تخلفات واکسیناسیون کرونا از سوی دستگاه قضا پیگیری می‌شود

مشاور وزیر بهداشت در خصوص برخورد با تخلفات در زمینه تزریق واکسن کووید ۱۹، گفت: ما به نهادهایی که لیست افراد را برای دریافت و تزریق واکسن برای ما ارسال کردند، اعتماد کردیم و هر گونه تخلفی را از سوی دستگاه قضا پیگیری خواهیم کرد و در چرخه واکسیناسیون هر تخلفی که رخ دهد با آن برخورد خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، کیانوش جهانپور امروز _دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه_ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی‌بر شناسایی و ورود ویروس کرونا با جهش هندی به کشور، اظهار کرد: تاکنون گزارشی از مواردی که توالی‌یابی ژنتیکی شده مبنی بر اینکه واریانت هندی در کشور وجود دارد، نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: قطعاً در روزها و هفته‌های آتی شاهد ورود واریانت هندی به کشور خواهیم بود، امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شوند این روند کندتر شود و به تأخیر بیفتد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کیت تشخیص کرونا ویروس با جهش هندی، خاطرنشان کرد: کیت تشخیص کرونا برای تشخیص تمام انواع ویروس کرونا مشترک است و تشخیص اختصاصی کرونا ویروس با جهش هندی نیازمند توالی‌یابی ژنتیکی بوده که این توانایی در کشور وجود دارد، اما انجام آن هزینه بالایی دارد و برای هر فردی که پی سی آر می‌دهد، نمی‌توانیم آن را انجام دهیم و از هر استان تنها تعدادی از نمونه‌ها و یا از بین نمونه‌های گرفته شده، موارد مشکوک با انجام توالی‌یابی ژنتیکی بررسی خواهند شد تا مشخص شود که واریانت هندی وارد کشور شده است یا خیر.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر تفاوت سوش هندی با سایر انواع کرونا ویروس، افزود: در واریانت هندی همزمان دو جهش رخ داده است و برخی معتقدند، کرونا ویروس با جهش هندی نوعی سوپرموتاسیون است و آنچه که ممکن است موجب نگرانی شود، شدت بیماری‌زایی و سرایت‌پذیری بالای واریانت هندی است که احتمالاً نسبت به همه واریانت‌های قبلی شدت بیشتری نیز در این موارد خواهد داشت.

جهانپور با تاکید بر اینکه در فصل آغاز واکسیناسیون هستیم، گفت: احتمال فرار سوش هندی از سد ایمنی و واکسن مطرح شده است، اما هنوز مستندات کامل علمی در این زمینه نداریم و در دنیا نیز به طور قطعی این موضوع مطرح نشده است و امیدواریم این اتفاق نیفتد، زیرا ممکن است بسیاری از واکسن‌های موجود در دنیا نیازمند مهندسی جدید باشند.

وی با بیان اینکه لازم نیست تمام واکسن‌ها امحا شود، تصریح کرد: تنها در واکسن اسپوتنیک وی بعد از پایان زمان مشخص و عدم مصرف باید امحا شود و سایر واکسن‌ها که در دمای یخچال نگهداری می‌شوند، اینگونه نخواهند بود.

مشاور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در خصوص برخورد با تخلفات در زمینه تزریق واکسن کووید ۱۹، ادامه داد: ما به نهادهایی که لیست افراد را برای دریافت و تزریق واکسن برای ما ارسال کردند، اعتماد کردیم و هر گونه تخلفی را از سوی دستگاه قضا پیگیری خواهیم کرد و در چرخه واکسیناسیون هر تخلفی که رخ دهد با آن برخورد خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در تمام کشورهای دیگر تزریق بی‌ضابطه واکسن کرونا به بهانه امحاء متوقف شده است، چرا که این رفتارها زمینه سواستفاده از واکسن کرونا را ایجاد می‌کند، اما قطعاً با اقداماتی که در کشور انجام می‌دهیم و برنامه‌ریزی‌هایی که داریم، امیدواریم شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

کد خبر 489505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.