۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی کردن شامل وین، ملبورن، سیدنی، اوزاکا، کلگری، ونکوور، تورنتو، توکیو، کپنهاگ و آدلاید می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیراً ۱۴۰ شهر در سراسر دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته اند و بر اساس پنج عامل ثبات، سیستم بهداشت و درمان، فرهنگ و محیط، آموزش و زیرساخت‌های شهری، از یک تا ۱۰۰ رتبه‌بندی شده‌اند. امتیاز ۱۰۰ به این معنا است که شهر مورد نظر ایده‌آل‌ترین مکان برای زندگی است، در حالی که شهری با امتیاز یک مکان مناسبی برای زندگی کردن نیست.

فاکتور ثبات که ۲۵ درصد رتبه کل را تشکیل می‌دهد، شیوع جرایم کوچک و خشن، تهدید به ترور، درگیری نظامی یا ناآرامی‌های داخلی را در نظر می‌گیرد، در حالی که سیستم بهداشت و درمان ۲۰ درصد رتبه کل را شامل می‌شود و میزان در دسترس بودن و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی عمومی، دسترسی به داروهای بدون نسخه و شاخص‌های بهداشت عمومی را ارزیابی می‌کند.

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

علاوه بر این، آموزش که تنها ۱۰ درصد رتبه کل را تشکیل می‌دهد در دسترس بودن و کیفیت آموزش خصوصی و شاخص‌های آموزش عمومی را بررسی می‌کند، زیرساخت‌های شهری نیز که ۲۰ درصد رتبه کل را به خود اختصاص داده است حمل و نقل عمومی، مسکن، تأمین انرژی و آب را در نظر می‌گیرد و در نهایت فرهنگ و محیط که ۲۵ درصد رتبه کل را شامل می‌شود طیف وسیعی از عوامل را ارزیابی می‌کند که شامل رطوبت و دما، غذا و نوشیدنی می‌شود. در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از برترین شهرها برای زندگی می‌پردازیم:

وین، اتریش

رتبه کلی شهر وین در اتریش از ۱۰۰ امتیاز، ۹۹.۱ ارزیابی شده است به طوری که این شهر در زمینه ثبات، سیستم بهداشت و درمان، آموزش و زیرساخت‌های شهری امتیاز ۱۰۰ را دریافت کرده است و در دسته بندی فرهنگ و محیط امتیاز ۹۶.۳ را به خود اختصاص داده است.

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

ملبورن، استرالیا

پیش از اینکه شهر ملبورن در سال ۲۰۱۸ به رتبه دوم تنزل پیدا کند، به مدت هفت سال در رتبه نخست بهترین شهرهای دنیا قرار داشت، اما هنوز هم این شهر در زمینه سیستم بهداشت و درمان، آموزش و زیرساخت‌های شهری امتیاز کامل را دریافت می‌کند و رتبه کلی آن ۹۸.۴ اعلام شده است.

سیدنی، استرالیا

شهر دیگر در استرالیا که با اخذ رتبه کل ۹۸.۱، در جایگاه سوم قرار گرفته است سیدنی نام دارد؛ این شهر نیز مانند ملبورن در زمینه‌های سیستم بهداشت و درمان، آموزش و زیرساخت‌های شهری امتیاز کامل ۱۰۰ را دریافت کرده است.

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

اوزاکا، ژاپن

زیست‌پذیرترین شهر در قاره آسیا اوزاکا است که با رتبه کلی ۹۷.۷ به عنوان چهارمین شهر ایده آل برای زندگی در نظر گرفته شده است. این شهر در زمینه‌های ثبات، سیستم بهداشت و درمان و آموزش امتیاز کامل را دریافت کرده است و نمرات پایین این شهر به فرهنگ و محیط زیست و زیرساخت‌های شهری مربوط می‌شود.

کلگری، کانادا

اولین شهر آمریکای شمالی که جزء برترین شهرها برای زندگی در نظر گرفته شده است کلگری در کشور کانادا است که رتبه کلی آن ۹۷.۵ اعلام شده است. این شهر در همه فاکتورها به جز فرهنگ و محیط زیست، نمره کامل ۱۰۰ را دریافت کرده است. نمره اختصاص داده شده به فرهنگ و محیط زیست این شهر ۹۰ است.

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

ونکوور، کانادا

دومین شهر در کشور کانادا که در لیست ۱۰ شهر برتر برای زندگی قرار گرفته است ونکوور است؛ این شهر با دریافت رتبه کلی ۹۷.۳ جایگاه ششم را در جهان به خود اختصاص داده است. ونکوور در فاکتورهای سیستم بهداشت و درمان، فرهنگ و محیط زیست و آموزش امتیاز ۱۰۰ را دریافت کرده است.

تورنتو در کانادا و توکیو در ژاپن

هر دو شهر تورنتو و توکیو با دریافت امتیاز کلی ۹۷.۲ رتبه برابری را به خود اختصاص دادند؛ امتیاز هر دو شهر در فاکتورهای ثبات، سیستم بهداشت و درمان و آموزش ۱۰۰ است در حالی که برای فاکتورهای فرهنگ و محیط زیست و زیرساخت‌های شهری این دو شهر امتیاز کمتری در نظر گرفته شده است.

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ دومین شهر اروپایی است که جزء برترین شهرهای دنیا برای زندگی در نظر گرفته شده است به طوری که در سراسر دنیا رتبه نهم را به خود اختصاص داده است. امتیاز کلی این شهر ۹۶.۸ در نظر گرفته شده است و در زمینه‌های آموزش و زیرساخت‌های شهری امتیاز کامل را دریافت کرده است.

آدلاید، استرالیا

شهر دیگر استرالیایی که جزء برترین شهرهای دنیا برای زندگی کردن است آدلاید نام دارد؛ رتبه کلی این شهر ۹۶.۶ اعلام شده است و در زمینه‌های سیستم بهداشت و درمان و آموزش رتبه ۱۰۰ را دریافت کرده است.

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی

کد خبر 491812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.