وظیفه کانون وکلا رفع معضل بیکاری نیست/رسالت وکیل صیانت از حق و عدالت است

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای(اسکودا) گفت: هجمه‌ای که امروز به کانون وکلا وارد شده این است که از این نهاد می‌خواهند به بحران اقتصادی کمک کند و صحبت ما این است که چرا اقتصاددانان وارد حریم حقوقدانان شدند در هیچ جای دنیا از وکلا نمی‌خواهند در بحران‌های اقتصادی وارد شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر کوشا در نشست خبری به مناسبت آئین تحلیف پذیرفته شدگان آزمون اختبار دوره ۴۴ کانون وکلای دادگستری اصفهان T اظهار کرد: در حال حاضر جامعه ما در بحران اقتصادی قرار دارد و اینکه مقام معظم رهبری هر سال مسئله اقتصاد را محور قرار می‌دهند به خاطر اهمیت این حوزه است، اما برای مدیریت کشور و رفع بحران‌ها نباید فرافکنی کنیم، دو موضوع مدیریت بحران و بحران در مدیریت باهم متفاوت است.

وی افزود: کسانی که بتوانند در بحران، به درستی مدیریت کنند مردان تاریخ‌سازی هستند و در اصفهان نام مدرس و امیرکبیر به عنوان مردان مدیریت بحران می‌درخشد، اما امروز با موضوع بحران مدیریت رو برو هستیم. در حالی که همه ما از تورم و مشکلات اقتصادی آگاه هستیم اما آیا برای درمان فرد بیمار باید به او سیلی بزنیم یا راهکار اساسی درمان را بیابیم؟

وکیل با سوگند خود رسالتی در مقابل موکل دارد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: مشارکت در رفع بیکاری نباید به تولید بحران منجر شود. هجمه‌ای که امروز به کانون وکلا به عنوان یک نهاد مردمی، قانونی، قدیمی و صنفی وارد شده این است که از این نهاد می‌خواهند به بحران اقتصادی کمک کند و صحبت ما این است که چرا اقتصاددانان وارد حریم حقوقدانان شده‌اند؛ مشکل بیکاری و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق وجود دارد، اما چه کسانی باید آن را رفع کنند؟ متأسفانه امروز نمایندگان مجلس یا حتی قوه‌قضاییه به دلیل برخی حرکات نازل کارهایی می‌کنند که نه تنها اساسی نیست بلکه حتی راهکار مقطعی هم نیست.

وی اظهار کرد: بیکاری یک تومور است و باید جراحی شود و جراحی آن نیازمند وجود یک تیم متخصص است که حتی با پروژه‌ای پنج ساله توزیع درآمدها و مشکلات اقتصادی را رصد کنند، کانون وکلا با ظرفیت‌ها و قوانین خاصی که دارد علاقه‌مند به انجام رسالت‌های خود در جامعه است، اما آیا مبتکران نظام وکالت هدفشان حل معضل بیکاری یا کمک به بحران‌های اقتصادی بوده است؟ در هیچ جای دنیا از وکلا نمی‌خواهند در بحران‌های اقتصادی وارد شوند، وکیل با سوگند خود رسالتی در مقابل موکل دارد و در اینجا بحث اقتصادی مطرح نیست.

کوشا ادامه داد: امروز هر جا کانون‌های وکلا خلاف قانون عمل کردند یا قوانین را زیر پا گذاشتند رسانه می‌تواند او را بازخواست کند و قطعاً این نهاد پاسخگوست چرا که پاسخگو بودن در نظام دموکراسی جزو اصلی‌ترین مؤلفه‌های دموکراسی است، آینده پژوهی در دنیای امروز به عنوان یک فن مطرح است و در کشورهای دیگر برای ۵۰ سال آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند در حالی که ما برای مدیریت موضوعی همچون کرونا دچار مشکل هستیم.

اجازه نمی‌دهیم آزادمنشی وکیل مورد معامله قرار گیرد

وی افزود: در کل کشور ۲۵ کانون وکلای دادگستری داریم و در مباحث حقوقی و قانونی مطیع آنچه قانون برعهده ما گذاشته است، اما اجازه نمی‌دهیم آزادمنشی وکیل مورد معامله قرار گیرد. وکیل تعهد دفاع از موکل دارد و باید مستقل از حاکمیت باشد و باید پروانه وکیل را نهادی بدهد که خارج از حاکمیت باشد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در خصوص جذب وکلا از طریق آزمون وکالت گفت: در اینجا چند ملاک و ضابطه وجود دارد آزمون‌ها از شش ماده درسی است و بر اساس نظر کمیسیون‌های مربوطه با توجه به جمعیت ظرفیت کارآموزان تعیین می‌شود. سوالات آزمون در حد مقطع کارشناسی است و سوالات استاندارد مفهومی از مواد قانونی دارد که بعد از جذب، ۱۸ ماه کارآموزی باید طی شود تا یک کارآموز وکیل شود.

