سیاست اصلاح طلبان اصفهان در برابر رد صلاحیت ها چیست؟

بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بسیار خبر ساز شده و مثل همیشه خبر از رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موج رد صلاحیت‌ها این بار به قدری گسترده و بی سابقه بوده و تمامی اعضا شورای فعلی شورا شهر اصفهان رد صلاحیت شده اند. از خیل داوطلبان شناخته‌شده این جریان نیز، گستردگی موج ردصلاحیتی‌ها به اندازه ایست که حتی یک کاندیدا هم برای آنها باقی نماند و عملاً توانایی بستن لیست از آنها گرفته شده و تنها روزنه امیدشان ایجاد تغییر اساسی در شمار داوطلبان‌شان است.

موضوعی که اگر تا میانه اردیبهشت به نتیجه‌ای نرسد و رایزنی‌های با شورای نظارت استان و پس از آن شورای مرکزی هیئت نظارت بر انتخابات بی اثر باشد، کار آنها را به شعبه‌ویژه دیوان عدالت برای رسیدگی به اعتراضات انتخابات کشیده خواهد شد؛ روندی قضائی که احتمال حصول نتیجه آن تا یک هفته به برگزاری انتخابات یعنی آغاز موعد رسمی تبلیغات کاندیداها طول خواهد کشید و رسماً زمان لازم برای تبلیغات و برنامه‌ریزی را از آنها خواهد گرفت.

رد صلاحیت کاندیدهای اصلاح طلب در این دوره از رقابت‌ها در حالی خبرساز شده که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از همه متخصصان برای داوطلبی در این دوره از انتخابات دعوت کرده و قرار بود فهرست انتخاباتی این جریان بر اساس تخصص و تجربه مدیریت شهری و البته سبقه سیاسی تدوین شود؛ اما در این لحظه عملاً توانایی بستن هیچ لیستی توسط این جریان وجود ندارد و باید منتظر نتیجه بررسی اعتراضات کاندیداها ماند. علی ناظم زاده، سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در قسمت اول گفت‌وگوی خود در خبرگزاری ایمنا به سیاست اصلاح طلبان در قبال رد صلاحیت‌ها و همچنین رایزنی‌های انجام شده پرداخته که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید:

سیاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در برابر رد صلاحیت‌ها چیست؟

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان از ۲ سال پیش جلساتی را برای انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات شورای شهر را آغاز کرد و علیرغم شیوع بیماری کرونا، هر هفته جلسات کمیته سیاسی به صورت منظم و آنلاین برگزار شد. اصلاح طلبان اصفهان تمام عزم خود را برای حضور پر شور در انتخابات جذب کرد.

متأسفانه با رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان امکان ارائه لیست انتخاباتی را نداشت و در حالی که جریان رقیب حدود ۴ لیست برای انتخابات مجلس ارائه کرد، اصلاح طلبان تنها یک کاندیدا برای حضور در عرصه داشتند. در لیست‌های انتخاباتی کلانشهرهای جهان، اعضا لیست‌ها با کاور کردن یکدیگر در نقاط مختلف شهر، برای هم‌رای جمع می‌کنند اما اگر لیستی وجود نداشت باشد کاندیداها مجبور می‌شوند به تنهایی رأی تمامی نقاط شهر را جمع کنند.

بعد از انتخابات مجلس یازدهم، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان بازهم تصمیم گرفت برای انتخابات ۱۴۰۰ لیست انتخاباتی ارائه کند؛ زیرا معتقدیم اصلاح طلبی جریانی پویا و سیاسی است که سعی دارد با دست‌یابی به بخشی از قدرت اهداف اصلاحی خود را اجرا کند. طبق مصوبه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان مبنی بر حضور حداکثری کاندیداها در انتخابات شوراهای اسلامی شهر، ستاد انتخاباتی این جریان پیش از نوروز راه اندازی شد و نهایتاً در صحن شورای هماهنگی رئیس ستاد انتخابات مشخص شد.

با مشخص شدن ریاست ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان، کمیته‌های تخصصی این ستاد نیز در حال شکل‌گیری بود، در این بین اما خبرهای عجیبی از وضعیت بررسی صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب در هیئت‌های اجرایی به گوش می‌رسید که نگران کننده بود؛ البته برخی از این اخبار هم قابل پیش بینی بود؛ زیرا مشخص شد که اعضا هیئت اجرایی انتخابات شورا و با انتخابات ریاست جمهوری یکی است و این خبر خوبی برای اصلاح طلبان نبود؛ همچنین خبرهایی مبنی بر عدم موفقیت فرماندار اصفهان در تشکیل یک هیئت اجرایی معتدل دریافت شد که بر همین اساس انتظار می‌رفت تمایل اعضای هیئت اجرایی بیشتر به سمت جریان رقیب باشد.

