برچسب ماده ۹ بر پیشانی باغ شریعت اردبیل

شهرداری اردبیل بارها برای تملک باغ شریعت از مالکان آن دعوت کرده، اما امکان توافق مهیا نشده بود تا این که در خبرها آمد که قرار است شهرداری با توسل به ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک این باغ را تملک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدفاصل دو میدان بسیج و ارتش، امتداد یک باغ گیلاس نظر هر رهگذری را جلب می‌کند. این باغ را اهالی شهر به باغ شریعت، باغ سمیع نژاد یا قره پاچه می‌شناسند و با آن که مالک باغ درهای آن را به روی شهروندان بسته است، اما مردم رهگذر از دیدن درختان و سرسبزی آن حتی بیرون از باغ دست برنمی‌دارند.

درخواست مردم برای حضور در این باغ که در یکی از ورودی‌های اردبیل به سمت سرعین قرار دارد، باعث شد که از سال‌ها پیش شهرداری قصد خرید و تبدیل آن به پارک عمومی را داشته باشد اما اختلاف میان وراث همچنان میان مردم و باغ فاصله انداخته است.

تمایل مالکان برای ساخت تجاری و اداری

حبیب فتحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شورای شهر قصد دارد تا پایان زمان مأموریت خود کارنامه‌ای مفید را برای مردم به یادگار بگذارد به همین دلیل در راستای تعیین و تکلیف باغ شریعت واقع در میدان بسیج اردبیل تصمیمات مهمی گرفته شده است.

وی می‌افزاید: این باغ شخصی که جنب میدان بسیج قرار دارد، ملک بسیار بزرگی است که از سالیان گذشته به عنوان باغی متروک در شهر وجود دارد. مالکان شخصی باغ تنها به شهروندان اجازه می‌دهند تا به صورت نمایشی و از محوطه بیرون، فضای سبز باغ را تماشا کنند و دسترسی این فضا برای شهروندان غیرممکن است.

فتحی می‌گوید: صاحبان این ملک سالیان طولانی است که درگیر ماجرای شناسایی مالکیت اصلی باغ هستند تا مشخص شود مالک اصلی باغ چه کسی است. آن‌ها تلاش می‌کردند تا این ملک را به بنای ساختمانی مدرن با کاربری‌های تجاری و اداری تبدیل کنند. مدیریت شهری نیز تصمیم گرفته بود تا وضعیت قانونی مالکیت ملک مشخص شود چون این باغ با نام شریعت در اردبیل شهرت دارد پروژه‌ای طولانی مدت را از سال‌های پیش تاکنون به خود اختصاص داده است.

وی می‌گوید: با توجه به نیاز شهرداری در توسعه فضای سبز و استفاده بهینه از باغ بزرگ شریعت به عنوان تنفس‌گاه شهر اردبیل، شورای شهر لازم می‌داند تا پیگیری‌های تملک این ملک هرچه سریع‌تر انجام شود زیرا اگر به جای توسعه فضای سبز در این مکان ساخت و ساز انجام شده و سازه‌های تجاری و مسکونی جای درختان را بگیرد تنفس گاه و فضای سبز شهر از بین خواهد رفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اردبیل تصریح می‌کند: در نتیجه مطالبات شهروندان برای استفاده از این مکان، شورا تصمیم گرفت تا با حفظ کاربری باغ، شهروندان بتوانند از آن استفاده مطلوب را ببرند اما چون نمی‌توانستیم با صاحبان ملک توافق کنیم به اجبار لایحه‌ای را مصوب کردیم که در آن، باغ با راهکارها و اختیارات حقوقی به تملک شهرداری درآید.

وی اضافه می‌کند: ابتدا شهرداری باید لایحه‌ای برای شورای شهر فرستاده و مجوز مربوطه را تصویب می‌کرد تا اقدامات قانونی لازم برای تملک این باغ انجام شود. شورای شهر نیز پس از بررسی لایحه تملک باغ شریعت مجوز لازم را جهت انجام اقدامات قانونی صادر کرد. تملک این باغ توسط شهرداری اردبیل نقطه عطفی در توسعه شهری اردبیل خواهد بود و هنگامی که قطعی شود قطعاً شورا می‌تواند برای کاربری موجود آن تعاریف خاص خود را تعیین کند.