وی با بیان اینکه وجود وکلای متخلف را مانند هر شغلی نفی نمی‌کنیم، افزود: وکلا در قراردادی حق الوکاله مشخص را با موکل تعیین می‌کنند و اگر بیش از آن دریافت شود و یا تخلفی صورت بگیرد کانون‌های وکلا با آنها برخورد می‌کنند و هیچ وکیلی حق ندارد بیشتر از آنچه در قانون پیش‌بینی شده دستمزد بگیرد و قطعاً با چنین وکلایی برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

کوشا در خصوص استراتژی جذب وکیل اظهار کرد: در جذب وکیل اگر ظرفیت سالانه را افزایش دهند منعی برای برگزاری دوره کارآموزی نداریم، اگر قوه قضائیه زیرساخت لازم را دارد می‌تواند اعلام کند تا در جلسات رؤسای دادگستری‌ها با کانون‌های وکلا مطرح شود و اگر بتوانند زیرساخت لازم را ایجاد کنند، ظرفیت را بیشتر کنند، اما نباید سقف پذیرش را بردارند و با هر نمره‌ای رضایت به وکیل شدن بدهند. وقتی ظرفیت مکانی ۲۰ نفر است نمی‌توان ۴۰ نفر را به آنجا وارد کرد و اگر رؤسای دادگستری استان‌ها توان افزایش ظرفیت پذیرش را دارند این افزایش را اعلام کنند.

وکیل بیکار مفسده‌ای بیشتر از یک فارغ‌التحصیل وکالت دارد

وی در خصوص ارتباط نهاد وکالت با مردم گفت: ارتباط کم نهاد وکالت با مردم به دلیل نداشتن رسانه است و صداوسیما هم در هرجایی که بتواند کانون‌ها را زیر سوال می‌برد اما عموم مردم واقعیت‌ها را می‌دانند ما می‌توانیم انعطاف ایجاد کنیم اما باید حاکمیت قانون را قبول کنیم و جامعه باید با حاکمیت قانون جلو برود، یک وکیل بیکار مفسده‌ای بیشتر از یک فارغ التحصیل وکالت دارد، در بحث فرهنگ سازی هم قبول داریم که فعالیت کمی داریم اما جریان استفاده از فرهنگ وکیل و اعتمادسازی به وکلا برعهده نهادهای فرهنگی است وقتی رسانه ملی اعتماد به وکلا را از بین می‌برد چگونه می‌توانیم از فرهنگ استفاده از وکیل صحبت کنیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در خصوص آمار وکلای کشور گفت: در کانون‌های وکلا ۷۰ هزار وکیل ثبت شده و ۳۰ هزار وکیل هم مربوط به مرکز مشاوران قوه قضائیه است که در کل ۱۰۰ هزار وکیل در کل کشور فعالیت دارند. مؤسسه معاضدت قضائی در قانون دو رکن اساسی دارد که شامل کمیسیون کارآموزی و دیگری مؤسسه معاضدت است. وجود این مؤسسه معاضدت نشانگر ارتباط کانون‌های وکلا با مردم است که در این مؤسسه افراد ناتوان مالی می‌توانند از خدمات حقوقی به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

کانون‌های وکلا از وکلای توانمند در پرونده‌های معاضدتی استفاده کنند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص کیفیت وکلای معاضدتی، اظهار کرد: باید کانون‌های وکلا از وکلای خوب و توانمند در پرونده‌های معاضدتی استفاده کنند، در استان‌های کشور از وکلای خوبی برای این موضوع استفاده می‌شود، اما باید وکلای قدیمی و با تجربه به ارائه خدمات معاضدتی جذب شوند، هر وکیل در سال باید سه پرونده وکالت تسخیری را بپذیرد، وکلای تسخیری هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند اما ردیف بودجه‌ای از طریق دادگستری به کانون‌ها داده می‌شود که مبلغی را به این وکلا پرداخت می‌کنند.

کوشا در انتقاد به موضوع کسب و کار دانستن شغل وکالت اظهار کرد: وجود مؤسسه معاضدت در کانون‌های وکلا نشانه‌ای از کسب و کار نبودن حرفه وکالت است علت اینکه قانون گذار برای این حرفه انجام معاضدت را پیش‌بینی کرده این است که وکالت کار حقوق بشری است و وکیل باید به مردم کمک کند و یکی از کسانی که نیازمند کمک وکیل هستند افراد نیازمند بدون داشتن بنیه مالی کافی هستند.

وی در خصوص تفاهم‌نامه کانون‌های وکلا با نهادهای حمایتی گفت: سیاستی در اتحادیه کانون‌های وکلا (اسکودا) دنبال می‌شود مبنی بر انعقاد تفاهم نامه با مؤسسات دولتی و غیردولتی است که در این تفاهم نامه‌ها ارائه خدمات حقوقی از طرف کانون‌های وکلا به آنها مطرح می‌شود، دستگاه‌هایی چون کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر، زندان‌های کشور و کانون‌های اصلاح و تربیت از جمله مواردی است که کانون‌های وکلا به آنها مشاوره حقوقی رایگان ارائه می‌دهند، همچنین در هفته آینده تفاهم نامه‌ای در مورد ارائه خدمات حقوقی به ایرانیان خارج از کشور با معاون وزیر خارجه برقرار می‌شود.

کد خبر 490112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.