آخرین پیگیری‌ها درباره پرونده فساد و املاک نجومی در شهرداری تهران

شهردار تهران با اشاره به اینکه در مورد دستگاهی مثل شهرداری با این حجم از گردش مالی و استحکاک با مردم، شرایط در معرض فساد بودن فراهم است، گفت: ما برخورد می کنیم؛ اما موضوع را در بوق نمی زنیم.

به گزارش ایمنا، پیروز حناچی در تشریح روند برخورد با رانت و فساد در شهرداری تهران اظهار کرد: در عالم رقابت سیاسی قطعاً رقابت کردن ایرادی ندارد ولی ناجوانمردانه عمل کردن و شکل دیگر مسئله را جلوه دادن پذیرفته نیست. ما در شهرداری تهران با رانت و فساد برخورد کردیم ولی اگر از من پرسیده شود توانسته‌ای کامل آن را متوقف کنی؟ پاسخ منفی است، چرا که پروانه‌هایی که صادر شده حداقل تا ۹ سال بیخ ریش ما خواهد بود و نمی‌توانیم به راحتی آنها را لغو کنیم.

با رانت و فساد برخورد کردیم

وی افزود: تعهداتی که ایجاد شده برگردن شهرداری تهران است و به راحتی قابل لغو نیست؛ اما به طور قطع ما در این دوره تعهدی ایجاد نکردیم. ما کامل نتوانستیم با رانت و فساد برخورد کنیم چون بخشی از تعهدات ایجاد شده در گذشته بوده و باز پس گیری آنها هزینه‌های بسیاری برای مردم و شهر داشت؛ البته در بسیاری موارد حق و حقوق شهر از بزرگترین این تعهدات گرفته شد و ما این موضوع را رها نخواهیم کرد و پیگیر هستیم اما اساساً این موارد اصلاً نباید اتفاق می‌افتاد که متأسفانه اتفاق افتاده و یادگار دوران گذشته شده است.

استفاده حداکثری از تمام ذخایر شهر تهران در دوره مدیریت قبلی

وی ادامه داد: در حقیقت نمی‌خواهم بگویم همه اتفاقاتی که در دوره قبل ما روی داده، بد بوده، ولی مطمئناً به جهت راهبردهای غلطی که انتخاب شده بخشی از مشکلات به یادگار از دوره قبل باقی مانده است. مثلاً آغاز تراکم فروشی مختص دوره‌ای بوده یا برخی دوره‌ها ویژگی‌های خاصی دارند مانند مصوبه ۲۶۹ و ۳۲۹ کمیسیون ماده ۵ مربوط به دوره آقای الویری و بلندمرتبه سازی های بی رویه و استفاده حداکثری از تمام ذخایر شهر تهران اعم از زیست محیطی، فضای سبز و ذخایر شهرسازی که مختص دوره قبلی است.

تحول عظیم در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران

شهردار تهران تاکید کرد: امیدواریم دوره ما هم به شهر نفروشی مزین شود؛ دوره‌ای که تلاش کردیم منابع درآمدی پایدار افزایش پیدا کند و از سوی دیگر هزینه‌های اجرا و اداره شهر کاهش پیدا کند. عارضه‌های ناهنجار در شهر به حداقل برسد و بودجه به انضباط مالی برسد؛ ما امسال در بودجه سال ۱۴۰۰ تحول عظیمی را رقم زدیم به این معنا که انضباط به طور کامل در بودجه مستقر شد و تمامی تبصره‌ها در داخل بودجه آمدند، در حالی که در قدیم ممکن بود تبصره‌های بودجه معادل خود رقم و عدد بودجه بزرگ باشد همین موضوع باعث قابل درک شدن بودجه شد لذا بودجه ۱۴۰۰ بسیار راحت تصویب شد.

موانع عدم تحقق مبارزه با فساد و رانت در شهرداری تهران

حناچی درباره موانع عدم تحقق مبارزه با فساد و رانت در شهرداری تهران ضمن تاکید بر تحقق شعار مبارزه با رانت و فساد در شهرداری گفت: رانت زمانی به وجود می‌آید که امتیازی ویژه را صرفاً به دلیل سرمایه و ارتباطات و یا جایگاه ویژه‌ای که فرد برای خود قائل است، به وی بدهیم که به سایر مردم داده نمی‌شود و شهرداری در حوزه‌های مختلف بسیار مستعد چنین اتفاقی است؛ از تراکم و دادن طبقات تا چشم بستن بر روی تخلفاتی که بعداً به راحتی قابل تخریب نباشد.

