جلسه علنی برای حمله به ظریف

انتقادات نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه، تأثیر مصوبات سران قوا بر بازار سرمایه، تشریح جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی، برنامه‌های محمد شریعتمداری در جبهه اصلاحات ایران و حادثه خونین بمب گذاری در کنار مدرسه دخترانه در کابل از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «این بار، مجلس گاندو می‌سازد» به بررسی انتقادات نمایندگان مجلس از ظریف پرداخت و نوشت: گاندوها ادامه دارد و ظاهراً به دو قسمت خلاصه نمی‌شود. لازم نیست گاندو سریالی باشد که به گفته وزیر امور خارجه ساخته شده تا در آن به القای حضور جاسوس در تیم مذاکرات پرداخته شود؛ بلکه گاندو نماد ابراز مخالفت و هجمه به محمدجواد ظریف است که نمونه بارز آن روز گذشته در مجلس جریان داشت. تصور می‌شود دلواپسی بخش بزرگی از این نمایندگان به احتمال حضور ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ بازگردد و از هر راهی درصدد سنگ‌اندازی باشند.

اگر این روزها به اظهارات مخالفان ظریف توجه شود کمتر نشانی از تیم مذاکره‌ کننده در آنها می‌توان یافت چرا که سوژه جدیدی پیدا کرده‌اند که همان فایل صوتی ظریف است؛ مصاحبه‌ای که قرار نبود منتشر شود و برای ثبت در آرشیو بود اما به‌ناگاه انتشار یافت و نهادهای ذی‌ربط مسئول پیگیری چگونگی انتشار آن شدند. نکته قابل‌توجه آنجاست که رئیس مجلس باید به عنوان مدیر جلسات سعی کند تا اتهاماتی به قوا و نهادهای دیگر وارد نشود اما دیروز محمدباقر قالیباف آغازگر در مجلس بود.

وی پس از جلسه غیرعلنی مجلس در مورد فایل صوتی وزیر خارجه و مذاکرات وین گفت: بدون قدرت میدان، دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، میدان هرگز به اهداف خود برای تأمین منافع ملی دست نخواهد یافت، این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که شهید سلیمانی در منطقه با هم‌افزایی قدرت میدانی و دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد.

به‌گفته رئیس مجلس شورای اسلامی «مجلس وظیفه خود می‌داند نسبت به برخورد با عوامل بعضی اقدامات نسنجیده اخیر، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند.» پس از آن بود که نمایندگان دلواپس هر آنچه در دل داشتند بر زبان آوردند. در نهایت تحقیق و تفحص از فایل صوتی انتشار یافته ظریف در مجلس کلید خورد.

احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس درباره جلسه با حضور ظریف گفت: عده‌ای از نمایندگان نیز درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه را در این زمینه داشته‌اند که در هر صورت نتیجه تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ به قوه قضائیه جهت برخورد با خائنین و افرادی که در این حوزه نقش داشته‌اند ارسال خواهد شد و این موضوع روند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی طی خواهد کرد.

جلسه علنی برای حمله به ظریف

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «ده فرمان بی اثر» به بررسی تأثیر مصوبات سران قوا بر بازار سرمایه پرداخت و نوشت: بعد از ابلاغ پیشنهادات سازمان بورس و اوراق بهادار برای بهبود بازار، پیش‌بینی‌هایی برای بهبود وضعیت معاملات و بازگشت بورس به مدار صعودی مطرح شد اما تأثیر مثبت انتشار خبر پیشنهادات ده‌گانه سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب آنها با برخی از اصلاحات از سوی سران قوا چندان تأثیری در وضعیت معاملات نداشت و بازار بدون توجه به تصمیمات بار دیگر به پیشروی خود در مسیر نزولی ادامه داد، به‌گونه‌ای که بازار سرمایه روز یکشنبه هم قرمزپوش بود و شاخص کل بورس بیش از ۱۵ هزار واحد کاهش یافت. در معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۱۵ هزار و ۵۹۰ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۲۰۷ واحد کاهش رقم ۴۲۰ هزار و ۸۱۱ واحد را ثبت کرد. این ریزش در حالی بود که برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که بازار از شنبه هفته جاری تحت تأثیر تصمیمات اخیر رشدهای جزئی را تجربه کند.

