کارنامه ۴ سال حضور اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری اصفهان قابل دفاع است

پس از آغاز به کار شورای شهر پنجم و حضور اصلاح طلبان در شهرداری اصفهان، چالش‌های متعددی بر سر مسیر آنها قرار گرفت و طی ۴ سال گذشته اصلاح طلبان در شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان و فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصلاح طلبان پس از ۱۴ سال در انتخابات ۹۶ توانستند با پیروزی در انتخابات شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری را بر عهده بگیرند و خدمات فراوانی را در این مسیر از خود به جای بگذارند؛ اما امروز اگرچه انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر با انتخابات ریاست جمهوری گره خورده، ولی آن سوی دیگر انتخابات، شوراهای شهر و روستا قرار دارد که باید تکلیف کرسی‌هایشان برای ۴ سال آینده روشن شود. در این میان اصلاح طلبان برای تثبیت مدیریت خود، راه سخت و پرفراز نشیبی را پیش رو دارند.

علی ناظم زاده، سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در قسمت دوم گفت‌وگو خود در خبرگزاری ایمنا به بررسی عملکرد اصلاح طلبان اصفهان در پنجمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستا و مدیریت شهری و همچنین تجربیات اصلاح طلبان در طول ۸ سال گذشته پرداخته که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید:

برخی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات مانند محمدرضا تاجیک بزرگ‌ترین معضل اصلاحات را نبود مانیفست اصلاح طلبی در این جریان می‌دانند؛ به نظر شما این مانیفست چگونه باید تدوین شود؟

با حرف آقای تاجیک موافقم و معتقدم تمام جریان‌های سیاسی کشور دچار این مشکل هستند؛ زیرا انتخابات در کشور ما کمتر حزبی بوده است. در انتخابات‌های حزبی، احزاب، مانیفست و طرح و برنامه‌های دقیق مسائل کشور را به مردم ارائه می‌کنند.

یکی از ضرورت‌های جریان‌های سیاسی تنظیم مانیفست است که خوشبختانه در حال حاضر ۳ حزب ندای ایرانیان، اتحاد ملت و سازمان عدالت و آزادی در حال تدوین و تنظیم آن هستند. این سه مانیفست باید باهم ترکیب شده و به عنوان مانیفست اصلاح طلبی معرفی شود.

در مانیفست‌های انتخاباتی، جریان‌های سیاسی باید به صورت دقیق مشخص کنند که چه برنامه‌ای برای حل و فصل موانع کشور دارند که البته باید سنجش پذیر باشد.

از سال ۱۳۹۲ که اصلاح طلبان از حسن روحانی حمایت کردند تا به امروز بحث بر سر این بوده که روحانی تا چه اندازه به عقاید اصلاح طلبی نزدیک بود؛ در این بین عده‌ای اعتقاد به ادامه حمایت از دولت دارند و عده‌ای ابراز پشیمانی می‌کنند؛ اصلاح طلبان باید چه استراتژی در برابر دولت یازدهم و دوازدهم اتخاذ می‌کردند که با چنین اختلافات و مشکلاتی مواجه نمی‌شدند و باید چه درسی از این ۸ سال بگیرند؟

در انتخابات سال ۹۲ اصلاح طلبان وضعیت خاصی داشتند، زیرا با چالش‌های متعددی روبه‌رو بودند و طبق پیام‌هایی که از جامعه دریافت می‌کردند، میزان مشارکت مردم دلگرم کننده نبود به همین دلیل نجابت به خرج دادند و از فرد اصلحی که رأی‌آوری و توانایی حل مشکلات اصلی کشور را داشت، حمایت کردند.

البته ارتباط دولت با نخبگان و بدنه اصلاحات مناسب نبود در صورتی که در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶، تمام رأی اصلاح طلبان در سبد روحانی جمع شد تا وی در انتخابات پیروز شود در غیر این صورت غیر ممکن بود که روحانی تنها با حمایت حزب اعتدال و توسعه موفق شود.

