بورس امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۲.۱۶۶ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۵۹ واحدی به سطح ۱۷.۷۴۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۷۴.۲۶۴ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۰۸۲ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۴.۴۴۹ واحدی به سطح ۱.۱۸۳.۹۷۴و احد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۳۸۸ واحدی در سطح ۴۱۸.۴۸۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۳۸ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۳۳ درصدی را تجربه کردند.

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۴۲.۱۶۶ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۵۹ واحدی به سطح ۱۷.۷۴۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۷۴.۲۶۴ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۰۸۲ میلیارد برگه سهم بود.

مصوبات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی در خصوص حمایت از بازار سرمایه ابلاغ شد.

بورس امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

صادرات شمش فولادی آزاد شد

پیگیری‌های چیلان از دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نشان می‌دهد که به‌زودی (احتمالاً امروز) طی نامه‌ای از طرف دفتر معاونت معدنی اعلام خواهد شد که به مدت سه ماه، صادرات شمش فولادی توسط شرکت‌هایی که فهرست آن‌ها به گمرک اعلام می‌شود آزاد خواهد بود و صادرات نیازمند تیک صادراتی وزارت صمت و تأیید دفتر صنایع معدنی نیست محتمل است طی روزهای آینده، صادرات برخی انواع ورق‌های تخت فولادی نیز طبق همین روال نیازی به تیک صادراتی وزارت صمت نداشته باشد.

اخبار شرکت‌ها

معاون مالی و اقتصادی هلدینگ خلیج فارس در خصوص جزئیات دریافت مجوز تأمین سرمایه خلیج فارس می‌گوید "تلاش می‌کنیم تا مهر ماه کارهای انجام پذیره نویسی به نتیجه برسد و بتوانیم این تأمین سرمایه را در بازار پذیره نویسی کنیم."

معاونت حسابداری شرکت پالایش نفت اصفهان می‌گوید "قیمت گذاری نفت خام بر اساس قیمت‌های صادراتی است و در خصوص محصولات، مبنا نرخ‌های صادراتی و وارداتی فرآورده‌ها است و در صورت نبودن صادرات و واردات مقرر شد تا مبنای قیمت گذاری همان فوب خلیج فارس باشد. در خصوص محصولات بنزین، نفت گاز و نفت کوره همیشه صادرات داریم. در خصوص گزارش ۱۲ ماهه، هنوز وزارت نفت نرخ قطعی برای سه ماهه چهارم سال ۹۹ را اعلام نکرده است. بنابراین پالایشی‌ها مجبورند مانند گذشته نرخ‌هایی را برآورد کرده و بر اساس آن محاسبات سه ماهه چهارم را انجام داده و گزارش ۱۲ ماهه سال ۹۹ را منتشر کنند.

تغییر نحوه قیمت گذاری نفت خام و فرآورده‌های پالایشی چه نتایجی خواهد داشت؟ گزارش ۱۲ ماهه پالایشی‌ها در چه مرحله ایست؟

این روزها از گروه پالایش اخبار بااهمیتی از گوشه و کنار بازار به گوش می‌رسد. از ماجرای احتمال تخفیف نرخ خوراک پالایشی‌ها که توسط علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس مطرح شده تا موضوع تغییر نحوه قیمت گذاری نفت خام و ۵ فرآورده اصلی پالایشگاه‌ها. گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌های پالایش نیز یکی دیگر از موضوعات مهمی است که در این روزها بازار مشتاقانه منتظر انتشار آنهاست.

یکی از مدیران مالی شرکت‌های پالایشی در خصوص زمان احتمالی انتشار گزارش ۱۲ ماهه سال ۹۹ اعلام کرد: هنوز نرخ‌های سه ماهه چهارم به ما اعلام نشده است. منتظریم تا نرخ سه ماهه چهارم به دست ما برسد تا گزارش عملکرد سال ۹۹ را تهیه کنیم.

وی درباره تغییر در مبنای قیمت گذاری نفت خام و همچنین محصولات پالایشی گفت: بر اساس ابلاغیه وزیر نفت نحوه قیمت گذاری نفت خام و فرآورده‌های اصلی شرکت‌های پالایشی از فوب خلیج فارس به میانگین ماهانه محموله‌های صادراتی ایران تغییر یافته است. این تغییر برای کلیه شرکت‌های پالایشی اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به اثرات این تغییر بر سودآوری پالایشی‌ها ابراز داشت: این موضوع به صادراتی که دولت انجام می‌دهد بستگی دارد. اگر صادرات با تخفیف انجام شود در بخش قیمت گذاری فرآورده‌ها به ضرر پالایشی‌ها است اما در بخش قیمت گذاری مواد اولیه به نفع پالایشگاه‌ها تمام می‌شود. در صورتی که فروش‌های صادراتی دولت بر اساس قیمت‌های جهانی انجام شود شرکت‌های پالایشی از لحاظ فروش فرآورده‌ها متضرر نخواهند شد. اما برآیند این دو را باید پس از مشخص شدن قیمت‌های فروش صادراتی محاسبه شود که در نهایت به ضرر شرکت‌ها است یا به نفع آن‌ها است. (همفکران)

خموتور:

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حسابرسی شده) شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۴۵۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۰ درصد افزایش داشته است.

