچه، محصولات و وضعیت کنونی

فوجی فیلم (Fujifilm) بزرگ‌ترین شرکت مرتبط با عکاسی و فیلمبرداری دنیا است که با چالش‌های متعددی رو به رو شده است. محصولات فوجی فیلم، تاریخچه و وضعیت کنونی این شرکت در این مطلب مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فوجی‌فیلم یک شرکت ژاپنی فعال در صنعت تصویربرداری است که دفتر مرکزی آن در توکیو قرار دارد. این شرکت در حوزه‌های متفاوت تصویربرداری پزشکی، تجهیزات تصویربرداری شخصی، لوازم آرایشی و بهداشتی، داروهای احیایی، سلول‌های بنیادی، تولید صنایع زیستی، دستگاه‌های اپتیکی، دوربین دیجیتال، فیلم عکاسی رنگی و همه تجهیزات مرتبط با ضبط و چاپ عکس فعالیت دارد. یکی از مهمترین همکاری‌های تاریخ فوجی فیلم شراکت آن با زیراکس بود که باعث به وجود آمدن شرکتی به نام فوجی زیراکس شد.

تاریخچه فوجی فیلم

اولین تولید کننده رول فیلم‌های ضبط فیلم سینمایی در ژاپن، شرکت Dainippin Celluloid بود. در دهه ۱۹۳۰ زیر مجموعه‌های این شرکت شرایط خوبی نداشتند، بنابراین مدیران این شرکت تصمیم گرفتند این قسمت‌ها را از هم جدا کنند. شرکت Fuji Photo Film در سال ۱۹۳۴ تأسیس شد و اولین محصولات این شرکت رول فیلم‌های عکسبرداری و فیلمبرداری، کاغذ مخصوص چاپ عکس و صفحات خشک چاپ عکس بود. از آنجایی که تولید این محصولات به واردات مواد اولیه وابسته بود نه تنها کیفیت خوبی نداشتند بلکه قیمت بالایی نیز داشتند به همین دلیل این شرکت یک متخصص آلمانی را استخدام کرد تا فرآیند تولید را بهینه سازی کند.

نگاتیو فیلم

اولین محصول مستقل شرکت فوجی فیلم به نام نگاتیو فیلم در سال ۱۹۳۶ تولید شد. این شرکت با تولید این محصول پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرد، اما با شروع جنگ جهانی دوم حرکت صعودی فوجی فیلم متوقف شد. در طول دوران جنگ، دو کارخانه این شرکت تخریب شد و آسیب زیادی به این شرکت وارد شد. فوجی بلافاصله پس از اتمام جنگ جهانی دوم، صادرات به کشورهای دیگر آسیایی همچنین کشورهای آمریکای لاتین را شروع کرد. این شرکت موفق شد در سال ۱۹۴۸ اولین فیلم رنگی را تولید کند و در سال ۱۹۴۹ وارد بازار مهم و بزرگ هند شد. در سال ۱۹۵۲ نیز اولین فیلم عکسبرداری آماتور در فوجی تولید شد و تا ۶ سال بعد، چند نسخه توسعه یافته نیز به بازار راه پیدا کرد.

توسعه فوجی فیلم

شرکت فوجی فیلم در دهه ۱۹۶۰ توسعه پیدا کرد به طوری که تا دهه بعد ۹ دفتر بین المللی تأسیس کردند. زیر مجموعه فوجی در ایالات متحده ۶ دفتر مستقل از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۲ در این کشور راه‌اندازی کرد. فوجی در سال ۱۹۶۰ به عنوان یک توزیع کننده فیلم خصوصی وارد بازار ایالات متحده شد. این شرکت در سال ۱۹۶۳ اولین نوار ویدئویی مخصوص سیستم‌های خانگی ژاپنی را ارتقا داد. در سال ۱۹۷۷ نیز اولین فلاپی دیسک هشت اینچی کامپیوتری را تولید کرد. فوجی در اواخر دهه ۱۹۷۰ پس از کداک و AGFA سومین تولید کننده فیلم در جهان بود.

رقبای فوجی فیلم

در سال ۱۹۷۹ مینورو اونیشی به عنوان مدیر کل شرکت انتخاب شد، او تغییرات مهمی در زیرساخت‌های آن به وجود آورد، بنابراین رشد چشمگیر فوجی در دهه ۱۹۸۰ باعث شد رقیب‌هایی مانند AGFA و 3M جای خود را به شرکت فوجی بدهند. فوجی تلاش می‌کرد تا جایگاه شرکت کداک را تصاحب کند. تا سال ۱۹۷۹ تعداد پتنت‌های ثبت شده توسط کداک در آمریکا و ژاپن ۲۵۵ پرونده بود، اما فوجی ۲۷۰ پتنت به نام خود ثبت کرده بود. توسعه و توزیع محصولات جدید فوجی در اواخر قرن بیستم به اوج رسید.

بحران اقتصادی و محصولات جدید فوجی فیلم

فوجی در دهه ۱۹۹۰ با بحران‌های اقتصادی رو به رو شد، با این حال تحقیق و توسعه و معرفی محصولات جدید به بازار با سرعت مناسبی صورت می‌گرفت. فوجی در سال ۱۹۹۱، دوربین دیجیتال خود به نام Fujix DS-100 را به بازار عرضه کرد که دارای کارت حافظه بود. محصول دیگر این شرکت شامل دوربین فیلمبرداری Simple-Hi 8 می‌شد که در سال ۱۹۹۳ تولید شد و سبک‌ترین و کوچک‌ترین دوربین جهان بود. سیستم چاپ رنگی به نام Pictrostat از جمله نوآوری‌های دیگر این شرکت ژاپنی در دهه پایانی قرن بیستم بود. فوجی تا سال ۱۹۹۶ محصولات متفاوتی مانند فیلم، دوربین‌های کامپکت، دوربین‌های یکبار مصرف، تجهیزات چاپ عکس، ورک استیشن عکاسی دیجیتال، پخش کننده عکس برای نمایش عکس‌ها روی تلویزیون و اسکنر عکس را بر اساس استاندارد جدید APS توسعه داد.

وضعیت کنونی فوجی فیلم

در حال حاضر مهمترین منابع درآمدی شرکت فوجی فیلم، فعالیت در صنعت پزشکی است. شرکت مستقل فوجی فیلم مدیکال در سال ۲۰۰۴ شروع به فعالیت کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که تصمیم به تأسیس هولدینگ دارد بنابراین این شرکت امروزه به عنوان یک هولدینگ با چندین زیرمجموعه شناخته می‌شود. شرکت آمریکایی Dimatix که تولید کننده نازل‌های چاپ جوهرافشان صنعتی بود در سال ۲۰۰۶ زیر مجموعه فوجی فیلم شد. شراکت فوجی فیلم با زیراکس نیز نیم قرن طول کشیده است. فوجی فیلم در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت ۵۰.۱ درصد از سهام کنترلی زیراکس را خریداری کنند، اما سرمایه گذاران و سهام داران بزرگ زیراکس مانع این کار شدند. در حال حاضر شیگتاکا کوموری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره هولدینگ شرکت فوجی فیلم است و شیگهیرو ناکاجیما مسئولیت مدیریت کل شرکت را بر عهده دارد.

کد خبر 493496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.