کاهش تست‌های مثبت کرونا به ۳۲ درصد/واکسیناسیون ۸۰ ساله ها ادامه دارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص آخرین وضعیت کرونا ویروس، واکسیناسیون، آمار ابتلا، بستری و فوتی‌ها در استان اصفهان توضیحاتی ارائه داد.

آرش نجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان اصفهان، اظهار کرد: در مقایسه با حدود ۱۰ روز پیش تعداد بستری‌ها و مبتلایان کاهش یافته است و تقریباً از ۴۵ درصد مثبت شدن تست‌های کرونا در استان اصفهان به ۳۲ درصد رسیدیم و آمار ابتلاء نیز از حدود دو هزار ۶۰۰ تاکنون به حدود یک هزار و ۷۰۰ بیمار رسیدیم.

وی افزود: تعداد بستری موارد جدید هم از ۳۵۰ بیمار به ۲۵۰ بیمار رسیده است که نشان می‌دهد، شیب ابتلاء به صورت کاهشی است و امیدواریم این شیب با شدت بیشتری کاهش یابد و به اعداد و ارقامی برسیم که مشابه آخر بهمن ماه باشد، اما در حال حاضر شاید بین یک تا دو هفته زمان لازم است تا به آن شرایط برسیم و افراد باید رعایت نکات بهداشتی مقابله با شیوع کرونا ویروس و ماسک زدن را به خوبی رعایت کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تغییر رنگ‌بندی شهرستان‌های استان اصفهان، ادامه داد: رنگ‌بندی نیز بر اساس شیب نزولی کرونا در استان تغییر یافته است و تقریباً تمام شهرستان‌های اصفهان به رنگ زرد یا نارنجی تغییر کرده است و احتمال می‌دهیم با این شرایط در هفته آینده رنگ‌بندی بهتر شود، ظرفیت بیمارستان‌ها هم با کاهش بیماری بیشتر شده و پذیرش بیماران غیرکرونایی نیز با بیشتر شدن تخت‌های خالی افزایش می‌یابد، احتمالاً در هفته‌های آینده تعدادی از بیمارستان‌هایی که به کرونا اختصاص دارد به بیماران غیرکرونایی خدمت‌رسانی و آن‌ها را پذیرش کنند.

بیمارستان الزهرا به زودی به بیماران غیرکرونایی خدمت‌رسانی می‌کند

نجیمی خاطرنشان کرد: با ادامه روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ بیمارستان الزهرا که به عنوان بیمارستان مرجع است، به سایر بیماران غیر کرونایی خدمت‌رسانی خواهد کرد، در حال حاضر بیمارستان الزهرا و غرضی بیمارستان‌های مرجع هستند و سایر بیمارستان‌ها مانند خورشید تنها بخشی را به کرونا اختصاص داده‌اند.

منع تردد بین تمام شهرها تا روز شنبه

وی با اشاره به محدودیت‌های عید فطر، تصریح کرد: تجربه تلخ عید نوروز باعث شد تا ستاد ملی کرونا، از روز سه‌شنبه تا شنبه بین تمام شهرها منع تردد اعلام کند، در حال حاضر از نظر قانونی منع تردد وجود دارد و با متخلفان برخورد می‌شود، اما افراد هم باید با تأمل بیشتر محدودیت‌ها را رعایت کنند تا شیب بیماری در استان و کشور همچنان نزولی باقی بماند.

کاهش آمار فوتی‌های روزانه کرونا در استان اصفهان

نجیمی با بیان اینکه امیدواریم با افزایش واکسیناسیون شاهد پیک جدید بیماری نباشیم، افزود: در بعضی از کشورهای دیگر با افزایش واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه وضعیت بهتر شده است، ما هم باید تلاش کنیم تا آمار فوت و ابتلاء را به کمترین حد برسانیم تا با افزایش واکسیناسیون بیماری در جامعه کنترل شود، موارد فوت نیز از حدود ۴۰ مورد در روز به زیر ۳۰ مورد در روز رسیده است و امیدواریم با کاهش بیماری آمار فوت بیماران مبتلا به کرونا ویروس بیشتر کاهش یابد.

شروع واکسیناسیون گروه سنی بالای ۷۵ سال

وی در خصوص واکسیناسیون سالمندان در استان اصفهان، گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال شروع شده و بخش قابل توجهی از سالمندان بالای ۸۰ سال نیز واکسینه شدند، اما اگر افراد بالای ۸۰ سال واکسن نزدند، همچنان می‌توانند اقدام کنند و اعلام گروه جدید به معنای این نیست که گروه‌های قبلی نمی‌توانند واکسن بزنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: برخی نظرهای غیرتخصصی باعث می‌شود سالمندان خودشان برای واکسینه شدن مراجعه نکنند، برنامه کشور این است که تا آخر خرداد ماه واکسینه کردن گروه سنی بالای ۸۰ سال تمام شده باشد، پس افراد بدون نگرانی باید در اولین فرصت برای واکسیناسیون اقدام کنند.

اعمال محدودیت‌ها راضی کننده نبود / ابتلا‬ به کرونای هندی در استان نداشته‌ایم

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در استان اصفهان ابتلاء به کرونا هندی نداشته‌ایم، اضافه کرد: در ایام نوروز از نظر رعایت‌ها به ۴۰ درصد رسیدیم، بعد از تعطیلات با هشدارهایی که داده شد و میزان رعایت‌ها نسبت به نوروز بیشتر و این امر باعث کاهش بیماری شد، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا ویروس ۱۰۰ درصد راضی کننده نبوده اما توانسته اثر خود را داشته باشد.

نجیمی با توضیح اینکه بیشترین فوتی‌ها هنوز در گروه‌های سنی بالا رخ می‌دهد، تصریح کرد: البته آمار فوتی‌های در کرونا ویروس جهش یافته در میانگین سنی پایین‌تر هم مشاهده شده است، همچنین نمی‌توانیم بگوییم کرونا چه زمانی تمام می‌شود، اما با توجه به شرایط و مشخص شدن اهمیت رعایت پروتکل‌ها برای همه و افق روشن در تولید واکسن و بومی شدن این تکنولوژی در کشور احتمالاً بتوانیم پایانی را برای کرونا در سطح کشور پیش‌بینی کنیم، امیدواریم با پوشش واکسن، امسال آخرین سالی باشد که کرونا وجود داشته باشد، نکته مهم این است که این پایان دادن به کرونا را بدون پیک‌های دیگر تمام کنیم.

کد خبر 493158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.