تغییرات نرخ ارز بر عملکرد شرکت‌ها موثر است

یک کارشناس ارشد بازارهای مالی گفت: افزایش یا کاهش نرخ ارز با توجه به وارداتی یا صادراتی بودن خدمات شرکت‌ها می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی بر آن گذارد.

شاهین شایان آرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با چگونگی تأثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه اظهار کرد: ارز بر بورس ارواق بهادار به دو شیوه مستقیم و یک شیوه غیرمستقیم که در واقع تغییرات جو روانی است تأثیرگذار است.

وی افزود: اگر قیمت ارز افزایش یابد، شرکت‌های بورسی که دارایی‌ها و محصولات آنها صادراتی است درآمد بیشتری کسب کرده و سود دهی بیشتری خواهند کرد بنابراین قیمت سهام آنها نیز افزایش می‌یابد عمده شرکت‌های معدنی و گروه نفتی از این دسته هستند.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی گفت: اما شرکت‌هایی که عملکرد آنها بر پایه واردات بوده و محصولات خود را از خارج کشور وارد می‌کنند با افزایش قیمت ارز تأثیر منفی می‌گیرند زیرا قیمت تمام شده محصولاتشان افزایش می‌یابد سود دهی این شرکت‌ها کمتر شده و قیمت سهامشان کاهش می‌یابد.

شایان آرانی افزود: به نسبت درگیری شرکت‌ها با مسائل ارز، تأثیرات متفاوتی خواهند گرفت و افزایش یا کاهش قیمت ارز دو تأثیر مختلف می‌تواند بر بورس داشته باشد، برای برخی از شرکت‌ها افزایش قیمت سهام و برای برخی دیگر کاهش قیمت را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، زمانی که قیمت ارز افزایش می‌یابد جو روانی منفی بر بازارهای داخلی حاکم می‌شود و نگرانی‌ها و ریسک فضای کسب و کار افزایش می‌یابد.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی گفت: این موضوع تأثیر روانی در بورس نیز ایجاد خواهد کرد. زمانی که دورنماهای اقتصادی نسبت به آینده مثبت باشد فضای کسب و کار و بورس بهبود می‌یابد بنابراین در تنظیم بازار بورس باید به تأثیر روانی اخباری که به بازار مخابره می‌شود توجه داشت.

کد خبر 492787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.