تعویق انتخابات فلسطین به دستور محمود عباس

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

آغاز مذاکرات تعیین مرز دریایی لبنان و اسرائیل

لبنان و رژیم صهیونیستی قصد دارند مذاکرات خود برای تعیین مرز دریایی که اوایل پاییز سال گذشته آغاز شد را این هفته ادامه دهند.

به گزارش روزنامه الاخبار، مذاکرات روز دوشنبه آینده برگزار خواهد شد و میشل عون، رئیس جمهور لبنان قصد دارد با هیئت نظامی اعزامی به این مذاکرات دیدار داشته باشد.

همچنین روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نوشت که اسرائیل و لبنان در نظر دارند تا مذاکرات تعیین مرز دریایی خود را از سر گیرند.

لبنان در جریان چهار دور مذاکرات قبلی در ماه نوامبر و اکتبر ۲۰۲۰، بر حق خود برای گسترش دسترسی به آب‌های مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با میانجیگری آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

رژیم اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی، درصدد تحقق اهداف خود دراین‌باره بوده است، اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های اسرائیل ایستادگی کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.

استقبال سازمان ملل از دعوت بن سلمان برای توقف جنگ در یمن

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از اظهارات ولیعهد عربستان در مورد آتش‌بس در یمن استقبال کرد.

مارتین گریفیث، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن در توئیتی نوشت: من از اظهارات مثبت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دعوت وی برای آتش بس و بازگشت به مذاکرات استقبال می‌کنم.

وی عنوان داشت: پایان جنگ در یمن به صورت گسترده‌ای در ثبات و امنیت منطقه نقش خواهد داشت.

سفر هیئت آمریکایی به خاورمیانه

هیئتی از مقام‌های آمریکا از روز شنبه به منطقه غرب آسیا سفر کردند تا با مقام‌های چند کشور در این منطقه دیدار کنند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، این هیئت آمریکایی شامل مقاماتی از وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی بوده و سفر آنها به منطقه تا هفتم ماه می (هجدهم اردیبهشت) به طول خواهد انجامید.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این تیم از مقامات، به ابوظبی، عمان، قاهره و ریاض سفر خواهند کرد و با مقام‌های ارشد این کشورها دیدار می‌کنند.

این هیئت آمریکایی شامل این مقامات هستند: «درک چولت» مشاور وزارت امور خارجه، «برت مک‌گورک» هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، «جوی هود» سرپرست معاونت وزارت امور خارجه در امور خاور نزدیک و «دانا استرول» دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه، این مقام‌ها با مقام‌های ارشد دولتی امارات، اردن، مصر و عربستان سعودی دیدار کرده و بر روابط دیرینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی میان آمریکا و شرکای منطقه‌ای تاکید خواهند کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به محور دیدارها و گفت‌وگوهای مقام‌های آمریکایی با مقام کشورهای مختلف، اشاره شده است که در ریاض، آمریکا بر حمایت از امنیت عربستان سعودی تاکید کرده و درباره دیپلماسی برای رسیدن به راه حلی صلح‌آمیز برای درگیری‌های یمن گفت‌وگو خواهند کرد.

مقام‌های آمریکایی درباره موضوعات حقوق بشری و تلاش‌های عربستان سعودی برای نوین سازی و متنوع سازی اقتصاد خود صحبت خواهند کرد.

ساخت پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق

ترکیه اعلام کرده که قصد دارد تعدادی پایگاه نظامی در شمال عراق همچون شمال سوریه ایجاد کند اقدامی که مطمئناً حاکمیت عراق را نشانه خواهد رفت.

ترکیه که از آغاز بحران سوریه در کنار شماری از کشورهای غربی _عربی در اسفندماه سال ۱۳۸۹ به حمایت از تروریست‌های تکفیری پرداخت و در چند سال گذشته، اقدام به ساخت حدود ۴۰ پایگاه نظامی در شمال سوریه کرد، این بار اعلام کرده که به همین شیوه چندین پایگاه در شمال عراق به منظور مقابله با "پ ک ک" ایجاد می‌کند.

روز جمعه «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه، با تاکید بر اینکه آنکارا به عملیات نظامی خود در شمال عراق ادامه خواهد داد، تصریح کرده که ترکیه قصد دارد، همانند کاری که در سوریه انجام داده، در شمال عراق نیز پایگاه نظامی بسازد تا بر اوضاع نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد.

اظهارات وزیر کشور ترکیه در حالی مطرح می‌شود که عملیات هوایی و زمینی ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان پ ک ک سال‌هاست که در خاک عراق ادامه دارد، ولی اعلام ساخت پایگاه نظامی در خاک عراق برای اولین بار است که اتقاق می‌افتد.

وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه اعلام کرده بود که جنگنده بمب افکن‌های ارتش این کشور به همراه نیروی زمینی، از هوا و زمین به نیروهای پ ک ک مستقر در شمال عراق حمله کردند.

جمعه گذشته نیز نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پوشش جنگنده - بمب افکن‌های اف -۱۶، پهپادها و بالگردهای نظامی در منطقه «متینا» واقع در کوه‌های استان «دهوک» در شمال عراق فرود آمدند.