اواسط فرودین ماه علیرغم اینکه گزارشات متعددی از رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب در هیئت اجرایی دریافت شد، اما هنوز حدود ۲ لیست برای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان باقی مانده بود که متأسفانه طی حرکتی غیر اخلاقی و نا جوان مردانه نامه خروجی هیئت اجرایی به فرماندار اصفهان در فضای مجازی فاش شد. در این نامه اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده با جزئیات و دلایل وجود داشت که نام برخی از اعضای شورای اسلامی شهر فعلی نیز در آن به چشم می‌خورد، در صورتی که نتایج تأیید صلاحیت اشخاص مقوله‌ای کاملاً خصوصی است. انتشار اسامی و دلایل رد صلاحیت کاندیداها باعث ایجاد شائبه‌هایی در افکار عمومی می‌شود و قطعاً تأثیر منفی را در جامعه خواهد گذاشت.

طبق قانون فعلی انتخابات شوراهای اسلامی شهر، استعلام کاندیداها از چهار مرجع قانونی مبنای تأیید صلاحیت است؛ همچنین بر اساس قانون، استعلامات وحی منزل نیست و هیئت اجرایی می‌تواند در صورتی که یکی از استعلامات مراجع چهارگانه برای یکی از کاندیداها مثبت نبود با پذیرفتن مسئولیت، این شخص را تأیید صلاحیت کند، زیرا نظارت بر کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی شهر استصوابی نیست. پس از پایان مهلت بررسی کاندیداها در هیئت اجرایی، گزارشات به هیئت نظارت شهرستان ارجاع داده شد و این هیئت نیز به صورت ۱۰۰ درصدی، تمام کاندیداهای اصلاح طلب انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان را رد صلاحیت کرد. متأسفانه برخی از این کاندیداهای رد صلاحیت شده سابقه‌ی ۳ دوره حضور در شورای شهر اصفهان را در کارنامه خود دارند.

یکی از مهمترین چالش‌های امروز کشور این است که تمایل شایستگان برای حضور در انتخابات کاهش یافته و مشارکت مردم نیز کم رنگ تر شده است. به نظر می‌رسد کاهش تمایل شایستگان برای حضور در انتخابات شورای اسلامی شهر به دلیل رفتارهای ناشایستی است که با اعضای قبلی شورای شده که نمونه بارز این موضوع اتفاقاتی است که برای مهدی مقدری، یکی از اعضا شورای شهر اصفهان رخ داد. امروز علیرغم تمکین شخص مهدی مقدری از حکم دادگاه، هنوز بدنه اصلاح طلب و ۱۴۰ هزار نفری که به وی رأی دادند، از دلایل این اتفاق قانع نشدند. بر همین اساس طبیعی است اشخاصی که از پتانسیل بالایی برای جذب رأی برخوردارند، پا به عرصه انتخابات نگذارند.

وضعیت اصلاح طلبان در مابقی شهرستان‌های استان هم مشابه شهر اصفهان است و تعداد زیادی از آنها رد صلاحیت شده‌اند. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان قویاً نسبت به نتایج بررسی صلاحیت‌ها معترض بوده و در حال پیگیری است و جلساتی راهم با استاندار، فرماندار و علمای شاخص اصفهان داشته است. یقین داریم مجموعه استانداری و فرمانداری اصفهان در بضاعت خود در این ارتباط تلاش خود را کرده اند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان در زمینه ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان در انتخابات شورای اسلامی شهر دقیقاً چه رایزنی‌هایی انجام داده و این رایزنی‌ها به چه نتیجه رسیده است؟

امیدوارم افرادی که از نظر خود التزام عملی کامل به اسلام دارند در ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) و شب‌های قدر با خود خلوت کنند و بر سر وفای به عهد و انصاف باز گردند و رأی جوانمردانه دهند. عدل و جوانمردی را باید از امام علی (ع) بیاموزیم. متأسفانه تا این لحظه پیگیری‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان منجر به تغییر وضعیت رد صلاحیت شدگان نشده است. شورای هماهنگی تلاشی مبنی بر بستن لیست با هرکسی ندارد؛ زیرا به هیچ عنوان اجباری برای ارائه لیست در این انتخابات نیست و تا این لحظه نیز هیچ لیست انتخاباتی نخواهیم داشت.

