بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به مناسبت بزرگداشت مقام معلم

انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به مناسبت امام بزرگداشت مقام معلم بیانیه ای را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متن بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان به مناسبت بزرگداشت مقام معلم به شرح زیر است:

به نام خدا

بار دیگر طبیعت زیبا در قالب زمان می‌شکفد و در ذهن سیال همه مردمی که شعاعی از آگاهی را تجربه کرده‌اند روزهای ارزشمند بزرگداشت مقام معلم فرا می‌رسد.

اگر تربیت را فراهم کردن زمینه‌های بالندگی و متعادل ساختن آدمی بدانیم و هدف از آن را فعلیت بخشیدن به استعدادهای بالقوه انسان‌ها در جهت کمال و قرب الهی در نظر داشته باشیم، معلمان و مربیان در تحقق این امر نقش ارزنده و بسزایی داشته و دارند. در واقع فرهنگیان به عنوان کار آمدترین مصلحان اجتماعی هم در موضع اصلاح فردی تأثیرگذارند و هم می‌توانند پرچم اصلاحات اجتماعی را در دست داشته باشند. معلم، اندیشمندی رهایی‌بخش و روشنفکری تحول آفرین است که مشخصه‌هایش شجاعت اخلاقی و نقادی است.

او فراهم آورنده شرایطی است که خود و دانش‌آموزان، تجربیاتشان را بازاندیشی کنند، روابط ظالمانه را بشناسند، بیان کنند و راه‌هایی نیز برای رفع آن ارائه دهند. معلمان، پیشکسوتان و راهنمایانی هستند که نقش هماهنگ کننده تجارب یادگیری را بر عهده دارند. آنها در انگیزه دادن و تسهیل خلاقیت دانش‌آموزان نقش اساسی دارند و اما، این روزها جامعه ایران به شیوه‌ای متفاوت از دهه‌های گذشته ملتهب است.

شیوع کرونا شوک تازه‌ای بر ایران و جهان وارد کرد و جامعه تروماتیک شده را که پیشتر در نتیجه نارضایتی‌های اجتماعی، سیل سیستان و بلوچستان، سقوط هواپیمای مسافربری و … درگیر چنین احساسی کرده بود ناگهان تکان شدیدی داد، در این موقعیت، همه شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات درگیر تولید و بازتولید گفتمان تروماتیکی شده‌اند. در این فضای خاص، چیزی که بیش از همه برجسته می‌شود ضرورت ایجاد تغییر است.

باید اذعان نمود، وضع کنونی عالم از لحاظ همه‌گیری کرونا، محصول» سیطره گفتمان فناورانه و سیاست‌های افراطی تخریب طبیعت و بی‌توجهی به مقتضیات انسان و جهان است. از طرفی، همه ما در این گزاره اصلی توافق داریم که وضعیت فعلی جامعه ایران، مشکلات اقتصادی موجود و تنگناهای فزاینده در معیشت مردم به ویژه اقشار ضعیف از یک سو و شرایط سخت همه‌گیری کرونا از سوی دیگر، تمامی چالش‌های قبلی را تسریع و مضاعف کرده است.

در چنین شرایطی ایجاب می‌کند:

۱_ ما معلمان و مربیان دغدغه‌مند، هوشمندانه، مسئولانه و آگاهانه آموزش تفکر انتقادی، ایجاد ارتباط و گفتگو، تعاون، همکاری، همدلی و خلاقیت را در اولویت کار خود قرار داده و به فراگیران خود بیاموزیم تا مسئولانه، خلاقانه، نقادانه و با همکاری یکدیگر برای گذر از شرایط اضطرار و بحران، تلاشی امیدوارانه داشته باشند. همچنین لازم است معلمان اندیشمند از ضرورت بازاندیشی انتقادی در سیاست‌ها، گفتمان‌ها و روندهای حاکم بر جامعه بگویند.

۲_ نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا نیز خود را ملزم بدانند که در این فضا حرکت کنند تا با نگاه مسئله محور و دغدغه‌مند و مبتنی بر برنامه واقعی، وارد عرصه انتخابات شوند و منعکس کننده صدای مردم باشند. در این خصوص بازاندیشی و تغییر نگرش به انتخابات آینده ریاست جمهوری در شرایط کنونی و حساس کشور، فرصتی برای انتخاب شایسته و آگاهانه فراهم می‌کند و نقشه راهی برای آینده کشور برای قرارگیری در مسیر پایدارتر ترسیم می‌نماید.

۳_ با توجه به مجموعه بحران‌هایی که در جامعه وجود دارد، سیستم‌ها، نهادها، افراد و گروه‌های مسئول، کارگزاران حرفه‌ای و حکمرانان همه باید درباره ساز و کارها، عملکردها، قواعد حاکم بر سازمانشان و از همه مهم‌تر درباره شیوه نگریستن و زیستن جمعی شأن بازاندیشی کنند.

۴- آنها که در این وضعیت نگاه جناحی و محدودنگر به انتخابات دارند و در اندیشه غربال غیر همفکران خود هستند اندکی حس‌گرهای خود را برای درک شرایط کشور و مردم تیزتر کنند و از ظرفیت کل جامعه برای حل مشکلات بهره بگیرند، هیچ سلیقه‌ای به تنهایی عین مصالح مردم نیست و نباید از ایجاد رقابت برای رفع نارسایی‌ها ترسید.

۵- همه‌گیری کرونا بالغ بر یکسال است که همه مناسبات بشری از جمله آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است. اگرچه خیلی از تهدیدها تبدیل به فرصت شده اما نمی‌توان از نقصان مدیریت آموزشی و پرورشی و لطمه‌هایی که از این نظر بر انسجام کیفی آموزش و تربیت وارد شده به سادگی گذشت و باید برای حل آن در دوران پساکرونا برنامه‌ریزی جامعی را تدارک دید.

۶- هنوز هم سهم ناچیز آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی در همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت ایجاد مشکل می‌کند و بویژه اهریمن تبعیض به نابرابری‌های معیشت و منزلت فرهنگیان شاغل و بازنشسته دامن می‌زند و معلمان کیفی و کار آمد را بی‌انگیزه می‌سازد و ترمیم‌ها و مسکن‌های زودگذر هم هرگز نمی‌تواند گره از این کار فروبسته بگشاید. امیدواریم نگاهی جامع نگر و به حقیقت تحول آفرین این مسائل را یک بار برای همیشه تدبیر کند تا معلمان عزیز در جایگاه حقیقی خویش به شایستگی نقش آفرینی کنند.

۷- حل هوشمندانه مشکلات منطقه‌ای و جهانی، ایجاد توازن در ارتباط با قدرت‌های سیاسی و اقتصادی دنیا، تقویت پیوندها و همکاری‌های مسالمت‌آمیز منطقه‌ای، رفع تحریم‌های مهلک و ایجاد امید و نشاط در مردم می‌تواند در همه عرصه‌ها و ازجمله آموزش و پرورش بسی کارگشا باشد.

در پایان با فرود آوردن سر تعظیم در مقابل همه فرهنگیان اعم از شاغل و پیشکسوت، رسمی و غیررسمی که در شرایط دشوار کرونایی جانفشانی نمودند، ایام بزرگداشت مقام معلم را صمیمانه تبریک عرض می‌نمائیم و سربلندی روزافزون بشارت دهندگان نور و آگاهی و هدایت را به برکت لیالی قدر از درگاه خداوند کریم آرزو می‌کنیم.

انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان / ‬ ۲/۱۲/ ۱۴۰۰

کد خبر 490749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.