حل مناقشه هسته‌ای، انعقاد برجام، آزادی نسبی رسانه‌ها و همچنین کنترل وضعیت اقتصادی از جمله دستاوردهای مهم دولت اول روحانی بود، اما متأسفانه یک ماه پس از انتخابات سال ۹۶، تمامی مسائل بهم ریخت؛ ابتدا صندوق‌های قرض‌الحسنه غیر قانونی که اغلب در خراسان بودند و دولت ضمانتی در برابر آنها نداشت، خرج زیادی روی دست دولت گذاشتند. از طرف دیگر هیولایی به نام دونالد ترامپ در غرب به قدرت رسید که تمامی معاهدات بین‌المللی از جمله برجام را برهم زد و در این مسیر اینستکس هم موفق نبود و خسارات فراوانی به اقتصاد ایران وارد کرد.

دولت در سال ۹۴ قصد داشت قیمت بنزین را افزایش دهد که با مخالفت مجلس نهم روبه‌رو شد. با سرکار آمدن مجلس دهم به دلیل نزدیکی انتخابات، افزایش قیمت بنزین یک سال به تأخیر افتاد و در سال ۹۶ دولت در لایحه بودجه افزایش قیمت بنزین را مطرح کرد که بازهم با مخالفت مجلس مواجه شد. پس از این اتفاقات دو خبرگزاری قدرتمند که به جریان راست کشور نزدیک هستند با کمک رسانه‌های خارجی بر موج اتفاقات سوار شدند و حوادث سال ۹۶ را رقم زدند؛ البته بی تدبیری تیم اقتصادی دولت نیز در این حوادث نقش داشت و نهایتاً در سال ۹۷ و ۹۸ باعث رخ دادن حوادث تلخی شد.

اصلاح طلبان در سال ۹۲ با گزینه‌ای که فکر می‌کردند بهترین انتخاب برای مردم و کشور است پیش آمدند و بیش از حد رو راستی در سیاست نشان دادند.

درگذشته شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان حاضر به همکاری با شورای عالی سیاست‌گذاری نبود؛ موضع این شورا نسبت به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان یا جبهه اصلاحات ایران چیست؟

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان از تعدادی احزاب و چهره‌های پیشگام اصلاح طلب اصفهان تشکیل شده است. اینکه مرحوم نکویی در سال‌های گذشته گفته بود شرایط سیاسی اصفهان با تهران متفاوت است به این دلیل بود که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان قبل از شکل‌گیری شعسا (شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان) تشکیل شده بود و دوستان در شورای هماهنگی اصفهان معتقد بودند که نهاد شعسا تازه در حال جان گرفتن است و به اندازه کافی از تجربه اجماع سازی و مناسبات داخلی استان برخوردار نیست.

آئین نامه جبهه اصلاحات ایران در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان مطرح شد و طی ۶ ماه آینده بر اساس آئین نامه شوراهای استانی همین جبهه تغییراتی در آن رخ خواهد داد؛ بنابراین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان آمادگی دارد که بر اساس آئین نامه جدید جبهه اصلاحات ایران خود را بازسازی کند.

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در اطلاع رسانی ضعف داشت در صورتی که این ضعف در جبهه اصلاحات ایران رفع شده و بلافاصله پس از برگزاری جلسات، مصوبات این نهاد در اتاق‌های کلاب هوس بررسی و شرح این جلسه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. آئین نامه جبهه اصلاحات ایران بسیار سریع تدوین و ارائه شد.

بی اعتمادی به یک جریان سیاسی از درون آن آغاز می‌شود؛ بنابراین باید ابتدا اعتمادسازی در یک جریان صورت بگیرد. سازوکار سامانه سرا یکی از طرح‌های شفاف و نو گرایانه ای بود که علیرغم اینکه تا امروز انتقادات بسیاری به این آن وارد شده و برخی معتقدند که جناح رقیب زودتر از موعد با لیست اصلاح طلبان آشنا خواهد و امکان دارد در صدد اقدام سیاسی بر علیه این لیست برآید، اما این سامانه باعث می‌شود اعتماد درونی این جریان سیاسی افزایش یابد.

