حرکت شهرداری در مسیر احیای بافت تاریخی

شهردار باغبادران گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا با احیای بافت تاریخی شهر پویایی اقتصاد شهر و شهروندان را رقم بزنیم.

حجت الله امینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا احیا و مرمت میراث ملموس را حفاظت از حافظه تاریخی یک ملت دانست و اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم قدمت شهر ساحلی باغبادران تعداد میراث کهن باقی‌مانده در شهر بسیار محدود بوده و در طول گذر زمان عمده این بناهای تاریخی تخریب و از بین رفته است.

وی با اشاره به لزوم مرمّت و بازسازی خانه‌های تاریخی ارزشمند شهر باغبادران، افزود: بناها و خانه‌های تاریخی شهر از جمله دارایی‌های ارزشمند به شمار می‌آید و چنانچه در این خصوص غفلتی صورت بپذیرد قطعاً سال‌های آینده باید حسرت هویت از دست رفته تاریخی شهر و دلربایی عمارت‌های تخریب شده را بر دل داشته باشیم.

شهردار باغبادران احیای بناهای تاریخی را گامی در جهت حفظ هویت شهر دانست و تصریح کرد: حفاظت از میراث گذشتگان یکی از وظایف مدیریت شهری بوده تا آنها را به دست آیندگان برسانیم از این رو یکی از برنامه‌های مدیریت شهری باغبادران برای حفظ معماری سنتی این شهر ساحلی تملک تعدادی از خانه‌های قدیمی با ارزش تاریخی است که در برنامه سال ۱۴۰۰ شهر نیز پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه حال برخی بناهای تاریخی باقی مانده در شهر خوش نیست و غبار بی‌مهری‌ها باعث شده برخی از آنها تخریب شوند و تعدادی هم با تغییر کاربری چهره نو و تازه‌ای به خود گرفته‌اند از این رو امیدواریم با تملک تعدادی از بناهای تاریخی توسط شهرداری و با در اختیار قرار دادن این بناها به افراد دارای ایده ضمن حفظ معماری قدیمی شهر و احیای این بناها از این ظرفیت در مسیر توسعه صنعت گردشگری و درآمدزایی استفاده کنیم.

امینی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از بافت تاریخی شهر باغبادران نیازمند بازآفرینی است و حرکت در این مسیر نیازمند مشارکت و همکاری شهروندان است تا علاوه بر احیا بافت تاریخی شاهد بهبود کیفیت زندگی و دسترسی بهتر به موقعیت‌های مختلف شهر باشیم.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری، گامی بلند برای بهبود زندگی شهروندان به شمار می‌آید، عنوان کرد: احیا بافت تاریخی شهر افزایش تردد گردشگران در بافت فرسوده شهری را رقم خواهد زد و این افزایش تردد انتظارات و مطالبات شهروندان را به همراه دارد چراکه بافت فرسوده فعلی پاسخ‌گوی توقعات آنان نخواهد بود البته برای تحقق آن همراهی شهروندان با مدیریت شهری نیاز است.

شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا با احیا بافت تاریخی شهر پویایی اقتصاد شهر و شهروندان را رقم بزند از این رو بودجه‌ای را برای تحقق این مهم در سه محله باغبادران، ملک‌آباد و دو رباط اختصاص داده تا ضمن آزادسازی معابر بتوانیم در مسیر بازآفرینی بافت تاریخی گام برداریم.

وی تاکید کرد: با احیا بافت فرسوده و تاریخی شهر ضمن استفاده از زیرساخت‌های مناسب شهری، افزایش تعلق‌خاطر شهروندان به محل سکونت خود رقم خواهد خورد و باعث آشنایی نسل‌های جدید و آینده با معماری گذشته شهر می‌شود از این رو امیدواریم در رسیدن به این هدف موفق عمل کنیم.

کد خبر 491399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.