واکنش رئیس شورا به تخریب خانه تاریخی حاج باشی اراک

رئیس شورای اسلامی شهر اراک نسبت به تخریب خانه تاریخی حاج باشی اعتراض کرد.

مرتضی سورانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خانه تاریخی حاج باشی به صورت شبانه توسط عوامل شهرداری تخریب شد و بنده از این مساله بی اطلاع بودم تا این که خبرنگاران برای انجام مصاحبه با من تماس گرفتند و همان زمان بود که پی به این کار اشتباه بردم.

وی ادامه داد: با پیگیری‌ها مشخص شد که گویا نه فقط شورای شهر، بلکه فرمانداری و به قول فرماندار مسؤولین اداره میراث فرهنگی نیز از این موضوع مطلع نشده بودند.

سورانه افزود: این که سرپرست شهرداری بدون هماهنگی با شورای شهر اقدام به انجام چنین کارهایی کند به هیچ وجه پسندیده نیست و اصلاً آن را قابل قبول نمی‌دانم. افکار عمومی را نمی‌توان قانع کرد و مردم و شهروندان انتظار ندارند که شهرداری به ولایت شورا تمکین نکند.

رئیس پارلمان شهری اراک با بیان این که شورای شهر برای حفظ و صیانت از میراث تاریخی شهر همواره تصمیمات لازم را اتخاذ کرده است، اظهار کرد: شورای شهر دوره پنجم بارها و بارها برای مراقبت از میراث تاریخی شهر مصوباتی داشته که یکی از نتایج آن سرپا نگه داشتن بازار تاریخی و حفظ چند مکان تاریخی تا امروز است.

وی ادامه داد: مدیریت شهری اراک برای حفظ میراث تاریخی سکوت نکرده است و نمی‌شود که کوتاهی یا ناتوانی سازمان‌های دولتی مسئول را به پای شورا نوشت.

سورانه تاکید کرد: در این دوره علاوه بر جلسات کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی و گردشگری و خدمات شهری با موضوع حفظ و مرمت و نگهداشت اماکن فرهنگی هویتی و تاریخی شهر و تخصیص اعتبار برای مرمت بازار سرپوشیده، مقبره آقانور و تکمیل مرمت خانه محسنی در کوچه ارسطو و تبدیل آن به موزه اراک شناسی و همینطور رایزنی با آموزش پرورش و ورثه محسنی برای تملک ملک محسنی در خیابان محسنی، کمیسیون فنی و عمران شورای شهر در هفته جاری جلسه‌ای را تحت عنوان بررسی روند مرمتی بازار تاریخی برگزار کرد.

وی افزود: در این جلسه نماینده میراث فرهنگی قول داد پیگیرهای لازم را جهت تهیه و ارائه شناسنامه بازار انجام دهند، بنابراین صحبت‌هایی که گناه پای چوبین و کم تحرک دولت در حفظ آثار تاریخی را به پای عملکرد مدیریت شهری می‌نویسند، درست نیست.

کد خبر 492688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.