صدور فرمان رسمی تعویق انتخابات فلسطین

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جمعه شب با صدور فرمانی به طور رسمی انتخابات فلسطین را به تعویق انداخت همزمان سازمان ملل خواهان تعیین تاریخ جدیدی برای انتخابات فلسطین شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این فرمان را در پی امتناع رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات در قدس شرقی صادر کرد.

آژانس خبری رسمی فلسطین "وفا" گزارش داد که تصمیم تعویق انتخابات در سایه نشست روز پنجشنبه گروه‌های فلسطینی درباره انتخابات اتخاذ شد.

خروج سخت دولت بایدن از افغانستان

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مسیر رسیدن به یک افغانستان با ثبات بدون حضور سربازان آمریکایی در این کشور را در نظر گرفته و استدلال کرده که اکنون مشخص است که با حضور آنها در این کشور چنین مسیری وجود ندارد.

همچنان که ضرب الاجل ارائه شده از سوی دولت دونالد ترامپ برای اول مه به منظور خارج شدن از افغانستان بدون هیچ گونه اعلامیه‌ای از سوی بایدن سر رسید، تأخیر در اجرای این خروجی که احتمالاً همراه با همه احتیاط‌های معمول مربوط به حمایت از فرآیند دیپلماتیک و پاسخ به شرایط میدانی است اجتناب ناپذیر شد.

یک مقام حوزه خاورمیانه به آکسیوس گفت، چالش بایدن این بوده که آمریکایی‌ها را متقاعد کند که دارد خارج می‌شود و طالبان را متقاعد کند که حاضر به ماندن است.

بنابراین سورپرایز بیانیه اواسط آوریل بایدن مربوط به چارچوب زمانی و اعلام خروج همه سربازان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر آتی نبوده بلکه مربوط به این است که این کار چقدر قطعی باشد.

یک مقام ارشد دولتی تاکید کرد که این یک کار مبتنی بر شرایط نیست. هیچ نیروی ضدتروریستی در پشت سر باقی نخواهد ماند و بعد از ۲۰ سال آمریکا خارج می‌شود.

رهبران ارشد در پنتاگون نیز بر اساس گزارش‌ها علیه این رویکرد در پشت درهای بسته استدلال کردند. فرماندهان ارشد سابق همچون دیوید پترائوس نیز این کار را به صورت علنی انجام دادند.

بایدن در سخنرانی خود به استدلال‌های مخالف نظیر اینکه آمریکا دارد اهرمش را رها می‌کند یا یک پیروزی در اختیار دشمنانش قرار می‌دهد اشاره کرده و آنها را به عنوان "دستورالعمل حفظ سربازان آمریکایی برای مدت نامحدود در افغانستان" توصیف و رد کرد.

حمله پهپادی انصارالله یمن به جنوب عربستان

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله اعلام کرد: نیروی هوایی ارتش حملات پهپادی را علیه پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط عربستان انجام داده است.

وی گفت: این عملیات با پهپاد نوع قاصف K2 صورت گرفت.

سریع همچنین گفت که عملیات جدید نیروی هوایی ارتش یمن با موفقیت به هدف خود اصابت کرد.

وی تصریح کرد: این حمله در چارچوب حق طبیعی و قانونی ارتش یمن برای پاسخ به تشدید تجاوزات و محاصره مداوم این کشور از سوی دشمنان قرار دارد.

۲۸ آوریل نیز نیروی هوایی ارتش یمن بار دیگر پایگاه ملک خالد را هدف قرار داد.

حمله پهپادی به بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق

منابع عراقی از حمله پهپادی گروه‌های ضد اشغالگری به پایگاه بلد تحت اشغال نیروهای آمریکایی خبر دادند.

حدود یک هفته پیش نیز حمله دیگری به این پایگاه صورت گرفت که به ادعای آمریکایی‌ها "دو نیروی عراقی" زخمی شدند و به نظامیان آمریکایی تلفاتی وارد نشد.

صابرین نیوز چهارشنبه به وقت محلی ابتدا از شنیده شدن صدای انفجار در پایگاه بلد خبر داد و بعد از دقایقی درباره این حمله نوشت: یک گروه مقاومت عراقی که از خود نامی نبرد، مسؤلیت حمله به پایگاه هوایی بلد را بر عهده گرفت.

در بیانیه گروه ضد اشغالگری آمده است: به نام پروردگار مجاهدان، شاخه نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه نیروی هوایی بلد اندکی پیش توسط پهپاد هدف قرار گرفت که در این حمله پهپاد هدف خود را با دقت مورد اصابت قرار داد.

گروه‌های ضد اشغالگری اخیراً در حملات خود از پهپادهای انتحاری استفاده می‌کنند.

پایگاه هوایی بلد در استان صلاح‌الدین عراق، بزرگترین پایگاه نظامی این کشور بوده که تحت اشغال آمریکا و محل نگهداری جنگنده‌های نظامی است.

کد خبر 490828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.