انتقاد از نحوه شفاف‌سازی اسامی دریافت کنندگان واکسن در شهرداری تهران

عضو شورای شهر تهران گفت: اعلام اسامی دریافت کننده واکسن به این صورت و صرفا کد ملی و منطقه محل خدمت حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر از حدود دو هزار و ۷۰۰ نفری که واکسن کرونا به آنان تزریق شده، چه نسبتی با شفافیت دارد؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت نظری در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با اشاره به خبر توزیع واکسن در شهرداری بدون اولویت‌های اعلام شده اظهار کرد: این موضوع حساسیت زیادی میان افکار عمومی ایجاد کرده و البته پیش از این نیز دو بار نسبت به آن تذکر دادم اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ام.

وی افزود: انتشار خبری در مورد تزریق خارج از نوبت واکسن کرونا به تعدادی از کارکنان در یکی از مناطق شهرداری تهران، واکنش‌های زیادی را در میان افکار عمومی در پی داشت. از این رو لازم دانستم تذکراتی را به شهردار تهران و مجموعه شهرداری ارائه کنم و علیرغم توضیح آقای شهردار همچنان برخی از پرسش‌ها باقی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: چرا روند نظارت بر واکسیناسیون به گونه‌ای انجام شده که افرادی هر چند انگشت شمار، بتوانند واکسن را به شکل خارج از نوبت و اولویت دریافت کنند؟ لازم است حتماً با مقصرین برخورد جدی شده و گزارش دقیق آن به اطلاع مردم برسد تا پس از این دیگر هیچ یک از افراد در مجموعه شهرداری اجازه چنین تخلفی را به خود ندهند.

نظری با بیان این که شهرداری تهران باید توضیح بدهد که چرا به تذکرات قبلی بنده که طی دو نوبت در صحن شورا خواستار اعلام اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا در مجموعه مدیریت شهری شده بودم و می‌توانست نقشی پیشگیرانه داشته باشد پاسخی نداد؟ گفت: نتیجه بی‌توجهی به آن تذکرات را طی هفته گذشته مشاهده کردیم. آیا بهتر نبود شهرداری تهران پیش از واقعه به فکر پیشگیری از آن می‌افتاد و خودخواسته اسامی را اعلام می‌کرد؟

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: چرا حالا که اسامی در سامانه شفافیت اعلام شده، اعلام آن به این شکل است؟ اینکه صرفاً کد ملی و منطقه محل خدمت حدود یک هزار و ۶۰۰ نفر از حدود دو هزار و ۷۰۰ نفری که واکسن کرونا به آنان تزریق شده اعلام شود، چه نسبتی با شفافیت دارد؟

وی تصریح کرد: کجای این اقدام شفافیت است؟ آیا نمی‌شود تصور کرد که عده‌ای قصد مسخره کردن سامانه شفافیت را داشته‌اند؟ طبق آنچه که از اسامی در سامانه شفافیت عنوان شده، همچنان امکان تشخیص اینکه دریافت کننده واکسن جزو اولویت‌ها بوده یا خیر وجود ندارد و اگر منع قانونی برای اعلام اسامی وجود دارد، لازم است حداقل عنوان شغلی دریافت کنندگان به طور دقیق اعلام شود، نه صرفاً منطقه محل خدمت آنان.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به واکسیناسیون اتباع افغانستانی گفت: اگر واکسیناسیون بر اساس عناوین شغلی بوده، دیگر نباید میان پاکبان ایرانی و غیر ایرانی تفاوتی وجود داشته باشد اما طبق آنچه پیگیری کردم، ظاهراً اتباع افغانستانی به دلیل نداشتن کد ملی امکان استفاده از واکسن را ندارند که لازم است دولت هرچه سریع‌تر تدابیری در این خصوص اتخاذ کند.

نظری خاطرنشان کرد: چگونه نداشتن کد ملی مانع از دریافت واکسن می‌شود، اما مانع از انجام کارهای سخت نمی‌شود؟! اگر قانونا نمی‌توان به پاکبانان افغانستانی واکسن تزریق کرد، آیا می‌توان آنها را به کار مشغول کرد؟

وی بر ضرورت برخورد با افراد خاطی در ماجرای واکسن کرونا تاکید کرد و گفت: امیدوارم که مجموعه بازرسی شهرداری تهران و دیگر بخش‌های مرتبط، با دقت بیشتری بر ادامه این روند نظارت کنند.

کد خبر 490758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.