نقدینگی کشور در سال ۹۹ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت

یک کارشناس اقتصاد پول و بانک گفت: نقدینگی کشور در ابتدای سال ۹۹ تنها ۲ هزار و ۴۷۲ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به افزایش چاپ پول توسط دولت و بانک مرکزی، این میزان تا پایان سال به بیش از سه هزار و ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده افزایش بیش از ۴۰ درصدی نقدینگی در سال ۹۹ است.

ستار عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شاهد رکوردزنی بسیاری از شاخص‌های اقتصادی در سال گذشته بودیم، اظهار کرد: کارنامه غیرقابل دفاع دولت دوازدهم در بازه زمانی سال ۱۳۹۹ به یک سند مهم در تاریخ اقتصاد ایران تبدیل خواهد شد و بر اساس نتایج مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، هیچ‌گاه تورم مقطعی در اقتصاد ایران به این حجم که در سال ۹۹ تجربه کردیم نرسیده بود.

وی افزود: بسیاری از دستگاه‌های اقتصادی دولت توان اجرایی ندارند و سنگ‌اندازی‌های اخیر مجلس در مسیر تصویب بودجه ۱۴۰۰ باعث شده تا شاهد کاهش عملکرد و بهره‌وری در تعدادی از دستگاه‌های دولتی مهم همچون بانک مرکزی باشیم که به عنوان مدیر اصلی عملیات‌های تأمین مالی در کشور نقش مهمی در کنترل تورم و کاهش آن به صورت مقطعی یا پایدار دارد.

این کارشناس اقتصاد پول و بانک با اشاره به تورم ۴۰.۶ درصدی اقتصاد ایران در پایان سال ۹۹، تصریح کرد: بر اساس نتایج پژوهش‌های استاندارد مرکز آمار ایران، تورم پایدار به طور متوسط در سال ۱۳۹۹، بیش از ۴۰.۶ درصد بوده و حجم نقدینگی ۳ هزار و ۴۷۵ هزار میلیارد تومانی، اقتصاد ایران که پس از برجام تا حدی جان گرفته بود را فلج کرده است.

عزیزی اضافه کرد: چاپ پول در دولت دوازدهم بی‌سابقه بود و عبور مقدار پایه پولی کشور از کانال ۴۵۰ هزار میلیارد تومان مزید بر علت شد تا تورم دوره‌ای و پایدار در اواخر سال ۹۹ بیش از پیش به چشم بیاید.

وی ادامه داد: نقدینگی کشور در ابتدای سال ۹۹ تنها ۲ هزار و ۴۷۲ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به افزایش چاپ پول توسط دولت و بانک مرکزی، این میزان تا پایان سال به بیش از سه هزار و ۴۷۵ هزار میلیارد تومان رسید که نشان دهنده افزایش بیش از ۴۰ درصدی نقدینگی در سال ۹۹ است.

کد خبر 490529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.