۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
چرا واکسن ایرانی بزنیم؟

واکسیناسیون اقدام بسیار مهم و با ارزشی است که با آن می‌توان از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد، در طول تاریخ جان میلیون‌ها نفر با استفاده از پنی‌سیلین، سولفاتیل آمید و داروهای باکتری‌کش مشابه نجات یافته است و پیشینه واکسن‌سازی در ایران سندی بر توانایی دستیابی به واکسن کرونا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری‌های واگیردار از جمله طاعون، وبا، سل، حصبه، آبله، تیفویید، مننژیت، سیاه سرفه، فلج اطفال، اوریون، سرخک، هپاتیت ب و ابولا مواردی بودند که بیش از قرن‌ها باعث رنج انسان بودند اما از یک قرن گذشته تا همین ۱۰ سال پیش همه این بیماری‌ها به مرحله کنترل و ریشه کن شدن درآمدند و محققان و پژوهشگران کشور ما نیز با همه داشته‌های خود توانستند شیوع این بیماری‌ها را در کشور کنترل کنند در صورتی که هنوز هم بسیاری از کشورهای در حال توسعه از این بیماری‌های واگیردار رنج می‌برند.

حدود یک قرن گذشته دو مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی و تولید کننده واکسن به فاصله زمانی بسیار کمی از یکدیگر شروع به فعالیت کردند به طوری که بعد از گذشت چند سال علاوه بر اشباع تولید واکسن توانستند رتبه یک، را در منطقه غرب آسیا از آن خود کنند. این دو مرکز «انستیتو پاستور ایران» و مؤسسه آزمایشگاه «مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی» است.

ایران قدمت ۱۰۰ ساله در تولید واکسن دارد

بیش از یک سال و دو ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و با نویدهای خوش تولید واکسن در جهان و کشور و توزیع واکسن و تزریق آن در ایران از ۲۱ بهمن ماه سال گذشته شروع شد، در عین حال در بین افراد جامعه دیدگاه‌های مثبت و منفی به واکسن داخلی و خارجی کرونا و عوارض آن وجود دارد.

این در حالی است‌ که سید مرتضی خاتمی، عضو کمیته کشوری ساخت واکسن کرونا، اعلام کرده است که در بهار امسال واکسن تولیدی حداقل دو تا سه شرکت به تولید انبوه واکسن می‌رسد و در این زمینه اظهار می‌کند: ایران قدمت ۱۰۰ ساله در تولید واکسن دارد، واکسن‌ها باید ایمن و اثربخش باشند که هر دو ویژگی را واکسن ایرانی تا این لحظه دارد، ساخت واکسن در دنیا سالیان سال زمان می‌برد اما پاندمی کرونا کشورها را مجبور کرد که کمتر از یک سال واکسن تولید کنند. در ایران نیز روند تولید واکسن توسط دانشمندان آغاز شد، کشور ما با قدمت زیاد در این زمینه، در خصوص واکسن کرونا هم نتایج درخشانی داشته است.

چرا واکسن ایرانی بزنیم؟

واکسن‌ها بر پایه‌های مختلفی تولید شده‌اند

وی می‌افزاید: واکسن‌های بر پایه‌های مختلف هستند، یک پایه بر اساس سلول ویروس با دو نوع کشته شده و غیرفعال است، نوع دیگر بر پایه پروتئین است که با پروتئین سلول تولید واکسن می‌کنند، پایه‌های دیگر بر اساس ناقل ویروس و هسته ویروس است. کشورهای انگشت‌شماری به عنوان تولید کننده واکسن شناخته می‌شوند، ایران در بین ۱۱ کشور برتر دنیا قرار دارد و واکسن‌های تولیدی کشور به تأیید سازمان بهداشت جهانی رسیده است، واکسن کرونای ایران مورد تأیید این سازمان قرار دارد در نتیجه سایر کشورها اخبار واکسن ایران را رصد می‌کنند.

عضو کمیته کشوری ساخت واکسن کرونا، تاکید می‌کند: ملاک اظهارنظر در خصوص واکسن پایگاه‌ها و مجامع علمی دنیا هستند، از جمله سازمان بهداشت جهانی که تمام اقدامات کشور را در زمینه تولید واکسن زیر نظر دارد، صحبت‌های بی‌اساس و غیر تخصصی ملاک عمل نیست و واکسن‌سازی در ایران یک پیشینه کهن دارد و مکانیسم ساده و امنی را برای تولید واکسن داریم، با اطمینان می‌گویم که نسبت به کارآمدی واکسن‌های ایرانی شک و شبهه‌ای نداریم.

