بورس امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۷.۵۸۶ میلیارد ریال بود؛ شاخص کل فرابورس با کاهش ۸۷ واحدی به سطح ۱۷.۵۷۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۴۲.۴۲۶ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۲۶۷ میلیارد برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت کاهش ۱۳.۵۴۷ واحدی به سطح ۱.۱۹۴.۳۰۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱.۶۰۸ واحدی در سطح ۴۲۵.۶۶۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۱.۱۲ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۳۸ درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۷.۵۸۶ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با کاهش ۸۷ واحدی به سطح ۱۷.۵۷۲ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۴۲.۴۲۶ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۱.۲۶۷ میلیارد برگه سهم بود.

دولت در سال ۱۳۹۹ معادل با ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تأمین مالی کرده است این تأمین مالی ۷۶ درصد آن از محل انتشار اوراق بدهی در بازار بدهی فرابورس است که معادل با ۱۷۵ هزار میلیارد تومان و ۳۸ هزار میلیارد تومان فروش سهام است و ۱۶ هزار میلیارد تومان مالیات عایدی از معاملات انجام شده در این بازار است که سهم ۷ درصدی را دارد بسیار جالب است که اگر بازار سرمایه نبود این مقدار نیاز بودجه کشور باید از طریق چاپ پول انجام می‌شد و نه تنها بازار سرمایه عامل تورم نیست بلکه سپر تورم در مقابل این جریان عظیم نقدینگی کشور است زمان است رسیده که دولتی که از بازار سرمایه این حجم تأمین مالی انجام داده از بخشی از آن را در این وضعیت بحرانی مجدد به دل بازار تزریق کند. به همین دلیل هشتگ "بورس سپر تورمی" از ترندهای امروز توئیتر فارسی شده است.

بورس امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

صحبت‌های اسحاق جهانگیری در ارتباط با بازار سرمایه

هرگاه بازار سرمایه رشد کند مجلسی آن را به اقدامات خود ربط می‌دهند و هرگاه شاخص پایین می‌آید آن را بر گردن دولت می‌اندازند. هر حمایتی که لازم باشد از بازار سرمایه و سهامداران جز انجام شود، جلسه سران قوا در هفته‌ای آینده در همین راستا است. واقعیت این است که برای مردم تفاوتی ندارد که چه کسی رشد و ریزش بورس را به گردن می‌گیرد مردم هرچه سریع‌تر خواستار بهبود بازار هستند و از این حجم از شعار و حرف خسته شده‌اند.

نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹ (بر اساس ارقام مقدماتی) به دلیل تغییر شرایط پیرامونی اقتصاد کشور، از روند بلندمدت خود فاصله گرفته و به ۴۰.۶ درصد و نرخ رشد پایه پولی نیز به ۲۹.۲ درصد رسید. تحلیل روند تغییرات کل‌های پولی در طول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به خوبی حاکی از این مهم است که رشد نقدینگی در این سال‌ها تا حدود زیادی متأثر از تشدید تحریم‌های خارجی و کاهش قابل ملاحظه درآمدهای ارزی و همچنین مسدودی بخشی از منابع ارزی بود که به موجب قوانین بودجه سالانه، بانک مرکزی مکلف به خرید آنها بود.

در این ارتباط به موجب بند د تبصره ۴ قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و سایر تکالیف, نظیر برداشت از صندوق توسعه ملی برای کرونا و …، بانک مرکزی مکلف به خرید ارز صندوق توسعه ملی به نرخ نیمایی شد که آثار پولی بیشتری نسبت به گذشته (با توجه به افزایش قابل توجه تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بانکی) به همراه داشت. این در حالی بود که عمده مصارف ارزی کشور را واردات کالاهای اساسی و دارویی به نرخ بانکی تشکیل می‌داد که ارز خریداری شده از دولت تنها بخشی از نیازهای ارزی واردات را تأمین می‌کرد.

اخبار مالی شرکت‌ها

واعتبار

افشای اطلاعات بااهمیت (سایر اطلاعات بااهمیت - آگهی فروش سهام شرکت سرمایه گذاری وثوق امین- گروه ب) منتهی به سال مالی ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران

شرح رویداد:

احتراماً به استحضار می‌رساند این شرکت در نظر دارد با رعایت قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت فرابورس، در چارچوب دستورالعمل معاملات عمده ۲۲.۵۹% از سهام شرکت سرمایه گذاری وثوق امین را با شرایط ذیل واگذار نماید. نام شرکت سرمایه گذاری وثوق امین - نماد معاملاتی: وثوق۴ - بازار معاملات تابلو زرد پایه فرابورس ایران - تعداد کل سهام: ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ سهام - تعداد سهام قابل عرضه ۵۶.۴۹۲.۱۷۴ سهم - قیمت پایه هر سهم ۲۱.۳۳۰ ریال ارزش پایه کل: ۱.۲۰۴.۹۷۸ میلیون ریال - سپرده حضور در رقابت: ۱۲۰.۴۹۷ میلیون ریال - تاریخ عرضه ۱۴۰۰/۰۳/۰۹

تفاهم نامه ۲ میلیارد دلاری شرکت چادرملو با صمت و پروژه‌های جدیدی که در قالب آن اجرایی خواهد شد. طرح‌ها شامل ۴ میلیون تن ظرفیت کنسانتره آهن جدید و ۵ میلیون تن گندله سازی نیز می‌باشد که خوراک آن از محل اکتشافات جدید شرکت بایستی تأمین شود.

