۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ملک زاده صلح را گوشزد می کرد

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، گفت: مجید ملک زاده رسالت خود را در این می‌دانست که به مردم و به ویژه مسئولان گوشزد کند که مفهوم ارزشمندی به نام صلح وجود دارد که نمی‌توانیم به خوبی از آن نگهبانی کنیم.

مهدی تمیزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: استاد مجید ملک زاده یکی از هنرمندان با اخلاق شهر اصفهان بود که علاوه بر جایگاه هنری، به حسن خلق و مردم داری شهره بود. این هنرمند بخش عمده‌ای از زندگی خود را به شاخصه ای اختصاص داده بود که متأسفانه کم‌تر به آن فکر شده یا برای آن کار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت صلح برای این هنرمند، افزود: پدر این هنرمند، استاد مهدی ملک زاده است که یکی از هنرمندان چیره دست هنر شبکه بری و فلز کاری در ایران بود. خود او نیز در این هنر از افراد شاخص محسوب می‌شد. ملک زاده علاوه بر پرداختن به این هنر، سال‌ها به مقوله صلح پرداخت و هر کاری می‌توانست برای تبیین صلح به زبان هنر انجام می‌داد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، ادامه داد: زمانی که افراد شاخصی چون سیاستمداران، هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب، به اصفهان می‌آمدند به دعوت و پیگیری استاد ملک زاده به منزل او می‌رفتند و آثاری که این هنرمند در ارتباط با مفهوم صلح خلق کرده بود را می‌دیدند. از طرفی این هنرمند با آنها گفت و گوهایی در حوزه صلح انجام می‌داد که آنها را به صورت تصویری ضبط می‌کرد بر همین اساس احتمالاً آرشیوی بسیار غنی از گفت و گوهایی که در حوزه صلح با افراد مختلف انجام داده است وجود داشته باشد.

تمیزی اضافه کرد: برای نمونه او چند تابلوی بزرگ با موضوع صلح ایده پردازی کرده بود و قصد داشت به این شیوه صلح را در بین مردم رواج دهد. حتی نام خانه خود که در آن زندگی می‌کرد و همیشه محلی برای آمد و شد افراد شاخص محسوب می‌شد موزه صلح گذاشته بود.

وی خاطرنشان کرد: استاد ملک زاده چندین کار مختلف نیز در سطح شهر و با همکاری شهرداری اصفهان انجام داد که همگی با ایده صلح بود. مثلاً غرفه‌هایی را در خیابان چهارباغ یا نمایشگاه‌های مختلف می‌گرفت و در آنها سمبل‌ها و تصاویری با محوریت موضوع صلح به نمایش در می‌آورد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: به نظرم اینکه او علاوه بر شخصیت و کار هنری که انجام می‌داد خود را مسئول می‌دانست و به موضوع مهمی چون صلح می‌پرداخت بسیار حائز اهمیت است.

تمیزی گفت: مجید ملک زاده رسالت خود را در این می‌دانست که به مردم و به ویژه مسئولان گوشزد کند که مفهوم ارزشمندی به نام صلح وجود دارد که نمی‌توانیم به خوبی از آن نگهبانی کنیم.

وی افزود: متأسفانه شرایط فراهم نشد تا او موزه‌ای که مد نظر داشت را به وجود آورد، اما هیچ گاه برای اینکه در اصفهان یک موزه صلح با معیارهای یک موزه استاندارد ایجاد کند از پا ننشست.

کد خبر 491785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.