تدابیر دبی برای ایجاد زیست‌پذیرترین شهر جهان

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر و نائب رئیس امارات متحده عربی همچنین حاکم دبی، از اهداف خود در راستای بهبود وضعیت مناطق مسکونی شهر خبر داده و ادعا کرده است در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک، دبی را به زیست‌پذیرترین شهر جهان تبدیل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حاکم دبی در نظر دارد تغییراتی اساسی در استانداردهای زندگی شهری به وجود آورد تا از این طریق، به بهبود کیفیت زندگی و تامین رفاه مناطق مسکونی کمک کند. طی این اقدام، قرار است تمام جنبه‌های زندگی شهری تحت تأثیر قرار گیرد و بهبود قابل توجهی را تجربه کند. رفاه شهروندان و پویایی آن‌ها در شهر از مهم‌ترین اهداف محمد بن راشد آل مکتوم به حساب می‌آید که بدون شک، دستیابی به آن، افزایش رضایتمندی ساکنان را در پی خواهد داشت و می‌تواند در آینده، دبی را به زیست‌پذیرترین شهر جهان تبدیل کند.

حاکم دبی در نظر دارد یک محیط شهری ایده‌آل به وجود آورد که در آن امکانات بهداشتی، خدمات عمومی و سایر ملزومات زندگی شهری به بهترین شکل ممکن در اختیار شهروندان قرار گیرد تا از این طریق، بیشترین رضایتمندی در آن‌ها به وجود آید. رئیس کل شهرداری دبی نیز ادعا کرده که مقامات شهر قرار است پس از انجام تحقیقات گسترده در زمینه تدابیر بین‌المللی برای افزایش کیفیت زندگی، بیشترین بهره را برای بهبود زندگی شهروندان دبی به ارمغان بیاورد. تا کنون مقامات دبی برای رسیدن به این هدف هشت نوآوری طراحی کرده‌اند که پیاده‌سازی هر یک از آن‌ها مستلزم انجام دیگری است. این رویکردها، بیشتر از هر جنبه دیگری، بهبود کیفیت زندگی مناطق مسکونی شهروندان را در بر می‌گیرد و منجر به تسهیل دسترسی ساکنان به تمام امکانات رفاهی می‌شود.

تدابیر دبی برای ایجاد زیست‌پذیرترین شهر جهان

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که حاکم دبی از شهرهای زیست‌پذیر جهان گرفته، ایجاد مناطق خودکفا است که در آن، ساکنان با طی کردن مسافت‌هایی کوتاه به تمام خدمات مورد نیاز خود دست پیدا می‌کنند. در واقع، محمد بن راشد آل مکتوم قصد دارد محله‌هایی ۱۵ دقیقه‌ای به وجود آورد که در آن‌ها، مردم می‌توانند از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیازهای خود را برطرف کنند. مناطق خودکفایی که مقامات دبی ایجاد خواهند کرد، پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری بیشماری را در بر خواهد گرفت که با پوشش سبز خود، تردد پاک را برای شهروندان خوشایند می‌کند.

تدابیر دبی برای ایجاد زیست‌پذیرترین شهر جهان

علاوه بر این، دبی در آینده نزدیک را زمین‌های ورزشی زیادی فرا خواهد گرفت که تجهیزات پیشرفته آن‌ها، انجام فعالیت‌های جسمی را برای شهروندان لذت‌بخش می‌کند همچنین مقامات محلی برای زیست‌پذیری هر چه بیشتر شهرها، سالمندان و کودکان را بیش از گذشته در طراحی شهری مورد توجه قرار خواهند داد و دسترسی آنان به تمام خدمات شهری را برابر با سایر شهروندان تضمین خواهند کرد. بهبود امکانات برای افزایش فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان از دیگر تدابیری خواهد بود که حاکم دبی قرار است برای تبدیل شهر به زیست‌پذیرترین نقطه جهان اعمال کند. رسیدن به این هدف قرار است از طریق ایجاد مراکز تفریحی و فرهنگی جدید و همچنین بهبود زیرساخت‌های موجود صورت گیرد.

تدابیر دبی برای ایجاد زیست‌پذیرترین شهر جهان

افزایش فضاهای سبز و جنگل‌سازی از دیگر اقدامات مقامات دبی برای رضایتمندی بیشتر شهروندان خواهد بود که جنبه‌های متعددی از زندگی آنها نظیر افزایش نشاط شهروندی، بهبود کیفیت هوا و گرایش مردم به اتخاذ سبک زندگی پایدار را شامل خواهد شد علاوه بر این هر چه دسترسی مردم به پوشش سبز شهری بیشتر باشد رغبت آن‌ها به پاک نگه داشتن شهر از طریق بازیافت و استفاده دوباره مواد پسماند افزایش خواهد یافت.

مرحله اول پیاده‌سازی پروژه جدید در دبی آغاز شده و طی آن، درختان زیادی در بعضی از مناطق کاشته شده، مسیرهای دوچرخه‌سواری افزایش یافته، پوشش خیابان‌ها بهبود پیدا کرده و زمین‌های بازی بسیاری برای ساکنان این مناطق به وجود آمده است. در مرحله بعدی قرار است وضعیت خیابان‌ها و کوچه‌های مناطق بهبود پیدا کند و دسترسی به تمام امکانات برای ساکنان هر منطقه تسهیل شود.

تدابیر دبی برای ایجاد زیست‌پذیرترین شهر جهان

مقامات دبی، با برنامه‌ریزی دقیق و با بهره‌گیری از اصول استاندارد زندگی شهرهای زیست‌پذیر جهان، به تدریج زیرساخت‌های شهر را تغییر خواهند داد تا در نهایت به هدف خود یعنی تبدیل دبی به زیست‌پذیرترین شهر جهان دست یابند.

کد خبر 491357

برچسب‌ها