پالایشگاه اصفهان گام اساسی برای تبدیل شدن به پترو پالایش را برداشت

معاون اقتصادی پالایش نفت اصفهان گفت: این شرکت با خرید حدود ۴۲ درصد سهام پتروشیمی اصفهان، گام اساسی برای تبدیل‌شدن به پترو پالایش را برداشت مهدی صرامی بابیان اینکه پالایشگاه اصفهان ۱۰۰ درصد خوراک پتروشیمی استان را تأمین می‌کند، اظهار داشت: با تبدیل شرکت پالایش نفت اصفهان به پترو پالایش و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی که به پالایشگاه وابسته هستند و خوراک خود را از این مجتمع عظیم صنعتی دریافت می‌کنند، نیاز سایر صنایع نیز تأمین می‌شود.وی افزود: افزایش حاشیه سودآوری نفت، کاهش آلودگی، کاهش هزینه تأمین خوراک و مدیریت یکپارچه از مزایای پترو پالایش شدن است.

کنسانتره سنگ آهن “چادرملو” در بورس کالا پذیرش شد پس از تصویب پذیرش سنگ آهن دانه بندی شرکت چادرملو در هفته‌های اخیر، روز چهارشنبه شاهد انتشار خبر پذیرش کنسانتره سنگ آهن این شرکت در بازار اصلی بورس کالا بودیم.

براساس اطلاعیه بورس کالا، پذیرش کنسانتره سنگ آهن شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و هشتاد و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

شنفت و مجوز حسابرس به منظور افزایش سرمایه

اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت نفت پارس - نماد: شنفت

با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) به پیوست اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی (مؤسسه حسابرسی مؤسسه حسابرسی مفید راهبر) نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ هیئت مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۲,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۱۹,۱۹۱,۱۳۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی, مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه پذیر و اجرای طرح بهسازی واحدهای عملیاتی ارائه می‌گردد. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد و در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت

بازارهای جهانی

چین تصمیم گرفت. پاداش صادرات فولاد و عوارض واردات مواد اولیه و محصولات میانی حذف شد. بر اساس اعلام رسمی دولت چین، از اول ماه می ۲۰۲۱، عودت ۱۳ درصد مالیات بر صادرات ورق گرم به صادرکنندگان به طور کامل کنسل شده است.

طبق داده‌های موجود تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در ماه آوریل به ۲۵.۱۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. تولید نفت ایران برای چندمین ماه پیاپی رشد داشت و در ماه آوریل ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. تولید نفت ایران به ۲.۵ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل افزایش یافت و به چهارمین تولید کننده اوپک رسید

بعضی از پالایشگاه‌های هندی ناچار شده‌اند تعمیرات در تاسیساتشان را به تأخیر بیاندازند زیرا افزایش موارد کرونا در این کشور باعث شده کارگران پالایشگاه به خانه‌هایشان فرار کنند یا بیمار شوند.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس انتظار دارد قیمت کالاها تحت تأثیر رفع محدودیت‌های کرونایی در جهان، نرخ‌های بهره پایین‌تر و دلار ضعیف‌تر، ۱۳.۵ درصد دیگر در شش ماه آینده صعود کند. این بانک سرمایه گذاری آمریکایی اکنون انتظار دارد تا شش ماه آینده، قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت به ۷۷ دلار در هر بشکه صعود کند.

تحلیلگران انرژی می‌گویند "روند احیای تقاضا در دوران پساکووید ۱۹ همچنان نابرابر مانده و افزایش موارد ابتلاء در هند یادآور به موقعی است که نشان می‌دهد صعود نفت برنت به ۷۰ دلار هنوز خیلی زود است. قیمت نفت برنت احتمالاً در سه ماهه سوم امسال و زمانی که تقاضا به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا کرده و مازاد ذخایر برطرف شده باشد، به چنین سطحی صعود خواهد کرد."

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین باز هم رشد کرد و به ۱۹۳ دلار رسیده است

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین در این هفته با رشد ۷ دلاری به ۱۹۳ دلار رسیده است. در حالی که نرخ قراردادهای آتی ماه سپتامبر در بورس کامودیتی دالیان افت ۱.۷ درصدی داشته اما قیمت‌های نقدی با رشد مواجه بوده است. معامله گران چینی می‌گویند در هفته آتی تعطیلات کارگری باعث افت معاملات و تضعیف تقاضا خواهد شد. معامله گران سنگاپوری معتقدند قیمت‌های فعلی، به خصوص در سنگ آهن با عیار متوسط و بالا، بالا می‌باشند و یک اصلاح قیمتی اجتناب ناپذیر است. به دلیل قیمت‌های بالای سنگ پر عیار، تقاضای خرید سنگ آهن کم عیار رو به افزایش است که باعث تعادل قیمتی بین سنگ آهن پر عیار و کم عیار خواهد شد

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 490527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
    1 0
    دامنه نوسان را از نا متقارن دربیارید حجم مبنا را بالا ببرید شرکتها هر چه سریع تجدید ارزیابی را شروع نمایند تا یکم از ضرر های ما جبران شود