۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
فلسطین در مسیر پیروزی و رستگاری

این روزها مناطق مختلف فلسطین اشغالی به صحنه درگیری ساکنان عرب فلسطین اشغالی با پلیس و گروه‌های افراطی صهیونیستی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدس از ابتدای ماه رمضان امسال با اقدامات هتاکانه پلیس رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان یهودی، روزهای ناآرامی را پشت سر می‌گذارد.

درگیری‌ها بین نیروهای اشغالگر صهیونیستی و فلسطینی‌ها در روز جمعه مصادف با روز جهانی قدس به دلیل یورش و حمله نیروهای اسرائیلی به صفوف نمازگزاران در مسجد الاقصی مضاعف شده و حمله نیروهای اسرائیلی به مسجد الاقصی موجب شد تا ملت فلسطین بار دیگر بغض فرو خفته خود را از جنایات اسرائیل و خیانت برخی حکام عربی فریاد بزند.

بنابراین طی روزهای اخیر حملات گسترده‌ای از سوی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین صورت گرفته که واکنش بسیاری از سوی سازمان‌های صلح بین‌المللی و کشورهای اسلامی منطقه به همراه داشته است. این حملات شب گذشته با پاسخ‌های قاطعانه حماس و دیگر نیروهای مقاومت رو به رو شد.

برای بررسی دقیق‌تر درگیری‌های اخیر در منطقه فلسطین اشغالی و آینده مردم فلسطین و نیروهای مقاومت با مهدی شکیبایی، قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بسیاری از کارشناسان از تشکیل انتفاضه سوم در فلسطین صحبت می‌کنند، به نظر شما تا چه اندازه محتمل و ضروری است؟

بنده معتقد نسیتم که هر اتفاقی در فلسطین رخ دهد انتفاضه تلقی شود. در حال حاضر بعد از انتفاضه دوم حوادث مختلفی همچون انتفاضه چاقو و انتفاضه قدس شکل گرفت و به نظر من انتفاضه نامیدن هر اتفاقی در فلسطین القا کننده این است که انتفاضه‌های مردم فلسطین فوراً خاموش می‌شود در صورتی که من معتقدم انتفاضه دوم و مسجد الاقصی در سال ۲۰۰۰ هنوز ادامه دارد بنابراین نباید منتظر انتفاضه سوم بود زیرا هنوز انتفاضه دوم پایان نیافته است. زمانی که مردم فلسطین در واکنش به جنایتی اعتراض می‌کنند نباید انتفاضه تلقی شود.

در حال حاضر ضروری است که مردم فلسطین در صحنه باشند زیرا تا امروز مردم این کشور تنها از طریق انتفاضه و قیام توانسته‌اند با رژیم صهیونیستی مقابله کنند همانگونه که در سال ۱۹۶۷ زمانی که مناطق کرانه باختری، نوار غزه، جنوب لبنان، بخشی از اردن و مصر و بلندی‌های جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی اشغال شد، تنها مناطقی که در نهایت آزاد شد جنوب لبنان و نوار غزه بود که به واسطه قیام‌ها و انتفاضه مردم صورت گرفت.

سوی دیگر ماجرا جریان سازش و مذاکره در فلسطین است که از سال ۱۹۹۳ در تلاش بوده تا حقوق مردم فلسطین را استیفا کند، اما متأسفانه تا امروز نتوانسته حتی یک وجب از خاک فلسطین را آزاد کند بنابراین استمرار حضور مردم در صحنه ضرورت دارد و قطعاً مؤثر است، زیرا سابقه نشان داده که رژیم صهیونیستی با مذاکره و سازش حاضر به عقب نشینی نیست.

از زمان مذاکرات صلح اسلو که با ترور فتحی شقاقی رسماً پایان یافته فرض شد تا کنون مذاکرات صلح به یک لطیفه در بین مردم فلسطین تبدیل شده است با توجه به مذاکرات صلحی که در جریان است، شما آینده آن را چگونه می‌بینید؟

در حال حاضر طرف مذاکره کننده در فلسطین با جریان مقاومت هیچ سنخیتی ندارد در صورتی که جریان مقاومت فلسطین توانسته با تحمیل هزینه‌های امنیتی فراوان به رژیم صهیونیستی، بخشی از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند.

