تخصص‌گرایی شورای پنجم مشهد در آینده تکرار شود/ نگاهمان به شهر همه جانبه بود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: توانستیم متخصصان مختلف را وارد لیست کنیم. این افراد دارای تخصص در شورای شهر ریاست کمیسیون‌ها را به عهده گرفتند که این اقدام اصلاح طلبان در شهر رضایت‌بخش و ارزشمند بوده و شایسته است دوره آینده شورای شهر به آن توجه ویژه‌ای کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری در نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود با بیان اینکه در دوره شورای پنجم همیشه از نقدها و نگاه دلسوزانه خبرنگاران استفاده کردیم و این افراد همیشه با قلم خود عدالت را حفظ می‌کنند، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان هستیم و باید روح اصلی ماه رمضان را در کنار بقیه موارد حفظ کنیم مدارا، تعاون، اخلاق و عدالت محوری از جمله این اقدامات است که در این ماه مبارک باید انجام شود.

وی افزود: شهر بر اساس داده‌هایی که وجود دارد یک موجود زنده و دارای حیات است و تنها نسل‌های کنونی نباید از آن استفاده کنند، ما باید به گونه شهر را حفظ کنیم که نسل‌های بعدی نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به انتخابات سال ۹۶، تصریح کرد: پس از پیروزی در انتخابات گذشته لیست امید به عنوان منتخب مردم انتخاب شد و برنامه‌های این لیست به بهترین شکل ارائه شد، آرای انتخابات دوره پنجم شورا شش برابر گذشته بود که این اتفاق یک سرمایه گرانبها برای ما بود.

وی ادامه داد: پس از انتخاب شدنمان به عنوان نمایندگان مردم نگاهی همه جانبه به شهر داشتیم و به اقشار و سلایق مختلف مردم احترام گذاشتیم و سعی داشتیم در مدیریت شهری از مدیران کارآمد استفاده کنیم تا در شهر شاهد شرایطی خوب باشیم بنابراین ما رویکردی تأثیر گذار را با کمک چهره‌های شاخص داشتیم که این اقدام در فضای تعاملی قابل مشاهده است.

حیدری با بیان اینکه با تعامل را با مجموعه‌هایی که در شهر وجود دارند برقرار کردیم، اضافه کرد: هویت مسئله مهمی است که به مشارکت اجتماعی کمک می‌کند و ما با استفاده از این مشارکت توانستیم در توس و آرامگاه فردوسی اقدامات تأثیر گذاری را انجام دهیم و اگر اکنون به این مکان برویم شاهد جذابیت در آن هستیم.

حیدری در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر اینکه "اعضای شورای شهر مشهد برآمده از یک لیست اصلاح‌طلب هستند؛ بدین ترتیب چقدر عملکرد تک تک اعضا را در راستای عمل به تفکر اصلاح‌طلبی مثبت ارزیابی می‌کنید؟ " خاطرنشان کرد: فراخوانی از سوی اصلاح طلبان برای انتخابات شورای پنجم اعلام شد تا کسانی که توانایی‌های لازم را دارند بتوانند در لیست انتخاباتی ثبت نام کنند.

وی افزود: نگاه ما همیشه واقع‌گرایانه بوده است و نیازهای شهر را در همه جهات دیدیم و توانستیم متخصصان مختلف را وارد لیست کنیم. این افراد دارای تخصص در شورای شهر ریاست کمیسیون‌ها را به عهده گرفتند که این اقدام اصلاح طلبان در شهر رضایت‌بخش و ارزشمند بوده و شایسته است دوره آینده شورای شهر به آن توجه ویژه‌ای کند.

حیدری با بیان اینکه شورا باید از رویکرد سیاسی خود مراقبت کند، ادامه داد: اگرچه باید به شعارها و برنامه‌های خود هنگام انتخابات توجه کنیم اما شورای شهر یک باشگاه یا حزب سیاسی نیست و هدف اصلی ما جلوگیری از آسیب‌ها و نگهداری درست از شهر است.

آزادی در فضای شورا، ضربه‌ای به این نهاد وارد نکرد

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا درباره "اعتراض اصلاح‌طلبان به مواضع و آرای رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر"، ادامه داد: فضا برای ابراز نظرات شخصی تمام اعضای شورا فراهم است و کسانی که با یکدیگر همسو هستند ممکن است در برخی مسائل با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مجلس هنوز درحال بررسی شفافیت آرای نمایندگان است درحالی که این اتفاق در دوره پنجم شورای شهر مشهد رخ داد؛ البته این شفافیت در گذشته نیز بود که در این دوره پخش آنلاین جلسات شورا به آن اضافه شد که یکی از افتخارات شورای شهر است.

وی تصریح کرد: در فضای شورا آزادی وجود دارد اما این موضوع ضربه‌ای به شورا وارد نکرد. هر عضو برای خود درخصوص آرایی که می‌دهد، استدلال‌هایی دارد بنابراین ممکن است یک یا چند عضو با نظر اکثریت شورا در مصوبات مختلف مخالف باشند.