ماده ۹ راهکار تملک باغ

علیرضا غریبی، رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر اردبیل نیز باغ شریعت را تنفس گاه و فضای سبز ارزشمند اردبیل می‌داند که باید مورد استفاده شهروندان قرار گرفته و کاربری آن به صورت فضای سبز و باغ پایدار باقی بماند.

وی می‌گوید: ارزش این باغ زیاد است اما در بحث ارزش ریالی چون تا امروز کارشناسی دقیقی نشده نمی‌توان به طور قطعی قیمت گذاری کرد و باید کارشناسان رسمی دادگستری برآورد قیمت کرده و آن را به شهردار اعلام کنند.

غریبی می‌افزاید: حتی در بعضی موارد دیده شده که به شهرت این باغ با نام‌های شریعت و قره پاچه اختلافاتی میان صاحبان و برخی شهروندان پیش می‌آید، این موضوع تا تثبیت مالکیت صاحبان اصلی باغ همچنان ادامه داشت.

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر اردبیل تصریح می‌کند: در یکصد و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اردبیل لایحه تملک باغ شریعت از طریق ماده ۹ قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مطرح و تصویب شد. در این روش ارزش ملک توسط کارشناسان دادگستری محاسبه شده و شهرداری مبلغ مورد نظر را به حساب دادگستری واریز می‌کند تا ملک به تصرف و مالکیت شهرداری درآید.

وی می‌گوید: طبق مصوبه شورا تصمیم گرفته شد تا طبق ماده ۹ برآورد مالی ملک مورد نظر به حساب دادگستری ریخته شده و باغ به تملک کلی شهرداری درآید. شرایط این ماده به این گونه است که شهرداری می‌تواند برای زمین‌هایی که در محدوده شهری وجود دارند برنامه‌ریزی کرده و طرح تفصیلی کاربری زمین را مشخص کند. پس برای اجرای این طرح باید مالک با شهرداری به توافق برسند و هنگامی که مالک راغب به توافق با شهرداری نباشد قانون این اختیار را به شهرداری می‌دهد تا با راهکارهای ماده ۹ بتواند طرح‌های خود را اجرا کند.

درختان سبز باغ قطع نشده‌اند

خالی از لطف نیست حالا که سخن از باغ شریعت شد، از درختانی که در این باغ قطع شده و تصاویر آن در سایت‌های مختلف خبری پخش شد نیز سخن به میان آید. حبیب فتحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اردبیل با اشاره به خبر قطع درختان باغ شریعت به دست مأموران شهرداری می‌گوید: پیرو انتشار این خبر مبنی بر قلع و قمع درختان باغ شورای شهر پیگیری‌های لازم را انجام داده و مشخص شد که یکی از صاحبان ملک مورد نظر پس از اخذ مجوز با همکاری مقام قضائی و معاونت دادستان عمومی در حقوق عامه در اسفند ۹۹ اقدام به هرس اشجار موجود در باغ کرده است.

وی تصریح می‌کند: در این اقدام چندین اصله درخت خشک و پوسیده را نیز قطع کرده اند چون این ملک پیش از اقدام ماده ۹ شخصی بوده است و شهرداری نمی‌توانست مجوز چنین عملیاتی را بدهد، در تصویر منتشر شده نیز مشخص است که تمام درختانی که قطع شده‌اند خشک و پوسیده است.

فتحی می‌گوید: این موضوع بلا فاصله در ۲۹ اسفند ۹۹ با حضور کارشناسان فضای سبز و بازدید محلی، درخت سبزی که قطع شده باشد مشاهده نشده، همچنین شهرداری و سازمان سیما منظر و فضای سبز شهر در صورت مشاهده هرگونه اقدام نسبت به قطع بدون مجوز درختان و فراهم کردن موجبات از بین رفتن آنها موضوع را از طریق مراجع قضائی پیگیری و با عاملین مطابق با قانون مجازات اسلامی و قانون حفظ و توسعه و گسترش فضای سبز در شهرها برخورد قاطع خواهد شد.

کد خبر 489596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.