آغاز فاز سوم کارآزمایی واکسن‌های «ایران و کوبا» و «کوو ایران برکت»

دانشمندان اعلام کردند که نتایج مراحل انجام شده کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا به نام «کوو ایران برکت» نشان می‌دهد که این واکسن ایمن و بی‌خطر است، در شرایط آزمایشگاهی، ایمنی‌زایی این واکسن به اثبات رسیده و در مرحله سوم کارآزمایی بالینی به طور دقیق مشخص می‌شود که این واکسن چه مقدار اثربخش است هر چند نتایج مرحله دوم تست انسانی، حدود این موضوعات را مشخص می‌کند اما در فاز سوم درصد اثربخشی واکسن به طور دقیق مشخص می‌شود.

دوز ۵ میکروگرم در مطالعات قبل از فاز سوم با اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی سطح پادتن، بهترین پاسخ ایمنی را در داوطلبان ایجاد کرده است به همین دلیل از این دوز در مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن استفاده می‌شود. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که واکسن کوو ایران برکت قادر است ویروس کرونای جهش یافته موسوم به جهش (واریانت) انگلیسی را خنثی کند.

اما کارآزمایی واکسن داخلی محصول مشترک ایران و کوبا مرحله اول و دوم را در کشور کوبا با موفقیت پشت سر گذاشته است و این روزها مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و کوبا در اصفهان شروع شده است، کارشناسان اعلام کرده‌اند ۲۰ هزار نفر در کشور وارد این مطالعه می‌شوند و اگر نتایج این طرح تا سه ماه بعد استخراج شود این واکسن به تولید انبوه می‌رسد که واکسنی ایمن و بدون عوارض است.

در این مرحله داوطلبان ۱۸ تا ۸۰ سال که در سامانه انستیتو پاستور ثبت‌نام کردند برای دریافت واکسن، تصادفی انتخاب می‌شوند و داوطلب قبل از دریافت واکسن از نظر سلامت جسمی بررسی کامل می‌شود و بعد از نمونه‌گیری خون، داوطلبان به اتاق دریافت واکسن هدایت می‌شوند و گامی در جهت تکمیل مطالعات این مرحله برمی‌دارند و این عملکرد کشوری است و تعدادی از استان‌ها برای مرحله سوم کارآزمایی این واکسن در نظر گرفته شده‌اند که سهم اصفهان سه هزار داوطلب است.

در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه با ویروس کرونا جنگیدیم

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، در این خصوص اظهار می‌کند: کشور در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه توانست روی پای خود بایستد و با ویروس کرونا مبارزه کند، تفاوت ایران با سایر کشورها در مواجهه با ویروس کرونا این بود که ما در اوج تحریم وارد بحران کرونا شدیم و سازمان‌های جهانی توقع نداشتند که ایران به عنوان اولین گلوگاه از عهده تشخیص ویروس و اقدام مؤثر برای مقابله با آن از طریق تولید واکسن برآید.

وی اضافه می‌کند: در همان روز نخست بحران کرونا این مرکز علمی تشخیص این ویروس را با طراحی شیوه‌های تشخیص و راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی بر عهده گرفت و با توجه به روند موفقیت‌آمیز تولید و کارآزمایی واکسن داخلی، تا خرداد ماه امسال یک میلیون دوز واکسن داخلی که محصول مشترک ایران و کوبا است آماده تزریق می‌شود.

بیگلری درباره تولید موفقیت‌آمیز سه هزار کیت تشخیص کرونا در روز، تاکید می‌کند: شبکه تشخیص مولکولی بسیار قوی در کشور شکل گرفته و این بزرگترین سرمایه‌ای است که در اوج تحریم و بیماری کووید ۱۹ در کشور راه‌اندازی شده است، نخستین گام‌های ما مربوط به تشخیص ویروس بوده است، باید واکسنی بی‌خطر و ایمن انتخاب شود، انستیتو پاستور ایران یک برند بین‌المللی است و ۱۰۰ سال قدمت دارد بنابراین ۱۴ واکسن مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد واکسن معرفی شده از سوی کشور کوبا، واکسنی ایمن، نوترکیب و بدون عوارض است که در دو مرحله نخست تزریق هم عارضه خاصی نداشته است.

