شعار روز جهانی ماما در سال ۲۰۲۱ چیست؟

ماماها، در دروان بارداری، زایمان و پس از زایمان نقشی حیاتی و غیر قابل توصیف برای زنان ایفا می‌کنند، لذا پنجمین روز از ماه می به تجلیل از متخصصان مامایی و مهارت‌های کاری آن‌ها اختصاص یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه زنان در بیمارستان و تحت نظر متخصصان زنان و زایمان دوره بارداری خود را طی نمی‌کنند. ماماها کسانی هستند که در روند زایمان تخصص داشته و به زنان کمک می‌کنند تا به طور طبیعی دوران باروری و بارداری را طی کرده و زایمان کنند. از دوران باستان تا کنون ماماها یک وظیفه مهم را بر عهده دارند این که به زنان یادآوری کنند بدن آن‌ها به طور طبیعی قابلیت و توانایی زایمان و حمل کودک را در طول دوران بارداری دارد. در یونان باستان حرفه مامایی به اندازه‌ای حائز اهمیت بود که برای اشتغال در آن، زنان باید حداقل یک بار مادر می‌شدند و به درک بالایی از زایمان و چگونگی طی شدن دوران بارداری دست می‌یافتند.

ماما کیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

ماما یک فرد حرفه‌ای است که برای مراقبت از زنان در دوران بارداری، زایمان و پس از تولد کودک، آموزش‌ دیده و در مراکز زایمان و بیمارستان مشغول کار است. اکثر زنانی که خواهان زایمان طبیعی و با حداقل مداخلات پزشکی هستند همیشه دریافت خدمات مامایی را ترجیح می‌دهند. مامایی وظیفه‌ای است که هر چند در گذشته‌های دور کاملاً مبتنی بر تجربه بوده است، اما امروزه کاملاً بر مبنای توانایی و مهارت کافی قرار دارد. ماماها در دنیای امروز به اندازه متخصصان زنان و زایمان علم دارند و می‌توانند زنان باردار را در طول دوران بارداری خود تحت نظارت قرار دهند البته این بدان معنا نیست که زنان باردار هیچ گونه نیازی برای مراجعه به متخصصان ندارند، بلکه ماماها و متخصصان زنان و زایمان، هریک حیطه‌های فعالیتی خود را دارند خصوصاً برای زنانی که ممکن است دوران بارداری سخت، پیچیده و خطرناکی داشته باشند، به هیچ وجه دریافت خدمات مامایی صرف توصیه نمی‌شود.

تفکیک مامایی و تخصص زنان و زایمان به قرن هفدهم اروپا باز می‌گردد که باعث شد فعالیت مامایی برای مدتی کاملاً از بین برود. پس از چند صد سال، موج فزاینده‌ای از درخواست‌های عموم برای داشتن زایمان در فضای خانه شکل گرفت که این رشته را احیا کرد و باعث شد از ماما به عنوان کسی که شرایط زایمان آسان و بدون دغدغه را در فضایی آشنا و کنار اعضای خانواده فراهم می‌کند تجلیل شود.

شعار روز جهانی ماما در سال ۲۰۲۱ چیست؟

تاریخچه روز جهانی ماما

از سال ۱۹۹۱ تاکنون، پنجمین روز از ماه می به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است که هر سال موضوع مشخصی برای آن انتخاب می‌شود. این موضوعات که توسط کنفدراسیون بین المللی مامایی (ICM) انتخاب می‌شود، گاهی کاملاً جدید و گاهی در ادامه موضوع سال پیشین مشخص می‌شود. اولین روز جهانی ماما با شعار "به سوی داشتن تولد ایمن برای همه تا سال ۲۰۰۰" برگزار شد. بعضی از دیگر موضوعات روز ماما در سال‌های پس از آن شامل جهان اکنون بیش از گذشته به ماما نیاز دارد، ماماها: برای فردایی بهتر، زنان و نوزادان: قلب مامایی، ماماها، مادران و خانواده‌ها؛ شرکای زندگی، ماماها، مدافعان حقوق زنان و مواردی از این قبیل است.

شعار روز جهانی ماما در سال ۲۰۲۱ چیست؟

شعار روز جهانی ماما در سال ۲۰۲۱

این روز در سال جاری با موضوع " دنبال کردن جزئیات؛ سرمایه‌گذاری روی ماماها" گرامی داشته می‌شود. هدف از انتخاب این عنوان گرد هم آوردن جامعه مامایی و حمایت از سرمایه‌گذاری روی مراقبت‌های مامایی با کیفیت در سراسر جهان، بهبود سلامت جنسی، بهبود روند تولید مثل، بهبود سلامت مادران، نوزادان، کودکان و نوجوانان است. امید آن می‌رود که در سال جاری، تلاش‌های مداوم و روزافزون ICM به سمت متمرکز شدن روی ماماها به منظور پایه و اساس دستیابی به هدف ۳.۱ توسعه پایدار (SDG 3.1) و پایان دادن به مرگ‌های قابل پشگیری مادران و نوزادان هدایت شود. (SDG 3.1: تا سال ۲۰۳۰، مرگ‌ومیر مادران در سراسر جهان به کمتر از هفتاد از هر یکصد هزار تولد کاهش یابد.)

به هر جهت، صرف نظر از موضوع اختصاص یافته، روز جهانی ماما سه هدف اصلی را دنبال می‌کند که شامل اطلاع‌رسانی در مورد این موضوع که کار ماماها در کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران حیاتی است، بزرگداشت دستاوردهای ماما و همچنین سهم آنها در بهبود نتایج سلامت نوزادان، مادران، باروری و بهداشت جنسی و در نهایت انگیزه بخشیدن به سیاست‌گذاران برای ایجاد تغییرات عملیاتی با شناختن نقش حرفه‌ای یک ماما به صورت منحصر به فرد و همچنین فراهم آوردن منابع کافی برای مامایی است.

کد خبر 491131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    عالی خسته نباشی
  • حسین IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    0 0
    تا وقتی ارزش ماماها وشان اجتماعی ایشان را کمتر از پرستاری بدانید با کمال تاسف باید شاهد بی انگیزگی در این کار ودر نتیجه کمتر شدن زاد ولدوبی روحیه شدن مادران دانست.