زمانی که طرف مذاکره کننده فلسطین جریان مقاومت را نادیده می‌گیرد و نمی‌تواند از آن به عنوان ابزاری در مذاکرات استفاده کند بر همین اساس حتی توسط آمریکایی‌ها نیز بی اهمیت تلقی می‌شود و بر همین اساس از سال ۱۹۹۳ و پس از قرارداد اسلو که بعد از آن تشکیلات خودگردان فلسطین شکل گرفت تا امروز نتوانسته‌اند هیچ دستاورد جدی برای مردم فلسطین کسب کنند.

به نظر می‌رسد باید فاتحه جریان مذاکره در فلسطین را خواند زیرا کشورهایی که جریان سازش را در فلسطین ایجاد کردند امروز آن را نادیده می‌گیرند. جریان مذاکره نتوانسته در راستای استیفای حقوق مردم فلسطین گام بردارد.

اکنون ابتکار عمل در فلسطین بر عهده جریان مقاومت بوده و طی یک ماه گذشته تنها قدرتی که از قیام جدید مردم فلسطین حمایت می‌کند، جریان مقاومت است و در این راستا رژیم صهیونیستی جلوی برخی از اقدامات خود را گرفته است.

رژیم صهیونیستی که قصد داشت روز دوشنبه تجمعی را توسط شهرک نشینان یهودی در مسجد الاقصی تشکیل دهد، با فراخوان تجمع مردم فلسطین روبه‌رو شد و بر همین اساس بلافاصله درهای اصلی مسجد الاقصی بر روی مردم بسته شد.

پس از بالا گرفتن اعتراضات مردمی در فلسطین و اخطارهای جریان‌های مقاومت به رژیم اسرائیل در پی بستن درهای ورودی مسجد الاقصی و شلیک دو موشک به شهرک‌های یهودی نشین در نوار غزه، رژیم صهیونیستی مجبور به بازگشایی درهای مسجد الاقصی شد و از مواضع خود عقب نشینی کرد.

با توجه به بیانیه محور مقاومت و سخنان بنیامین نتانیاهو، چقدر احتمال وقوع یک جنگ را می‌دهید؟

من معتقدم جنگ فراگیری در نوار غزه صورت نخواهد گرفت زیرا رژیم صهیونیستی از نظر داخلی در موقعیت مناسبی برای شروع جنگی گسترده نیست. اسرائیل از نظر داخلی آسیب پذیر بوده و فاقد دولت مستقر است و قطعاً توانایی اداره جنگی گسترده با محور مقاومت را ندارد.

به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو قصد دارد با راه اندازی جنگی کوتاه مدت، رضایت شهرک نشینان یهودی و افراطی را کسب کند از طرف دیگر هم به نظر می‌رسد این رژیم تصمیم برای ادامه جنگ ندارد زیرا طی روزهای گذشته برای مقابله با جریان مقاومت از مصر کمک گرفته و این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی توانایی مقابله با جریان‌های مقاومت را ندارد.

زمانی اسرائیل وقتی اراده می‌کرد کرانه باختری، نوار غزه و قدس را اشغال می‌کرد که دوران آن گذشته است و امروز زمانی که اسرائیل تصمیم بگیرد در جهت سیاست‌های اشغالی خود گام بردارد، باید چندین بار اقدامات خود را محاسبه کند زیرا تبعات سنگینی برای آنها خواهد داشت.

امروز وضعیت رژیم صهیونیستی به صورتی است که حتی توانایی اقدام علیه ضعیف‌ترین حلقه محور مقاومت را هم ندارد بنابراین به نظر می‌رسد تنش‌های اخیر فلسطین اشغالی محدود باشد و نتانیاهو قصد دارد از این تنش‌ها سوء استفاده انتخاباتی کند بر همین اساس طی روزهای آینده شاهد خواهیم بود که با دخالت برخی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه‌ای این تنش‌ها خاتمه یابد.

در جنگ سپتامبر سیاه در سال ۱۹۷۰ به دلیل اختلافات جنبش مقاومت با ملک حسین، فجایعی در شمال اردن رخ داد که باعث کشته شدن چندین هزار نفر شد به نظر شما اگر جنگی در فلسطین رخ دهد، اختلافات امروز بین گروه‌های جریان مقاومت منجر به تکرار این فجایع خواهد شد؟

در سال ۱۹۷۰، جریانات مقاومت اسلامی هنوز شکل نگرفته بود و تقریباً یک دهه بعد در فلسطین جریان‌های مقاومت امروزی تشکیل شدند به نظر می‌رسد جریانات امروز محور مقاومت، حوادث گذشته را مد نظر قرار داده و در این راستا روش مقابله با رژیم صهیونیستی را نسبت به گذشته تغییر داده‌اند.