انتخابات امر بسیاری مهمی برای اصلاح طلبان است؛ زیرا انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سندش به نام اصلاح طلبان خورده است، چراکه فرمان بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری انتخابات شورای ها تا دولت اول اصلاحات زمین مانده بود؛ البته در انتخابات شورای دوم علیرغم اینکه مجلس و دولت رویکرد اصلاح طلبی داشته و کاندیداها از تمامی سلیقه بودند، به دلیل عدم مشارکت مردم، اصلاح طلبان در آن شکست خوردند و لیست آباد گران از جریان اصولگرا پیروز این انتخابات شد. باید دید اصولگرایان از کجا به مدیریت شهر وارد شدند؛ اینها اصلاً در مدیریت شهری حضور نداشته‌اند و نهایتاً با حضور در انتخابات شورای دوم به مدیریتی شهری رسیدند. اصلاح طلبان مفتخر هستند که انتخابات شورای اسلامی شهر را بر اساس فرمان امام خمینی (ره) و قانون اساسی برای اولین بار برگزار کردند و بعد از سال ۱۳۷۶ در پی حذف هیچ سلیقه‌ای در انتخابات نبودند؛ زیرا معتقدند باید فرصت حضور برای افراد شایسته در انتخابات فراهم شود و مردم بتوانند آزادانه دست به انتخاب بزنند.

در صورتی که رایزنی‌ها به نتیجه نرسد، ممکن است با چهره‌های متخصص اما غیر سیاسی دست به ائتلاف بزنید؟

بر اساس مصوبات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان حضور چهره‌های غیر سیاسی در لیست اصلاح طلبان ممکن نیست؛ البته در انتخابات شورای پنجم هم اصلاح طلبان متخصص در لیست قرار گرفتند. شورای هماهنگی باید کسانی را در لیست خود قرار دهد و به مردم معرفی کند که بتواند از عملکرد آنها دفاع کند. امروز عملکرد شورای پنجم در مجموع قابل دفاع بوده و نمره قابل قبولی را اخذ خواهد کرد؛ زیرا دستاوردهای فراوانی کسب کرد؛ البته برخی از رفتارهای اعضای شورای شهر قابل دفاع نیست. به نظر من باید در رابطه با این رفتارها شفاف سازی صورت بگیرد و حتی اگر لازم است در این زمینه عذر خواهی کنند.

اصلاح طلبان اولین باری نیست که پدیده رد صلاحیت روبرو شده‌اند و قاعدتاً آخرین بار هم نخواهد بود؛ دلیل این مهم چیست و اصلاح طلبان در سال‌های اخیر چه اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام داده اند؟

اصلاح طلبان سعی دارند شایستگانی که اهداف اصلاح طلبی دارند را پیدا کنند، اما متأسفانه همیشه برای حضور در انتخابات شوراها با نگاه‌های سیاسی مواجه شدند؛ البته هر زمانی که مجلسی میانه رو وجود داشته این برخورد سیاسی کمرنگ‌تر شده است. به عنوان مثال مجلس هفتم نسبت به مجلس نهم و دهم میانه رو تر بود و علیرغم اینکه جریان اصولگرا در هر سه دوره اکثریت کرسی‌های پارمان را بر عهده داشت، وضعیت بررسی صلاحیت‌ها از این دوره بهتر بود.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان لیستی را با عنوان یاران باران در سال ۸۵ و با نظارت مجلس هفتم ارائه کرد و توانست دو نفر از کاندیداهای خود را به شورای شهر بفرستد. در سال ۹۲ نیز نظارت مجلس نهم به نحوی بود که اصلاح طلبان توانستند لیست خود را ببندند، اما مورد اقبال قرار نگرفت؛ بر همین اساس اصلاح طلبان معتقدند هرگاه تصمیم گرفتند حتماً لیست ارائه کنند، با اقبال مردمی مواجه نشدند، البته اصلاح طلبان در سال ۹۶ توانستند نیروهای شایسته خود را معرفی کنند و مورد استقبال مردم قرار بگیرند، اما در حال حاضر برای انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌توانند داوطلبان شایسته خود را ارائه کنند.

این موضوع خیلی تأسف برانگیز است که اصلاح طلبان باید تلاش کنند تا مجلسی معتدلی شکل بگیرد تا بتوانند در انتخابات شوراها کمتر بابت موضوع ردصلاحیت‌ها نگران باشند. اعضا این جریان باید از هرگونه رفتار سیاسی در اجرا و نظارت جلوگیری کنند؛ زیرا تا زمانی که رفتارهای سیاسی در عملکرد مجریان و ناظران انتخابات وجود دارد، موضوع رد صلاحیت‌های گسترده ادامه خواهد داشت.

اگر نظام سیاسی ایران خواستار حضور اصلاح طلبان در عرصه انتخابات است، باید از مسئله رد صلاحیت‌ها سیاسی جلوگیری کند. دورانی که اصلاح طلبان تنها برای گرم کردن تنور انتخابات وارد عرصه می‌شدند گذشته و امروز همواره با برنامه‌ای معین و در چهار چوب قانون و به واسطه نیروهایی که حداقل منش اصلاح طلبی دارند در انتخابات شرکت خواهند کرد. بسیاری از مدیران اصلاح طلب حال حاضر این شهر و کشور علیرغم اینکه منتقد برخی اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها هستند، ایستاده‌اند تا مشکلات و چالش‌ها را از طریق‌های قانون برطرف کنند.

کد خبر 491189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.