لزوم خلاقیت‌های شهری برای افزایش رضایت شهروندان

شهر همیشه میزبان مراکز تجاری، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و تفریحی است که کیفیت هر یک از زیرساخت‌های این بخش‌ها در رونق آن و افزایش پویایی شهرنشینان نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان در اغلب نقاط دنیا تلاش می‌کنند با ایجاد تغییراتی هر چند کوچک در شهرهای خود، رضایتمندی ساکنان را افزایش دهند چرا که می‌دانند پویایی مردم نقش مهمی در رونق شهر ایفا می‌کند. در واقع، چنانچه زمینه لازم برای فعالیت شهرنشینان فراهم نشود آنگاه زیست‌پذیری شهر کاهش می‌یابد و ساکنان حس تعلقی به محل سکونت خود ندارند که بخواهند در حفظ آن بکوشند این در حالی است که اگر محیط زندگی مردم از کیفیت لازم برخوردار باشد، ساکنان نیز مسیر پایداری و پویایی را برای زندگی خود بر می‌گزینند و همین امر در زیست‌پذیری شهرها و هویت بخشیدن به آن‌ها سهیم خواهد بود. پرسشی که در اینجا ممکن است پیش روی همه باشد این است که مقامات چگونه می‌توانند این گونه شرایط را فراهم آورند؟ در ادامه به معرفی نمونه اقداماتی پرداخته می‌شود که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است:

لزوم خلاقیت‌های شهری برای افزایش رضایت شهروندان

سرمایه‌گذاری در منابع زیرزمینی

بسیاری از برنامه‌ریزان شهری توجه خود را به توسعه زیرساخت‌های سطح زمین معطوف می‌کنند، حال آن که منابع زیرزمینی به اندازه سطح زمین و حتی در بسیاری از موارد، بیشتر از آن در توسعه شهری سهیم است. در واقع بسیاری از اقداماتی که در سطح بالایی زمین صورت می‌گیرد تحت تأثیر منابع زیرزمینی قرار دارد به عنوان مثال از سیستم‌های زهکشی گرفته تا سنگ بسترها و آب‌گذرها، آنچه که در لایه‌های زیرین زمین اتفاق می‌افتد تاریخ یک مکان را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که چرا و چگونه یک شهر به وجود آمده است.

گروهی از معماران اهل لکسینگتون، دومین شهر بزرگ ایالت کنتاکی در آمریکا، به اعماق زمین سفر کرده و تاریخ نهفته در سطوح زیرزمینی یکی از مناطق قدیمی را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد سپس یک پادکست منتشر کردند که در آن به توصیف آبراه فراموش شده در زیرزمین این منطقه و میزان تأثیر آن در تاریخ گذشته و آینده شهر پرداختند.

لزوم خلاقیت‌های شهری برای افزایش رضایت شهروندان

افزایش مبلمان شهری

طی چند دهه اخیر میز و صندلی‌های موجود در اغلب شهرهای جهان برداشته شده است تا فضای بیشتری در اختیار وسایل حمل و نقل موتوری قرار گیرد البته در بسیاری از شهرهای جهان نیز، مقامات برای جلوگیری از تجمع مردم در مکان‌های عمومی به برداشتن نیمکت‌ها از خیابان‌ها پرداخته‌اند و همین امر در کاهش تعاملات اجتماعی بین شهرنشینان نقش زیادی ایفا کرده است اما گروهی از هنرمندان خوش ذوق اهل بروکلین، از قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین مناطق شهر نیویورک، طی چند سال گذشته به نصب نیمکت‌هایی زیبا در سراسر محله پرداخته‌اند تا از این طریق، بار دیگر بین شهروندان پیوندی دوباره برقرار کنند.

لزوم خلاقیت‌های شهری برای افزایش رضایت شهروندان

تبدیل آزادراه‌های هوایی به مراکز کاری

گروهی از طراحان اهل لس‌آنجلس آمریکا با کسب اجازه از مقامات ارشد شهر، یکی از بزرگراه‌های هوایی شهر را به مرکزی کاری تبدیل کردند. این مسیر طویل به دفاتر کاری کوچکی تقسیم شد که هر یک جایگاهی برای فعالیت یک فرد را در بر می‌گرفت. طراحان به منظور حفظ کارکنان از خطرات احتمالی، دور تا دور بزرگراه را به وسیله فنس‌هایی فلزی احاطه کردند و سایبانی برای حفظ کاربران از تابش نور خورشید به وجود آورند. جالب است بدانید که این مرکز کاری مجهز به اینترنت پرسرعت رایگان است به همین دلیل، تمام کاربران می‌توانند به انجام امور کاری یا تحقیقات دانشگاهی خود در آنجا بپردازند.

لزوم خلاقیت‌های شهری برای افزایش رضایت شهروندان

ایجاد یک زمین بازی کوچک

افزایش جمعیت شهرها منجر به کاهش چشمگیر پارک‌ها و فضاهای سبز در اغلب نقاط دنیا شده است چرا که ساختمان‌های مسکونی برای سازگاری بیشتر با تراکم جمعیتی جای چنین فضاهایی را گرفته است. بسیاری از ساکنان شهرهای پرجمعیت باید مسافت‌هایی طولانی را طی کنند تا به یک فضای سبز دسترسی یابند و ساعت‌هایی از روز را در هوای پاک به سر ببرند. البته اخیراً، برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان از کمترین فضای موجود در هر منطقه برای ایجاد یک زمین بازی، فضای سبز یا پارکلت استفاده کرده‌اند تا ساکنان را از پوشش سبز شهری بهره‌مند کنند و فضای لازم برای فعالیت جسمی کودکان را فراهم آورند.

لزوم خلاقیت‌های شهری برای افزایش رضایت شهروندان

زیباسازی کوچه‌ها

بهسازی کوچه‌های متروک می‌تواند علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی، امنیت شهر را تأمین کند چرا که در مکان‌های پرتردد معمولاً ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر رخ می‌دهد. در ونکوور کانادا، مردم با پیروی از پویش More Awesome Now کوچه‌های محله خود را با ابتکار و سلیقه شهروندان زیباسازی کردند. این روند بهسازی حتی به گونه‌ای انجام شده تا افراد بتوانند مسیرهای خود را از روی نقاشی‌ها و رنگ‌پردازی داخل کوچه‌ها پیدا کنند.

لزوم خلاقیت‌های شهری برای افزایش رضایت شهروندان

کد خبر 492599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.