شما یکی از افرادی هستید که می‌توان آن را مصداق جوان‌گرایی دانست؛ این مهم تا چه اندازه در بدنه مدیریت شهری اصفهان و کشور محقق شد؟

من تنها به مدت یک سال در هیئت مدیره سازمان فاوای شهرداری اصفهان با مدیریت شهری همراه شدم، اما برخی جریانات سیاسی به مبحث جوان گرایی معترض هستند؛ زیرا معتقدند نتایج مطلوبی در بر نداشته است، اما باید به این نکته توجه کرد که زمانی که جوانی در عرصه عمل قرار می‌گیرد، مبحث مشاوره باید در اختیار با تجربه‌ها قرار بگیرد.

در سال ۹۷ مدیران جوان شهرداری تصمیم گرفتند تا گزارش عملکرد خود را برای احزاب سیاسی اصفهان ارائه کنند که این برنامه‌ها مورد بررسی و در برخی مواقع با انتقاد جوانان اصلاح طلب مواجه شد. من معتقدم در جریان اصلاح طلب نیز مانند جریانات سیاسی دیگر آن‌طوری که باید برای عرصه‌های مدیریتی به جوانان اعتماد نشد.

در این دوره از مدیریت شهری در هیچ برهه‌ای نبود که کاری بر عهده جوانان گذاشته شود و به نتیجه مطلوبی نرسد؛ البته ممکن است برخی عملکرد نامطلوبی داشته باشند که این امر طبیعی است؛ زیرا دیکته نانوشته، خطا ندارد. تا زمانی که مسئله تغییر نسلی در عرصه مدیریت رخ ندهد، اصلاح طلبان با مشکل ارائه شایستگان جوان روبه‌رو خواهند بود.

اصلاح طلبان اصفهان پس از ۱۴ سال دوری از صحنه مدیریت شهری برای دوره‌ای ۴ ساله بر سر کار آمدند؛ عملکرد آنها را در زمینه مدیریت شهری در این ۴ سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اهداف اصلاح طلبان برای مدیریت شهری در حوزه فرهنگی، استفاده از شهر هوشمند، فساد گریزی و شفافیت، استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه‌های شهری و برقراری عدالت در تمام نقاط شهری بود. برخی از پروژه‌هایی که در ۱۲ سال گذشته مدیریت شهری اصفهان، روی زمین مانده بود در ۴ سال گذشته احیا شد که یکی از مهمترین آنها، احداث رینگ محورهای حاشیه‌ای شهر بود. رینگ چهارم شهر که مناقشات فراوانی را به دنبال داشت در ۴ سال گذشته احداث شد؛ همچنین پروژه خط یک مترو اصفهان که در ۱۴ سال به نیمه رسیده بود طی مدیریت ۴ ساله اصلاح طلبان در نوروز ۹۷ به اتمام رسید و سپس خط ۲ متروی اصفهان آغاز شد؛ همچنین پروژه‌های چهارباغ نیز باعث زیست پذیر شدن شهر شد.

پروژه میدان امام علی (ع) علی‌رغم اینکه به عنوان افتخار مدیریت شهری سابق بود، مورد استقبال مردم قرار نگرفت. برخی منتقدان شهرداری نسبت به مبحث دو چرخه سواری معترض هستند در صورتی که شهرداری اصفهان با الگوی شهرهای توسعه یافته تاریخی در دنیا توانست حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه را در شهر مناسب سازی کند. اگرچه که سنگ اندازی‌های بسیاری در مسیر مدیریت شهری رخداد، اما شهرداری اصفهان سعی کرد که مردم از حضور در شهر لذت ببرند.

به نظر من کارنامه ۴ سال اصلاح طلبان در مدیریت شهری اصفهان قابل دفاع است؛ زیرا شهر در این دوره زیست پذیرتر شد.

کد خبر 491364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.