جریانات مقاومت در سال ۱۹۷۰ جریانات مبارز مارکسیستی بودند که توسط حکام کشورهای عربی حمایت می‌شدند و طی سال‌های گذشته همانگونه که حکام کشورهای عربی به سادگی حاضر به عادی سازی روابط کشورهای خود با اسرائیل شدند و باعث شدند این جریانات بلافاصله منحل شوند.

پس از تشکیل جریانات مقاومت اسلامی در فلسطین، جریاناتی مانند گروه فتح در چهارچوب قرارداد اسلو تشکیل شدند که تحت تأثیر جریان مقاومت اسلامی قرار گرفت و شاخه نظامی این گروه همگام با مابقی جریانات مقاومت حرکت می‌کند. بعید است اختلافات گذشته رخ دهد.

امروز اگر فلسطین درگیر یک جنگ دیگر با رژیم صهیونیستی شود، قطعاً به حمایت متحدان عربی خود نیازمند است، اما با توجه به حوادث سال‌های گذشته و این جمله ابو ایاد «که هرگاه انقلابی در فلسطین رخ داد، در یکی از کشورهای عربی دفن شد» چقدر احتمال دارد که کشورهای عربی باز هم به فلسطین پشت کنند؟

قطعاً حکام عربی به فلسطین پشت خواهند کرد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تغییراتی در رویارویی رژیم صهیونیستی با فلسطین شکل گرفته است در صورتی که تا پیش از پیروزی انقلاب در ایران معادله رویارویی اسرائیل با فلسطین به صورت سه‌گانه دولت‌ها، ارتش‌های کلاسیک و آزادی سرزمین فلسطین مطرح بود.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نسبت به حمایت حکام عربی از فلسطین ناامید بودند و همواره در مورد موضوع اشغال فلسطین، ملت‌های اسلامی را خطاب قرار می‌دادند پس از پیروزی انقلاب اسلامی معادله رویارویی رژیم صهیونیستی با فلسطین تغییر کرد و به معادله ملت‌ها، جریانات مقاومت و آزادی قدس تبدیل شد.

امام خمینی (ره) معادله رویارویی رژیم صهیونیستی با فلسطین را از دست حکومت به دست ملت‌های اسلامی سپرد و بر همین اساس امروز جریانات مقاومت از ملت‌های اسلامی کشورهای مختلف تشکل شده است.

در صورتی که رویارویی اسرائیل با فلسطین شروع شود، عوامل تأثیرگذار این جنگ، ملت‌های اسلامی هستند و اسرائیل نیز از این موضوع واهمه دارد زیرا در گذشته رژیم صهیونیستی قادر بود با یک تلفن به حکام عربی، از هرگونه تهاجم جلوگیری کند اما امروز توانایی مقابله با ملت‌های اسلامی را ندارد.

رهبر انقلاب در مورد فلسطین و حرکات انقلابی آنها فرمودند که «من در پیشانی این حرکت نور رستگاری می‌بینم» و به نظر می‌رسد که تمامی حرکات امروز اسرائیل و متحدانش از قبیل معامله قرن از ترس همین آینده روشنی است که برای مردم فلسطین پیش‌بینی شده است شما آینده مقاومت و مردم فلسطین را چگونه می‌بینید؟

اگر در رویارویی رژیم صهیونیستی با فلسطین در چهار دهه اخیر تأمل کنیم، چیزی جز پیروزی ملت فلسطین مشاهده نمی‌کنیم زیرا تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام امید فلسطین دنیای عرب بود که در جنگ ۱۹۶۷ شکست خوردند و حکام آنها از موضوع آزادسازی فلسطین به نوعی منصرف شدند و به سوی سازش با اسرائیل گام برداشتند که همین اقدامات باعث شد موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، روزنه امیدی در بین مردم فلسطین شکل گرفت و موضوع مبارزه با اشغال سرزمین‌های فلسطینی احیا شد و مردم خود برای مقابله با اسرائیل به پا خاستند.

آزادسازی نوار غزه در دل رژیم صهیونیستی اولین اقدام فلسطین در برابر اسرائیل بود تا پیش از این مردم فلسطین با پرتاب سنگ سعی داشتند مقابل ارتش اسرائیل بایستند امروز جریان‌های مقاومت فلسطین با استفاده از موشک‌های نقطه زن با پهپادهای رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنند بنابراین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری من هم در پیشانی حرکت مردم فلسطین نور پیروزی مشاهده می‌کنم.

کد خبر 492863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.