حق نداریم همه منابع و ذخایر تهران را مصرف کنیم

حناچی با تاکید بر اینکه باید شهر را با حداکثر ایجاد عدالت اداره کرد افزود: شهرداری وجود داشت که اعلام می‌کرد من شهر را با ۲۵ سرمایه گذار اداره می‌کنم، البته که من نافی آمدن سرمایه گذار به شهر نیستم؛ اما شهری که با ۲۵ سرمایه گذار اداره شود فقط منافع آنها را تأمین می‌کند و منافع ۸ میلیون دیگر عملاً در محاق قرار می‌گیرد. تلاش کردیم این شهر با بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت ساکن که سرمایه‌گذارها هم جزو آن هستند، اداره شود و منافع همه را ببینیم و اگر بهره‌ای در شهر است همه از آن بهره مند شوند. قطعاً حق نداریم از منابع شهر تهران به گونه‌ای استفاده کنیم که تمامی باغات را با بارگذاری تحت تأثیر قرار دهیم و تمامی ذخایر تهران را دست خورده کنیم؛ هر دوره تنها باید به اندازه دوره خود مداخله داشته باشد و حق نداریم همه منابع و ذخایر تهران را مصرف کنیم.

کاری که به مصلحت شهر نیست را انجام نمی‌دهیم

وی ادامه داد: نگاه ما این بوده که در شهر آرامش ایجاد شود؛ باید هزینه‌های جاری شهر از منابع سالم تأمین شود. شهرداری ممکن است به خاطر حقوق پرسنل هر کاری انجام دهد و تاکنون هر کاری انجام می‌شده ولی می‌توانم بگویم دو سال و نیم است ما هر کاری ج انجام نمی‌دهیم بلکه تلاش می‌کنیم کاری که قبول نداریم و به مصلحت شهر نیست را انجام ندهیم.

پیمانکاران شب عید پشت درهای شهرداری نماندند

شهردار تهران تاکید کرد: امسال اولین سالی بود که پیمانکاران جلوی شهرداری نیامدند و شب عید هم پشت در باقی نماندند. تعهدات بسیاری بر دوش داریم که تا آنها را پاس نکنیم مسیرها برای ما باز نمی‌شود. امسال برای اوراق مشارکت با سازمان تأمین اجتماعی به مشکل خوردیم، چرا که در دوره قبل مدیریت شهری حق و حقوق سازمان تأمین اجتماعی داده نشده بود. ادعای سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است که هنوز حسابرسی نشده ولی واقعیت این است که پرداخت نشده. بی تردید این هنر نیست که از شهر فقط برای اداره دوره خودمان به هر قیمتی عبور کنیم.

حناچی با تاکید بر اینکه نباید به قصد کاهش هزینه‌ها آنها را به دوره‌های بعد منتقل کنیم، گفت: قانون هم اجازه نمی‌دهد یک مدیر بیش از یک سوم بودجه سالانه را برای دوره بعد تعهد ایجاد کند در حالی که در دوره‌های گذشته چند برابر بودجه برای دوره بعدی تعهد ایجاد شده است.

بدهی ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری

وی در تشریح بدهی شهرداری تهران نیز تصریح کرد: بدهی‌های شهرداری ثابت نیست و هر لحظه برای آن سود محاسبه می‌شود. برآورد ما رقمی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که شامل همه تعهدات از جمله بانکی، قضائی، سازمان تأمین اجتماعی و سود و… است. تا زمانی که مراجعه صورت نگیرد و بررسی انجام نشود بدهی قطعی نمی‌شود؛ ادعا زیاد است ولی آنها را احصا می‌کنیم. تاکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن برای بانک شهر بوده است و تا زمانی که اینها را تسویه نکنیم یا قدم در راه تسویه آنها نگذاریم نمی‌توانیم از تسهیلات جدید استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به تأثیرات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تورم و شرایط خاص موجود، سخت‌ترین شرایط بعد از انقلاب را داریم و در این شرایط خدمات باید با قیمت بالاتری ارائه شود. شرایط کرونا هم افزوده شد که برای شهرداری‌ها دو معنی دارد کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها. همچنین در این شرایط ضرر بسیاری به سیستم حمل و نقل تحمیل می‌شود و دولت هم ریالی در این زمینه کمک نکرده است.

موانع سد راه مبارزه با رانت در شهرداری تهران

شهردار تهران درباره موانع سد راه مبارزه با رانت در شهرداری تهران گفت: بی تردید کسانی که منافعشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد مقاومت می‌کنند و این مقاومت بعضاً به شکل شکایت قضائی به محاکم است که ما یا در آن پیروز می‌شویم یا شکست می‌خوریم و یا از ابزارهای حاکمیتی استفاده می‌کنیم تا ضرر شهرداری را به حداقل برسانیم و در این مسیر قوه قضائیه خیلی کمک کرده است.