چرا واکسن ایرانی بزنیم؟

فراخوان روزانه برای تزریق واکسن مشترک «ایران و کوبا»

رضا فدایی، متخصص بیماری‌های عفونی و مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آزمایش تزریق واکسن مشترک «ایران و کوبا» در سطح کشور برای داوطلبان، اظهار می‌کند: این واکسن در سطح کشوری برای ۲۴ هزار نفر داوطلب تزریق می‌شود، از دوشنبه هفته قبل آزمایش تزریق این واکسن در اصفهان و هفت استان دیگر آغاز شده است و در اصفهان باید بین سه تا سه هزار و ۵۰۰ داوطلب برای تزریق این واکسن جذب شوند و بعد از گذشت ۲۸ روز دوز دوم واکسن مشترک «ایران و کوبا» به آنها تزریق خواهد شد.

وی می‌افزاید: بعد از تزریق این واکسن به داوطلبان آنتی‌بادی‌های خون آنها اندازه گرفته می‌شود و سپس با باز شدن کدهای محرمانه مشخص می‌شود که گیرندگان نسبت به واکسن مشترک «ایران و کوبا» ایمن شدند یا سطح ایمنی بدن آنها پایین است. به نظر می‌رسد که تولید انبوه این واکسن موکول به انجام این پروسه و نتایج مطلوب آن است که اگر حاصل شود اقدام به تولید انبوه این واکسن در کشور می‌شود.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان، تاکید می‌کند: میزان محافظت کنندگی این واکسن با سنجیدن آنتی‌بادی‌های خون افراد داوطلب تزریق کننده است و ایمن شدن فرد بعد از تزریق مورد سنجش قرار می‌گیرد، از دوشنبه هفته قبل روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر برای تزریق واکسن مشترک «ایران و کوبا» فراخوان می‌شوند و واکسن به این افراد تزریق می‌شود و در حال حاضر این کار در اصفهان در حال انجام است.

فدایی درباره تزریق واکسن «کوو ایران برکت»، می‌گوید: به مرکز بهداشت اصفهان اعلام شده است که از ۲۱ اردیبهشت ماه در پنج مرکز درمانی اصفهان باید حدود ۴۰۰ نفر داوطلب برای تزریق این واکسن پیدا کنند و جزئیات بیشتر این برنامه هنوز ابلاغ نشده است، با تزریق دوز دوم «کووایران برکت» به داوطلبان ارزیابی آنها برای سنجش اثربخشی این واکسن در دستور کار قرار دارد و با انجام این کار و تأیید میزان اثربخشی، این واکسن هم وارد تولید انبوه خواهد شد.

آغاز کارآزمایی واکسن «کوو ایران برکت» در اصفهان از ۲۱ اردیبهشت

این متخصص بیماری‌های عفونی، تصریح می‌کند: واکسن «کوو ایران برکت» هنوز در اصفهان برای فردی تزریق نشده است و احتمال دارد از ۲۱ اردیبهشت ماه این کار شروع شود، کسانی که می‌خواهند داوطلب تزریق این واکسن‌ها شوند باید با خط ۳۱۱۳ تماس بگیرند و برای واکسن مشترک «ایران و کوبا» در سایت www.pasteurcovac.ir اظهار داوطلبی کنند و سوالاتی از داوطلبان پرسیده می‌شود و اگر واجد شرایط بودند می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

وی در خصوص تزریق واکسن‌ها برای بیماران زمینه‌ای، اظهار می‌کند: کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند اگر بیماری آنها تحت کنترل است و وضعیت وخیم نداشته باشند می‌توانند داوطلب تزریق واکسن‌ها باشند. هر دو واکسن در مرحله سوم کارآزمایی بالینی است، تزریق واکسن مشترک «ایران و کوبا» و «کوو ایران برکت» در حال حاضر در مرحله فراخوان داوطلبان است و افراد علاقمند می‌توانند تماس گرفته و سوال‌های خود را مطرح کنند و بعد از دو بار تزریق واکسن علائم و درجه محافظت کنندگی و مزیت‌های آن در آینده با مطالعات انجام شده مشخص می‌شود.

چرا واکسن ایرانی بزنیم؟

مردم بدون تردید واکسن ایرانی بزنند

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به قدمت دیرینه ایران در زمینه واکسن‌سازی، اظهار می‌کند: ایران از حدود یک قرن قبل با داشتن مؤسسه رازی، سرم سازی حصارک و پاستور در بخش واکسن‌سازی قدمت زیادی دارد، تاریخ پزشکی ایران در طول بیش از دو هزار سال با سابقه بالا در علم پزشکی و دقتی که پزشکان داخلی در طول تاریخ داشتند این قضیه را به اثبات رسانده است، در حال حاضر در اصفهان، شیراز و تهران مؤسسه‌های سرم‌سازی با قدمت زیاد فعال هستند و این تاریخچه و قدمت سندی است برای اینکه مردم جامعه در پاندمی کرونا نسبت به تزریق واکسن‌های ایرانی اعتماد کنند.

