واکسن ایرانی- کوبایی در خردادماه به تولید انبوه می‌رسد/دارای واکسن چندگانه می‌شویم

رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص تولید انبوه واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: در خردادماه این واکسن را به تولید انبوه می‌رسانیم و با دستور وزارت بهداشت آن را وارد بازار خواهیم کرد. امسال در زمینه تولید واکسن به اندازه ۲۰ سال پیشرفت کردیم و بحران کرونا فرصتی برای تحریک و پیشرفت ما فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا بیگلری صبح امروز _دوشنبه ۶ اردیبهشت_ در بیست و سومین آئین پویش ره سلامت و مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا با بیان اینکه این مؤسسه همواره در بحران‌های سلامت همراه مردم کشور بوده است، اظهار کرد: با آغاز شیوع کرونا انستیتو پاستور کار تشخیص را شروع کرد و امروز در روند تشخیص حتی در دورترین نقاط کشور پیشرو هستیم و بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه داریم که سخت‌ترین آزمایش‌ها را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: با شیوع کووید ۱۹ در کشور تولید کیت‌های بومی را در دستور کار قرار دادیم و بعد از رسیدن به تولید انبوه در زمینه صادرات نیز اقداماتی انجام دادیم، همه کشورها به توانایی انستیتو پاستور اذعان دارند. در این زمینه نامه‌ای از وزیر بهداشت فرانسه در خصوص عملکرد خوب این مرکز دریافت کردیم و تمام این اقدامات جهادی به طراحی شش پلتفورم ویژه برای تولید واکسن کووید ۱۹ منجر شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: تابستان سال گذشته انستیتو پاستور به منظور همکاری مشترک با متخصصان دیگر کشورها و بررسی موارد موجود به این نتیجه رسید که با کشور کوبا برای تولید واکسن قرارداد ببندد. در تولید واکسن مشترک با کوبا قطعات مختلف ویروس کرونا را بر روی واکسن کزاز سوار کردیم که می‌تواند با چند ویروس جهش یافته و موتاسیون‌های دیگر مقابله کند، این واکسن بوستر دارد و این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد واکسن مشترک ایران و کوبا است.

رئیس انستیتو پاستور ایران با توضیح اینکه تک دوز این واکسن برای افرادی که قبلاً واکسن کرونا دریافت کردند کافی است، افزود: این واکسن تنها واکسنی است که مکمل یادآور داشته و حتی فایرز نیز اخیراً به فکر تولید واکسن یادآور افتاده است. همچنین این واکسن دارای سمی است که آنتی‌ژن‌ها را به پروتئین حامل وصل می‌کند و این نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و منحصر به فرد واکسن مشترک ایران و کوبا است.

وی با اشاره به سابقه صدساله انستیتو پاستور در تولید واکسن، افزود: فازهای یک و دو این واکسن در کشور کوبا انجام شده است و نتایج نشان می‌دهد که عوارض بسیار کمی دارد. فاز سوم تولید این واکسن را در کشور شروع می‌کنیم و برای این فاز به ۲۴ هزار نفر داوطلب برای انجام واکسیناسیون نیاز داریم.

بیگلری در خصوص تولید انبوه واکسن مشترک ایران و کوبا تصریح کرد: در خردادماه این واکسن را به تولید انبوه می‌رسانیم و با دستور وزارت بهداشت آن را وارد بازار خواهیم کرد. امسال در زمینه تولید واکسن به اندازه ۲۰ سال پیشرفت کردیم و بحران کرونا فرصتی برای تحریک و پیشرفت ما فراهم کرد و توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

کد خبر 489467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.