از تخلفات در باغات جلوگیری کردیم

وی ادامه داد: مثلاً در ضوابط باغات ظاهرش خیلی فریبنده بود و در ضوابط برج- باغ اعلام می‌کرد برای حفظ باغ ۳۰ درصد اجازه سطح اشغال داده می‌شود تا مابقی باغ حفظ شود؛ اما در عمل اتفاق دیگری روی می‌داد اولاً تغیر کاربری از باغ به مسکونی رخ می‌داد و دوم اینکه بارگذاری مثلاً برای پارکینگ‌ها برای برج در ۳۰ درصد زیرزمین تأمین نمی‌شد؛ لذا مجبور می‌شدند سطح اشغال زیرزمین را تا ۸۰ درصد و بعضاً ۱۰۰ درصد افزایش دهند. بر همین اساس در این دوره از این اتفاق جلوگیری کردیم و در این شرایط کسانی که منافع داشتند تلاش و هزینه می‌کنند تا مانع ایجاد کنند.

شهرداری مستعد فساد و رانت است

حناچی تاکید کرد: من در مورد مبارزه با فساد، فرد معرفی نمی‌کنم اما کسی که منافع میلیاردی خود را تحت تأثیر می‌بیند حاضر است یکی دو درصد آن را هزینه کند و در این میان شهرداری جزو سازمان‌هایی است که در معرض چنین موضوعاتی است و کارمند و کارشناس سیستم ممکن است مورد اغوا قرار بگیرد؛ اما مهم این است که سیستم اداری مطلع می‌شود و برخورد می‌کند. ما تلاش کردیم برخورد کنیم و در این مسیر سروصدا هم نکردیم. تلاش کردیم درصد کوچکی که ممکن است این اتفاق برایشان بیافتد، آبروی درصد بزرگی که با صداقت کار می‌کنند را خدشه دار نکنند.

آخرین جزئیات پرونده عیسی شریفی

شهردار تهران درباره آخرین جزئیات پرونده عیسی شریفی نیز گفت: پرونده در دادسرای نیروهای مسلح در حال بررسی است. در مقطعی اعضای شورا اعلام کردند که گزارشی که در رابطه با این پرونده ما ارائه کردیم به جایی نرسیده که پیگیری ما هم نشان داد این صحبت درست است، در حالی که منطقاً باید بررسی می‌شد. بازپرس وظیفه تحقیق دارد و وقتی پرونده تکمیل می‌شود برای بررسی به دادسرا ارسال می‌کند. ما در مرحله تحقیق، پرونده مفصلی فرستاده بودیم و تصور می‌کردیم این گزارش در پرونده تأثیر دارد ولی ظاهراً تأثیری نگذاشته بود.

پرونده ۴ هزار میلیاردی از سرمایه‌های تهران

وی ادامه داد: مجدداً از طریق سامانه قوه قضائیه و توسط دفتر حقوقی طرح شکایت کردیم و شماره پیگیری آن را در اختیار اعضای شورای شهر تهران قرار دادیم. هم شهرداری و هم سپاه از هیأت مدیره یاس شکایت کردیم. برآورد قطعی اولیه که با سپاه بر سر آن به توافق رسیدیم رقمی بالای ۴ هزار میلیارد تومان است؛ البته به نظر ما بیشتر از این است ولی آنچه که آنها پذیرفته‌اند ۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های شهر تهران است.

شهردار تهران ادامه داد: در مورد این پرونده با توجه به اینکه رسا تجارت یک کارگذار طرف قرارداد شهرداری بوده خیلی بدنه شهرداری را درگیر نکرده است و سراغ اموالی رفته‌اند که در تصرف شهرداری بوده؛ اما شهرداری سند نداشته و برای گرفتن سند آنها اقدام کرده‌اند و در این مسیر مدیریت ارشد شهرداری، آنها را همراهی کرده است. ملک‌های زیادی در تصرف شهرداری است ولی ما سند نداریم که اگر بخواهیم این طور برخورد کنیم چه سرمایه‌ای از سرمایه‌های شهر از دست شهرداری خارج می‌شود.

وی ادامه داد: موقعی ممکن است اتفاقی در زیر مجموعه روی دهد که مطلع نباشم مانند آنچه در دوتا از مناطق ما افتاد که من واقعاً مطلع نبودم البته الان هم در حد اتهام است و تا در دادسرا بررسی و حکم برای ان صادر نشود ما نمی‌توانیم صادر کنیم، اما اینکه یک کار غیرمتعارف در آنجا رخ داده است محرز است. این موضوع عمدتاً مربوط به منطقه ۲۱ و زمان رفتن آقای نجفی و آمدن آقای افشانی است.

حناچی درباره استعلام این افراد نیز گفت: بر روی این پرونده ۸ ماه بود که اطلاعات کار می‌کرد و در این فاصله وقتی ما استعلام کرده بودیم استعلام مثبت داشتیم.

منبع: ایسنا


 
کد خبر 491145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.