خموتور با سرمایه ثبت شده ۱,۴۲۸,۸۴۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۶۴۴,۵۶۶ میلیون ریال سود محقق کرده است.

وخاور:

اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی

اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت بانک خاورمیانه - نماد: وخاور

با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) به پیوست اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی (مؤسسه حسابرسی مؤسسه حسابرسی بیات رایان) نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۹ هیئت مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۲۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات ارائه می‌گردد. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد و در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت

غشصفا:

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ (حسابرسی نشده) شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۶۷۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است. غشصفا با سرمایه ثبت شده ۸۳۵,۸۲۰ میلیون ریال طی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ مبلغ ۵۶۰,۸۴۵ میلیون ریال سود محقق کرده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه رانفور

شرکت خدمات انفورماتیک در مجمع دیروز ۳۹ تومان به ازای هر سهم، معادل ۸۶ درصد از سود تلفیقی خود را تقسیم کرد. افزایش سرمایه از محل سود انباشته تا پایان شهریور ماه انجام خواهد شد. همچنین در نظر است که غیر از سود انباشته، از محل سرمایه گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه نیز افزایش سرمایه انجام شود.

پیش بینی می‌شود که مجموع درآمد شرکت از سامانه‌های ساتنا، پایا و نماد در سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۸۰ میلیارد تومان باشد که با توجه به حاشیه سود بالای این کارمزدها، سودی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان پیش بینی می‌شود. همچنین برای سامانه شاپرک تاکنون افزایش کارمزدی تصویب نشده است.

سامانه برنا پلتفرمی است که در سال اخیر به بلوغ کامل رسیده و قابلیت‌های بسیاری دارد و در سال جدید بانک مرکزی کشور به مانند کشورهای دیگر با کمک این سامانه شرکت رانفور، ایجاد رمز ارز ملی را در دستور کار خود دارد.

در رابطه با فروش سهام توسط حقوقی در سال گذشته، عمده این فروش به واسطه تعهد شناوری سهام شرکت در حدود ۲۰ درصد بوده است که حجم فروش سهامدار عمده حدود ۵.۴ درصد بوده، اما پس از تغییر شرایط بازار، مجبور به خرید مجدد ۱.۴ درصد از سهام شده است. برای حمایت از سهام شرکت، پشتوانه‌ی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی وجود دارد که این امر صورت خواهد پذیرفت. همچنین اوراق تبعی هم برای کاهش ریسک عرضه خواهد شد.(صنعت معدن)

بازارهای جهانی

کمبود اسید سولفوریک هم به محرک‌های قیمت جهانی مس اضافه شد!

قیمت جهانی مس که در محدوده تاریخی مانور می‌دهد و عوامل متعددی محرک آن می‌باشند حال باید کمبود اسید سولفوریک را هم به این عوامل اضافه کرد.

در شیلی بزرگترین تولید کننده مس جهان اوضاع مناسب گزارش نمی‌شود، از یک طرف کرونا در این کشور جولان می‌دهد از طرفی دیگر مشکلات مربوط به نیروی کار و کارگری معادن تأثیرات خود را گذاشته است و نهایتاً کمبود اسید سولفوریک تولیدی پالایشگاه‌ها هم باعث شتاب دادن به این روند قیمتی می‌شود.

در شیلی، اسید سولفوریک توسط پالایشگاه‌ها تولید می‌شود که فعلاً به دلیل کرونا نیمه فعال هستند و تولید تعداد زیادی از واحدهای مس این کشور که به روش الکترووینینگ می‌باشد و اسید سولفوریک به عنوان ماده اولیه آن است، روندی نزولی دارد! گفته می‌شود در آینده نزدیک کمبود این ماده اولیه باعث کاهش تولید ۱۲ درصدی مس شیلی خواهد شد.(معدن ۲۴)

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه با کاهش نگرانی نسبت به توقف طولانی مدت فعالیت بزرگترین سیستم خط لوله سوخت آمریکا و کاهش تولید پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست، کاهش یافت. تولید نفت ایران در ماه آوریل به حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده و ایران از کویت به عنوان چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک پیشی گرفته است.

میلگرد صادراتی ترکیه با افزایش قابل توجه ۱۵ دلاری معادل ۷۳۰ دلار قیمت خورده است. قراضه ۵۰۰ دلاری شد.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 492984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.