نهادهای نظارتی مانع واگذاری حق اداره کشور به مردم نشوند

عضو شورای شهر مشهد گفت: نهادهای نظارتی و اجرایی ایجاد شده‌اند تا بتوانند حق واگذاری اداره کشور به مردم را پیاده کرده و بستر اجرای آن را فراهم کنند، نه اینکه خود تبدیل به مانع آن حق و عدالت شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا موحدی‌زاده امروز (دوشنبه) در یکصد و سی امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که کشور ما روزهای سرنوشت سازی را تجربه می‌کند و در آستانه یکی از حساس‌ترین انتخابات ۴۲ ساله جمهوری اسلامی هستیم، اظهار کرد: برای اداره کشور باید فردی کاردان و دنیا شناس در یک انتخابات رقابتی انتخاب شود تا بتواند با مدیریت عالی بر مشکلات و موانعی که سر راه توسعه کشور قرار دارد غلبه کند و بتواند در کشور هم افزایی به وجود آورد.

وی افزود: قانون اساسی به عنوان مؤلفه‌ای که همه مردم با سلیقه‌های مختلف می‌توانند حول آن جمع شوند، فرHیند انتخابات را تبیین کرده است؛ البته ظرفیت‌های خالی و اجرا نشده در قانون اساسی زیاد داریم که یکی از مصادیق آن واگذاری اداره کشور به مردم بوده و قانون اساسی در فصول مختلف به حق حاکمیت ملت و حقوق شهروندی اشاره کرده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: نهادهای نظارتی و اجرایی ایجاد شده‌اند تا بتوانند این حق را پیاده کرده و بستر اجرای آن را فراهم کنند نه اینکه خود تبدیل به مانع آن حق و عدالت شوند.

وی افزود: آنچه مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده و در هفته‌های گذشته بیان شد اجرای انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری مردم در آن است منتها این مشارکت حداکثری لوازمی نیاز دارد که همه افراد باید در عمل به آن پایبند باشند و اگر تنها شعار بدهیم و لوازم آن را فراهم نکنیم ممکن است مشارکت حداکثری اتفاق نیفتد و برای آینده کشور تبعات تلخی را به وجود آورد.

انتخابات پرشور نتیجه ایجاد زمینه رقابت است

موحدی زاده تصریح کرد: اگر بخواهیم انتخابات پرشور با مشارکت بالا برگزار کنیم اولین شرط آن ایجاد زمینه رقابت است بدین سبب باید افراد توانا و دانا در صحنه حاضر شوند و دایره حضور افراد شایسته نباید روز به روز محدودتر شود.

وی افزود: اصل نهم قانون اساسی صراحتاً اشاره می‌کند که استقلال و آزادی در این مملکت از یکدیگر تفکیک‌ناپذیر است و نمی‌شود به نام استقلال، آزادی‌های مشروع و حقوق مردم را محدود کرد البته به نام آزادی هم نمی‌شود استقلال را به خطر انداخت. منتها موضوعی که به آن مبتلا هستیم استقلال نیست چرا که بر آن اتفاق نظر داریم و اصل نهم قانون اساسی ما صراحتاً می‌گوید هیچ مقامی حق ندارد با وضع قوانین و مقررات حقوق و آزادی‌های شهروندی را تهدید کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: هر قانون و دستورالعملی باید در طول قانون اساسی باشد نه در عرض آن و نهادهای نظارتی باید وظایف خود را طبق قانون اساسی انجام دهند. اگر بخواهیم این رقابت را داشته باشیم باید حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن را تقویت کنیم نه این که آن را سلب کنیم.

وی افزود: یک شرط دیگر برگزاری انتخابات پرشور و مشارکت بالا که مورد نظر رأس نظام و سایر مسئولان عالی کشور است علاوه بر رقابت و به رسمیت شناختن حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن، تأثیرگذاری رأی مردم است.

موحدی‌زاده با تاکید بر این که مشارکت در انتخابات در گرو به رسمیت شناختن رقابت و تأثیرگذاری آن است، گفت: این که مردم باور پیدا کنند که اگر در یک انتخابات سراسیمه شرکت کنند می‌تواند روی سرنوشت کشور تأثیر بگذارد و در مقابل می‌توانند با تغییر مسئولان با انتخاب افراد شایسته‌تر، شورا و ریاست جمهوری کارآمدتر از دوره‌های قبل را داشته باشند.

کارنامه شورای پنجم قابل دفاع است

وی تاکید کرد: کارنامه شورای پنجم را در مجموع قابل دفاع می‌دانیم و می‌شود برای داوری آن به افکار عمومی مراجعه کرد و به نظرسنجی‌ها ارجاع داد می‌شود از نخبگان شهر پرسید و از مردم پرسید نه به این معنا که در حد اعلای شورا فعالیت داشتیم نقطه ضعف‌ها و محدودیت‌هایی نیز وجود داشته و شاید ناخواسته نتوانستیم به برخی وعده‌ها عمل کنیم.

موحدی‌زاده ادامه داد: نهادهای نظارتی اجازه دهند افرادی که چهار سال تجربه پیدا کردند و در گذشته خود سوابق خدمتی طولانی دارند و از نظر علمی، تخصصی و مدیریت شهری با زیر و بم مسائل شهر و شهرداری آشنا هستند، وارد عرصه انتخابات شوند؛ البته این بدین معنا نیست که افراد جدید نیز وارد نشوند بلکه باید شرایط به نحوی باشد که اگر مردم تشخیص دادند بتوانند چهره‌های جوان‌تر و پر انرژی‌تر را هم در کنار افراد با تجربه برای شورای شهر انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه جنب و جوشی که در چهار گوشه شهر مشهد مشاهده می‌شود حاکی از عزم و اراده مدیران عالی شهرداری است، افزود: تمام ارکان شهرداری فارغ از گرایش سیاسی که دارند در ارائه خدمات به مردم و پیشرفت شهر اتفاق نظر داشته و همه در کار کردن بی منت برای شهر متعهد هستند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: ۵۵ پروژه زیر بنایی را برای ارتقای زیر ساخت شهر از نظر حمل و نقل، ترافیک، رفع آلودگی هوا و سایر خدمات شهری در دستور کار قرار داده‌ایم. حدود ۲۸ پروژه در شهر فعال است و گزارش پیشرفت آن خیلی امیدوار کننده است.

وی با بیان این که آنچه جوهره سرمایه اجتماعی را تشکیل می‌دهد اعتماد است و به عبارتی اعتماد هسته ذاتی سرمایه اجتماعی است، افزود: اجازه دهید مردم تصمیم بگیرند که چه کسی سکان اداره شهر را به دست بگیرد زیرا گفتمان خوبی در شهر راه افتاده است بنابراین امیدواریم این فرایند تداوم یافته و تکمیل شود.

کد خبر 492365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.