چندی پیش سازمان بورس بسته پیشنهادی (هفت‌+‌سه) بازار سرمایه را برای حمایت از این بازار به دولت اعلام کرد که سه مصوبه آن اجرا شد و هفت مصوبه دیگر نیز نیاز به تصویب سران قوا داشت که در نهایت این تصمیمات با اصلاحاتی به تصویب رسید. برخی کارشناسان از همان ابتدا با مطرح شدن بسته ده‌گانه، آنها را بی‌اثر دانستند و بر این باور بودند که چنین تصمیماتی نمی‌تواند روند صعودی را به بازار بازگرداند. به گفته آنها بازار متأثر از مجموعه‌ای از مولفه‌ها بوده و نمی‌توان انتظار داشت که با ده فرمان بازار سرمایه به کارایی لازم دست پیدا کند و شاخص در مسیر رشد قرار بگیرد. حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی با ابتکار به مقطعی بودن تصمیمات اشاره کرده و در این خصوص گفته بود: «من گمان نمی‌کنم بازار با یک بسته از مشکلاتی که گریبانش را گرفته رهایی یابد. بازار سرمایه تحت تأثیر مؤلفه‌های بسیاری است. مولفه‌هایی که در این ده فرمان به آن اشاره شده است عمدتاً نگاه مقطعی بوده که برای رفع چالش و جلوگیری از ریزش بیشتر به آن توجه شده است و گمان نمی‌کنم نگاه بنیادی و اساسی به ساختار عملکردی بازار سرمایه داشته باشد همچنین در این ده فرمان نگاه بلندمدتی برای تأمین امنیت سرمایه‌گذاری نشده است. این بسته یک دامنه اثرگذار دارد اما این دامنه خیلی طولانی‌مدت نخواهد بود.» مصوبات سران قوا می‌تواند آرامش و تعادل را به معاملات بورس بازگرداند.

جلسه علنی برای حمله به ظریف

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «جلسه علنی برای حمله به ظریف» به بررسی تشریح جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: بهارستانی‌ها تحقیق و تفحص از ظریف را کلید زدند. برخی نمایندگان مجلس که از هر فرصتی برای حمله به دولت و کابینه استفاده می‌کنند، بعد از جلسه غیرعلنی دیروز صحن علنی مجلس را به کارزار حمله به محمدجواد ظریف تبدیل کردند. بعد از انتشار فایل صوتی مصاحبه ظریف، نمایندگان تندرو مجلس حملات تندی را روانه وزیر امور خارجه کرده‌اند و سخنان دیروزشان حرفی جدید یا پیش‌بینی‌نشدنی نبود.

رئیس مجلس شورای اسلامی که از او به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود و او نیز تاکنون نشان داده تمایل بسیار برای کوچ از بهارستان به پاستور دارد، درباره فایل صوتی اخیر محمدجواد ظریف گفت: موضوع بعدی که لازم است با وجود موضع‌گیری‌های قبلی از تریبون مجلس نیز به آن اشاره کنم درباره برخی صحبت‌ها علیه قهرمان ملی ایران و دوگانه‌سازی غیرکارشناسی از قدرت میدانی و دیپلماسی است. این دوگانه‌سازی ضد منافع ملی است.

قالیباف تصریح کرد: بدون قدرت میدان، دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدون قدرت دیپلماسی، میدان هرگز به اهداف خود برای تأمین منافع ملی دست نخواهد یافت، این همان مجاهدت هوشمندانه‌ای است که حاج قاسم سلیمانی در منطقه با هم‌افزایی قدرت میدانی و دیپلماسی توطئه دشمنان را خنثی کرد و قدرت عظیمی برای دیپلماسی به وجود آورد.

رئیس مجلس یازدهم با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی و اتفاقات پس از شهادت شهید بهشتی گفت: در روزهای اول پس از شهادت حاج قاسم گفته بودم همان‌طور که شهادت شهید بهشتی ریشه منافقان را کَند و خطر جریان نفاق را از انقلاب دور کرد، خون شهید سلیمانی نیز جریان خودباخته غرب‌زده را رسوا می‌کند و ریشه آنها را می‌خشکاند. امروز آثار این اتفاق عظیم را می‌بینیم و مطمئن هستیم خون شهید سلیمانی تأثیراتی تاریخ‌ساز در مسیر پیشبرد آرمان‌های انقلاب خواهد داشت.

به گفته رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی «مجلس وظیفه خود می‌داند نسبت به برخورد با عوامل بعضی اقدامات نسنجیده اخیر، پیگیری‌های لازم را انجام دهد و از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند».

