رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پس از واکسیناسیون کرونا ضروری است

پزشک ویروس‌شناس گفت: واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی شدت وضعیت بیماری را کنترل می‌کند، اما از عفونت و بیماری خفیف جلوگیری نمی‌کند، بر این اساس، پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا پس از واکسیناسیون هم نه به شدت امروز، اما باید رعایت شود.

به گزارش ایمنا، مهرداد روانشاد اظهار کرد: ویروس کرونا با ساکنین کره زمین گردش می‌کند و با طبقات مختلف جمعیتی تغییر می‌یابد. در حال حاضر نیز تغییر این ویروس در هند میزان سرایت و انتقال بیماری را افزایش و روند ایمنی‌زایی را تغییر داده است.

استاد دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس ادامه داد: در واقع جهش این ویروس، وضعیت مصونیت در مقابل بیماری را تغییر می‌دهد و موجب توسعه بیماری‌زایی می‌شود.

وی افزود: اکنون برخی کشورها نیز علیرغم واکسیناسیون سراسری (نزدیک به ۱۰۰ درصد) پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، ماسک می‌زنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند.

روانشاد تاکید کرد: در واقع واکسیناسیون سراسری پایان این بیماری نیست، اما این ضرورت (واکسینه شدن) از شدت بیماری کاسته و روند مرگ ومیر را کنترل خواهد کرد.

حیوانات بیش از "بیمار شدن" ناقل بیماری (کرونا) می‌شوند

وی در ادامه در خصوص این پرسش که آیا کرونا از طریق حیوانات خانگی منتقل می‌شود نیز گفت: این بیماری از حیوان به انسان منتقل شده و بنابراین جهت معکوس این رویداد نیز اتفاق می‌افتد. بر اساس برخی مطالعات هم ویروس کرونا از حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه جدا شده و این رخداد حاکی از احتمال عفونت (تکثیر ویروس) در حیوانات است.

روانشاد اضافه کرد: در واقع این حیوانات بیش از بیمار شدن و بروز علائم بالینی، در صورت آلودگی ناقل بیماری بوده و عفونت را به انسان منتقل می‌کنند.

جهش ویروس کرونا در هندوستان خطر جدیدی است که جهان را تهدید می‌کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ویروس جهش یافته در هندوستان میزان سرایت و مرگ آوری بیشتری داشته و از ویروس جهش یافته در انگلستان خطرناک‌تر است. شیوع این ویروس در هندوستان، سیستم بهداشتی - درمانی و وزارت بهداشت این کشور را فلج کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 490677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.