شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی چه تاثیری بر روند انتخابات خواهد داشت؟

یکی از مهم ترین و چالشی ترین موضوعاتی که در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک بحث داغ مطرح می شود، میزان دارایی ها و اموال نامزدهای انتخاباتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا امروز بارها در مقاطع بسیاری بحث لزوم شفافیت اموال و اعاده اموال نامشروع کاندیداها مطرح شده است اما هر زمان که به این مهم پرداخته شده پس از چندی از یادها رفته است. لزوم شفافیت اموال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و نظارت بر اموال و درآمدهای مسئولان و نزدیکان درجه یک آنها نیز  یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین موضوعاتی است که هر از گاهی به عنوان بحثی داغ مطرح می‌شود.

رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا باعث شده تا مطالبه‌ای جدید با عنوان «چالش شفافیت کاندیداها» در رقابت‌های انتخاباتی پایه‌گذاری شود. ۴۰ روز تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورهای شهر و روستا باقی مانده در این بین رقابت‌های انتخاباتی کم کم وارد فاز جدیدی می‌شود.

شفافیت اموال و دارایی‌های مسئولان یکی از مطالباتی است که هر سال توسط فعالان سیاسی و رسانه‌ای دنبال می‌شود با این وجود اگر چه سالهاست این مطالبه از سوی سیاستمداران اجابت نمی‌شود، اما رقابت‌های انتخاباتی این دوره باعث شده تا خواسته‌ای نوین در رقابت‌های انتخاباتی پایه گذاری شود.

اخیراً محمد غرضی که به تازگی کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرده است درباره میزان دارایی‌ها و اموالش گفته است که «یک خانه در تهران دارم و یک خانه ۱۰۰۰ متری در دروس خریدم و به نام ۴ فرزندم کردم. در دهه ۴۰ هجری هم زمانی که در منطقه برق اصفهان بودم در حاشیه شهر زمین ۱۵۰۰ متری، متری ۶۳ تومن خریداری کرده و به ازای آن ۹۰ هزار تومان پرداخت کردم. دهه ۷۰، ۲۴ واحد آپارتمان ساختم و ۷ واحد را فروختم و الان ۱۷ آپارتمان دارم.»

مشابه چنین موضوعاتی در اکثر کشورها رسم بوده و تجربه و اثر مثبتی در راستای اعتماد سازی در آن جوامع داشته است؛ زیرا مردم به صورت شفاف در جریان اموال و دارایی کاندیداها قرار دارند و از نظر روانی نیز آثار مثبتی دارد.

به نظر می‌رسد بهتر است شوراهای ائتلاف هر دو جناح سیاسی کشور معرفی اموال نامزدهای معرفی شده توسط خود را الزام دانسته و همزمان با اعلام لیست، اموال آنان را نیز اعلام کنند؛ البته صرف نداشتن و ارائه لیست‌های اموال ناچیز دلیل بر ساده زیستی و پاکدستی افراد نیست زیرا داشتن اموال به جای خود عیب محسوب نمی‌شود و مساله اصلی شجاعت اعلام آن بوده که نمادی از صداقت با مردم خواهد بود البته مهم‌تر از اینکه پرسیده شود میزان دارایی فرد چقدر است، پرسیده شود برنامه شما چیست؟ در حوزه‌های مختلف مبنای قوانینتان چه خواهد بود؟ تعریفتان از عدالت چیست؟

نکته دیگر اینکه بجز اموال کاندیداها، مبحث قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی نیز چهار سال پیش در مجلس دهم رنگ و بوی اجرایی به خود گرفت. قانونی که در تاریخ ۱۴ آذر ۹۴ توسط علی لاریجانی ابلاغ شد. قوه قضائیه نیز عزمش را برای اجرا شدن این قانون جزم کرد و در همین راستا ۳۱ شهریورماه، سامانه‌ای برای ثبت اموال مسئولان به‌صورت رسمی  ایجاد شد.

قدمی که محمد غرضی برای پیشبرد موضوع شفافیت برداشته، می‌تواند قدم مثبتی برای تحقق آن توسط دیگر کاندیداها باشد تا بتوانند مردم و هواداران خود را بیشتر به حضور پای صندوق‌های رأی تشویق کنند.

کاندیداها لیست اموالشان را در رسانه‌ها منتشر کنند

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اهمیت جایگاه ریاست جمهوری، لازم است تمامی ابعاد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته شود.

به گفته وی، علیرغم شرایط شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری، بهتر است این کاندیداها به صورت خود اظهاری لیست اموالشان را در رسانه‌ها منتشر کنند. نامزدهای ریاست جمهوری باید با مردم صادق باشند و لیست اموال خود و خانواده شان را شفاف به مردم اعلام کنند.

به گفته این نماینده مجلس، علیرغم اینکه قانونی در این زمینه برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، اما این اقدام می‌تواند اعتماد مردم نسبت به آنها را افزایش دهد.

شفافیت اموال کاندیداها باعث افزایش اعتماد مردم می‌شود

حسین کنعانی مقدم، عضو شورای وحدت اصولگرایان هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طبق قانون شفافیت اموال مصوب مجلس شورای اسلامی، اشخاصی که در کشور مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند باید اموال و دارایی خود را به قوه قضائیه اعلام کنند.

.به گفته وی، هیچ قانونی در مورد شفافیت اموال نامزدهای انتخاباتی وجود ندارد بنابراین اینکه کاندیداها به صورت داوطلبانه اموال شخصی خود را اعلام کنند امر پسندیده‌ای است زیرا باعث افزایش اعتماد مردم نسبت به آن‌ها می‌شود.

به عقیده این فعال سیاسی، کاندیداها می‌توانند با انتشار لیست اموال، خود را از رانت خواران و نجومی بگیران جدا کنند و به شایعاتی که وجود دارد پایان می‌دهد.

کنعانی مقدم معتقد است که اعلام میزان اموال و دارایی‌ها توسط کاندیداها، نشان دهنده سلامت مالی آنها بوده و در مقابل کسانی که در اموال خود مشکلاتی را مشاهده کرده و از انتشار آن خودداری می‌کنند، همواره سعی دارند با متشنج کردن فضا، داوطلبانی را که قصد دارند لیست اموال خود را منتشر کنند از این کار منع کنند.

کد خبر 491786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.