حیدری اظهار کرد: کسانی که مخالف دیگر اعضا هستند باید پاسخگوی نظرات خود باشند و استدلال‌های مناسب را در این زمینه ارائه کنند؛ با این حال نباید بگذاریم این اتفاقات انسجام شورای شهر مشهد را دچار مشکل کند.

تخصیص ۱۵ درصد بودجه شهرداری با نظر مردم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: احیای بافت‌های تاریخی یکی از اتفاقاتی بود که در این دوره مدیریتش شهری به آن توجه شده است و در همین راستا برای خانه‌هایی که ارزش تاریخی زیادی دارند تسهیلاتی را در نظر گرفته‌ایم تا صاحبان این املاک آن را تخریب نکنند، ارتقا حس تعلق شهروندان به شهر نیز یکی از فرآیندهایی بود که به آن توجه کرده و به مردم نگاه ویژه‌ای داشتیم.

وی با اشاره به توسعه و توزیع عادلانه در مناطق شهرداری، افزود: در مناطق کم برخوردار اتفاقاتی را رقم زدیم تا شرایط را برای این افراد بهتر کنیم که از جمله این اقدامات می‌توامن به آسفالت معابر خاکی اشاره کرد، کمربند سبز است دیگر اقدامی بوده که ویژه به آن توجه کرده‌ایم و آن را بسیار پیش برده‌ایم و همچنین در تلاش هستیم تا نقاط ارتباطی را برقرار کنیم تا نقاط مختلف شهر به یکدگر وصل شوند و این کار نتیجه خوبی را به همراه خود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: بافت فرسوده مهم‌ترین بخش در مناطق کم برخوردار است که برای بهبود این وضعیت ۲۰۰ پروانه با تخفیف برای افراد مالک در نظر گرفته شد و همچنین پارکینگ‌هایی که ایجاد مزاحمت می‌کرند را تأیید کردیم تا با این اقدامات بافت‌های فرسوده کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: شفافیت و انضباط مالی را در این دوره شورای شهر مد نظر داشتیم که در همین راستا سامانه فاش را مد نظر داشتیم تا حوزه مدیریت شهری را زیر نظر بگیرد و در صورت تخلف اجازه نمی‌دهد مشکلی پیش بیاید و با این کار در تلاش بوده‌ایم اعتماد و امید را در بین مردم کسب کنیم و آن را تقویت کنیم تا شاهد شهری پویا باشیم.

حیدری گفت: «طرح محله ما» یکی از طرح‌هایی بود که با حضور ۲۰۰ هزار نفری شهروندان اجرا شد و سعی کردیم در اقدامات شهری از نظر شهروندان استفاده کنیم، مدیریت شهری سعی دارد با استفاده از نظر شهروندان ۱۵ درصد بودجه عمرانی شهرداری را در کارهای مختلف شهری هزینه کند تا شهروندان نیز از اقدامات انجام شده راضی باشند.

وی با اشاره به توسعه و توزیع عادلانه در مناطق شهرداری، افزود: در مناطق کم برخوردار اتفاقاتی را رقم زدیم تا شرایط را برای این افراد بهتر کنیم که از جمله این اقدامات می‌توان به آسفالت معابر خاکی اشاره کرد، کمربند سبز دیگر اقدامی بوده که ویژه به آن توجه کرده‌ایم و آن را بسیار پیش برده‌ایم و همچنین در تلاش هستیم تا نقاط مختلف شهر به یکدیگر وصل شوند و این کار نتیجه خوبی را به همراه خود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: بافت فرسوده مهم‌ترین بخش در مناطق کم برخوردار است که برای بهبود این وضعیت ۲۰۰ پروانه با تخفیف برای افراد مالک در نظر گرفته شد و همچنین پارکینگ‌هایی که ایجاد مزاحمت می‌کرند را تأیید کردیم تا با این اقدامات بافت‌های فرسوده کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: شفافیت و انضباط مالی را در این دوره شورای شهر مد نظر داشتیم که در همین راستا سامانه فاش را مد نظر داشتیم تا حوزه مدیریت شهری را زیر نظر بگیرد و در صورت تخلف اجازه نمی‌دهد مشکلی پیش بیاید و با این کار در تلاش بوده‌ایم اعتماد و امید را در بین مردم کسب کنیم و آن را تقویت کنیم تا شاهد شهری پویا باشیم.

ایرادات سامانه فاش رفع می‌شود

حیدری افزود: سامانه فاش برای اولین بار در شورای شهر مشهد راه‌اندازی شد که دارای ایراداتی است و باید به مرور این ایرادات برطرف شود و سامانه نیازمند به روز رسانی است، انجام این کارها زمان زیادی را می‌گیرد و باید نظارت بر روی این سامانه بیشتر انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بدنه شهرداری بزرگ است و نیروهای زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند و به شکل قراردادی با پیمانکاران کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات موجود، شهرداری رو به تعدیل نیرو نرفته است و بخش‌های خصوصی باید حقوق را مستقیم در اختیار کارگران بگذارند که در رابطه با این موضوع تدابیری نیز اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه پارکینگ آزادی، گفت: تأخیر در پروژه‌های شهرداری امری عادی است و ما در استان پروژه‌هایی را داریم که سال‌ها است کلنگ‌زنی شده است و به نتیجه نرسیده است؛ مسیر مشهد به گلبهار چندین سال است که در دست اقدام است، ۱۵۰ پروژه در دولت آقای احمدی‌نژاد کلنگ‌زنی شده که توجهی به آن نمی‌شود.