وی اضافه می‌کند: به علم پزشکی ایران و دقت متخصصان کشور اعتقاد و اطمینان کامل دارم ایران زیر ذره‌بین بهداشت جهانی، دشمنان و حسودان قرار دارد و همه آنها منتظر به دست آوردن ابزاری هستند تا بتوانند به کشور لطمه بزنند، در نتیجه محققان ایرانی نهایت دقت و تیزبینی را در مورد تولید واکسن‌های داخلی دارند، توصیه می‌کنم هموطنان همانطور که در بخش‌های دیگر به دانشمندان داخل کشور اعتماد داشتند در زمینه پزشکی و تولید واکسن هم به محققان داخلی اعتماد کامل کرده و بدون تردید نسبت به تزریق واکسن ایرانی اقدام کنند.

این جامعه‌شناس تاکید می‌کند: خوشبختانه امروزه در زمینه علم پزشکی جزو شش کشور دنیا هستیم و در بخش‌های جراحی مغز، چشم، قلب، بیماری زنان و درمان سرطان‌ها کم و کاستی از پزشکان دنیا نداریم، در حال حاضر ایران به عنوان یک کشوری است که توریست پزشکی دارد، با توجه به این سابقه درخشان علم پزشکی در کشور می‌توانیم به عملکرد واکسن‌های داخلی کرونا امیدوار باشیم، شرکت «واکسن کوو ایران برکت» تا یک ماه دیگر دو میلیون دوز، تا تیرماه قریب به شش میلیون دوز و تا پایان مردادماه حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن را آماده خواهد کرد و باور دارم که واکسن و داروی ایرانی بسیار مورد اعتمادتر از واکسن‌های چینی و هندی و کشورهای دیگر است.

فریب تبلیغات رسانه‌های بیگانه را نخوریم

قرایی‌مقدم، تصریح می‌کند: فرهنگ پزشکی مثبت ایران بر اساس سوابق تاریخی و کشفیات دانشمندان است مردم همانطور که به پزشکان و داروسازان ایرانی افتخار می‌کنند، لازم است به کسانی هم که واکسن و سرم تهیه می‌کنند اطمینان پیدا کنند، مردم ما اصولاً به پزشکان ایران اعتماد دارند و با پیشرفتی که علم پزشکی کرده است با اعتماد داوطلب تزریق واکسن‌های ایرانی شوند.

وی اضافه می‌کند: مردم اعتماد فرهنگی دارند به دلیل اینکه علم پزشکی، پزشک و داروسازی را سیاسی نمی‌بینند و از گذشته تاکنون به پزشکان اعتماد داشته‌اند چرا که سوگندنامه بقراط را سرلوحه کار خود کرده اند، باید در شرایط کنونی افراد جامعه به اخبار منفی فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌توجه باشند، با شیوع کرونا کشورهای زیادی با تبلیغات گسترده به دنبال فروش دارو و واکسن هستند و نباید مردم ایران به تولید واکسن داخلی بدبین شوند.

این جامعه‌شناس، اظهار می‌کند: همانطور که مردم کادر پزشکی و عملکرد آنها را بیرون از چهارچوب سیاسی و تبلیغات می‌بینند و به پزشک اعتماد دارند که دارویی را تولید کرده و تبلیغ می‌کند روی این تولید دارو زحمت بسیاری کشیده است، نباید گول تبلیغات رسانه‌های دیگر را خورد، آگاه باشند امروز تجارت واکسن با سود هزاران میلیارد دلار است و مبلغان فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال دریافت سود کلان با فروش واکسن کشور خود هستند.

وی تاکید می‌کند: واکسن مشترک «ایران و کوبا» و واکسن «کوو ایران برکت» با تجربه یک قرن واکسن‌سازی در کشور ساخته شده است و سرم‌سازی حصارک در کرج با تولید واکسن‌های سه‌گانه برای کودکان باعث شد در کشور شاهد فلج اطفال و بیماری‌های دیگر نباشیم و این اتفاق‌ها موفقیت‌های دانشمندان ایرانی را اثبات می‌کند.

کد خبر 490955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.