جلسه علنی برای حمله به ظریف

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «دولت سوم خاتمی را تشکیل می‌دهم» به بررسی برنامه‌های محمد شریعتمداری در جبهه اصلاحات ایران پرداخت و نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ همچنان می‌رود تا به یکی از عجیب‌ترین انتخابات تبدیل شود. هنوز که هنوز است مشخص نیست اصلاح‌طلبان قرار است با کدام کاندیدا پای به گردونه انتخابات بگذارند هر چند که در اردوگاه اصولگرایان این شرایط به کلاف درهم پیچیده‌تری می‌ماند که با «می‌آیم» و «نمی‌آیم‌» برخی کاندیداهای اصولگرا درهم بیشتر می‌پیچد اما حداقل «جبهه اصلاحات ایران» این روزها سخت مشغول بررسی کاندیداهایی است که به جبهه اصلاحات ایران معرفی شده‌اند؛ کاندیداهایی که برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند و منتظر تصمیم این نهاد برای ادامه مسیر انتخابات هستند. نشست روز شنبه «جبهه اصلاحات ایران» میزبان محمد شریعتمداری بود که این روزها علاوه بر حضور در کسوت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۹ رأی به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح است. شریعتمداری در این جلسه آدرس‌هایی از دولتی که در نظر دارد ارائه کرد؛ دولتی که او نام آن را «دولت سوم خاتمی» گذاشته و معتقد است با ادامه مسیری که سیدمحمد خاتمی حد فاصل سال‌های ۷۶ تا ۸۴ پیش گرفته بود، می‌تواند مشکلات کشور را حل‌وفصل کند. البته شریعتمداری علاوه بر این از تجربیاتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته، به عنوان نمونه‌های موفق کار خود یاد کرده است.

جلسه علنی برای حمله به ظریف

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «داعش با چراغ سبز آمریکا دانش‌آموزان افغان را به خاک و خون کشید» به بررسی حادثه خونین بمب گذاری در کنار مدرسه دخترانه در کابل پرداخت و نوشت: از شنبه سیاه کابل و شهادت مظلومانه دختران دانش‌آموز روزه دار، دو روز گذشت و طی این مدت، بسیاری از قلب‌ها در داغ این عزیزان گداخت و جمع زیادی از زنان، مردان، خواهران و برادران افغان همچنان از ناله و درد درون و اندوه فراوان، به خود می‌پیچند. این مصیبت بزرگ و واقعه هولناک، هر چه دردآور و سوزناک است را در خود دارد و گذر ایام نیز التیام بخش داغ دیدگان نخواهد بود. عصر شنبه زمانی که دختران دانش‌آموز با زبان روزه از مدرسه سیدالشهدا خارج می‌شدند هدف انفجارهای پیاپی سه بمب قرار گرفتند و در این ماجرای خونین بر اساس آخرین آمارها ۶۳ دختر و غیر نظامی روزه دار به شهادت رسیدند و ۱۵۵ تن نیز زخمی شدند. تقریباً تمام شهدا و مجروحین شیعه هستند.

در پی این رویداد تروریستی، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان، این گروه را از اقدام فوق، مبرا دانست و مدعی شد که اتفاق مذکور کار داعش بوده است. اظهارات مجاهد، طالبان را از چنین جنایتی مبرا نمی‌کند، و در هر صورت باید گفت که طالبان با آن سابقه سیاه تروریستی، عامل و شریک جرم داعش است لذا سران طالبان نمی‌توانند با این موضع‌گیری‌ها، گذشته سیاه خود را پاک کنند.

یکی دیگر از مسائل مهم این حمله تروریستی که عصر شنبه و با خودروی بمب گذاری شده صورت گرفت، نقش پر رنگ آمریکا در این جنایت سنگین است؛ کاخ سفید نیز مثل طالبان تلاش می‌کند خود را در پشت سر داعش پنهان کند. ولی این تلاش‌ها و نیرنگ‌ها بی‌فایده است. طی یکی دو سال اخیر بارها و بارها گزارش‌های مستند و مهمی منتشر شد مبنی بر اینکه آمریکا در حال انتقال تروریست‌های داعش از سوریه و عراق به افغانستان است. در این مورد به طور خاص «کابلوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، اسنادی را رو کرده بود بنابراین هر جنایتی را که داعش در افغانستان مرتکب می‌شود، مسئولیتش مستقیماً به آمریکا بر می‌گردد هر چند این قضیه به افغانستان منحصر و محدود نمی‌شود، زیرا به گفته مقامات آمریکایی و افرادی مثل «دونالد ترامپ»، «هیلاری کلینتون» و «جو بایدن»، داعش را آمریکا به وجود آورده است. البته، متهم بودن آمریکا، شامل متحدانش، از جمله رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات و ترکیه هم می‌شود. این رژیم‌ها نیز هر کدام به نوبه خود از تروریست‌های تکفیری و داعش، حمایت‌های تسلیحاتی، مالی و ایدئولوژیک کرده و می‌کنند. ترکیه علاوه‌ بر این که تروریست‌ها را آموزش می‌دهد، از آنها در راستای منافع خود در کشورهای مختلف، مثل سوریه، جمهوری آذربایجان، لیبی و حتی یمن استفاده می‌کند.

جلسه علنی برای حمله به ظریف

کد خبر 492358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.