تأخیر در پروژه‌ها طبیعی است، زمانی که مدیریت شهری برای اجرای پروژه‌ها با مشکل مواجه می‌شود شورا با اقداماتی که انجام داده است توانسته بودجه لازم را برای ادامه پروژه دریافت کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: برای جمع‌آوری پسماند نرم افزار «سی مپ» در نظر گرفته شده است که شهروندان می‌توانند با خودروهای حمل پسماند هماهنگ شوند و در ساعتی مشخص راننده در مکان مربوطه حضور پیدا کند، این ظرفیت فراهم شده ابتکاری است که در مشهد در حال پیگیری است.

تغییر در معاونت فرهنگی یک نقص است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص نحوه مدیریت فرهنگسراهای شهرداری در دوره پنجم شورا ادامه داد: مدیریت فرهنگسراها با معضل کرونا مواجه است که این اتفاق تأثیر مستقیمی بر روی عملکرد آنها داشته است زیرا این مراکز محل تجمع افراد است، فرهنگسراها در دوره‌های قبل از ما تخصصی بوده‌اند اما از نظر من باید این خدمات همه جانبه باشد. جمعیت اصلی فرهنگسراها را شهروندان عادی تشکیل داده‌اند که باید برای این اقشار برنامه‌هایی تدوین شود.

حیدری با اشاره به تغییرات پی در پی معاونت فرهنگی شهرداری، گفت: در حوزه معاونت فرهنگی تاکنون چهار معاونت عوض شده است که این موضوع یک نقص به حساب می‌آید اما گاهی اوقات شرایطی ایجاد می‌شود که شهرداری مجبور به تغییر معاونت‌ها می‌شود، با توجه به اینکه حوزه فرهنگی حساس‌ترین حوزه در شهرداری است نباید چنین اتفاقاتی در آن رخ بدهد.

وی افزود: کار در حوزه فرهنگی شهرداری بسیار دشوار است و نهادهای مربوطه وظایف خود را به شکل کامل اجرا نمی‌کنند که این موضوع وظیفه سنگینی را به دوش شهرداری می‌اندازد و همچنین عوامل بیرونی نیز در بروز این اتفاقات نقش دارند.

این تغییر مدیریت در حوزه فرهنگی کار را سخت کرده است اما در این حوزه پروژه‌های خوبی انجام شده که قابل تقدیر است و می‌توان در همین راستا به ساماندهی ۴۲۹ کودک کار، رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، موضوعات زنان، گرمخانه‌ها و مسائل ورزشی اشاره کرد.

فضای انتخابات باید رقابتی باشد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: فشار زیاد کاری و تلاش بدون وقفه اعضا شورای شهر مشهد باعث شد تعداد زیادی از آنها برای دوره ششم شورا ثبت نام نکنند زیرا در این دوره مدیریت شهری با توجه مشکلات موجود فشار زیادی را تحمل کردند و با سختی‌های زیادی مواجه بودند و در برخی موارد شاهد بودیم افراد فضاهای تخریبی را برای شورای شهر مشهد ایجاد می‌کردند که تمامی این موضوعات سبب شده تا تعدادی از اعضای شورای شهر در انتخابات دوره ششم ثبت نام نکنند.

وی ادامه داد: باید فضای انتخابات برای نامزدهای شورای شهر و ریاست جمهوری رقابتی شود؛ فعالیت اصلاح‌طلبان در آینده شورا مشخص نیست اما افراد به مجموعه‌ای رأی خواهند داد که مسائل مردم را ترجیح دهد.

حیدری با بیان اینکه مردم پشتیبان شورای شهر هستند و اگر شورا سرمایه انسانی را در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند تعامل مفیدی را داشته باشد، تصریح کرد: با عملکردی که از خود به نمایش گذاشته‌ایم شهروندان در شهر شاهد اتفاقات خوب بوده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید فضای انتخابات رقابتی و کار بر عهده مردم گذاشته شود تا شاهد انتخاباتی مفید باشیم. در این دوره مدیریت شهری از زنان استفاده کردیم و در بسیاری از مسائل از آنها کمک گرفتیم که تمامی این کارها اتفاقات خوبی را در شهر رقم زده است؛ مردم باید به کسانی رأی بدهند تا نشاط را در شهر حفظ کنند و میان مرد و زن تفکیکی قائل نشوند، اگر چنین اقدامی انجام شود قطعاً شهر مشهد مورد رضایت مردم قرار خواهد گرفت.

کد خبر 489871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.