۱۰ هکتار از ارتفاعات پارک ملی بمو طعمه حریق شد

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات پارک ملی بمو ۱۰ هکتار از مراتع را طعمه حریق کرد.

محمدهادی قانع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه ساعت ۱۴:۰۳ دقیقه روز گذشته گزارش آتش‌سوزی در ارتفاعات پارک ملی بمو از طریق تماس شهروندان به سامانه ۱۲۵ اعلام شد، اظهار کرد: به علت گستردگی حریق تیم اطفا از ایستگاه‌های ۱۵، ۱۲ و ۳ به سرعت خود را به محل حادثه رساندند.

وی با بیان اینکه این حریق در مساحت حدود ۱۰ هکتاری مراتع به دلیل شعله باز در مجاورت درختان خشکیده ایجاد شده و با توجه به استعداد محیطی محل حادثه، شعله‌های آتش به سرعت گسترش یافت، افزود: پس از رسیدن به محل، به دلیل شرایط، ارتفاع کوه و عدم دسترسی به شعله‌ها از طریق خودروهای عملیاتی، تیم اطفا حریق با تجهیزات مخصوص به صورت پیاده خود را به محل آتش‌سوزی رساندند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز با بیان اینکه وزش باد و استعداد محیطی محل هر لحظه شعله‌های حریق گسترده‌تر و اطفای آن را برای تیم عملیاتی دشوارتر می‌شد، اظهار کرد: آتش‌نشانان با همکاری نیروها و سربازان وظیفه ارتش مستقر در محل، بعد از ۳ ساعت تلاش بی‌وقفه، شعله‌های آتش را مهار و کاملاً خاموش کردند.

وی در خصوص حریق در مراتع و زمین‌های خالی هشدار داد و گفت: با افزایش دما گیاهان خودرو و فصلی پوشیده شده در ارتفاعات و تپه‌ها خشک شده و تبدیل به پوشال‌هایی می‌شود که مستعد آتش‌سوزی بوده و با کوچک‌ترین شعله و جرقه‌ای دچار حریق می‌شوند.

وی از افراد و یا ارگان‌هایی که زمین‌هایی را در اختیار دارند خواست که ایمنی این محل‌ها را تأمین کنند و خاطرنشان کرد: به نصب چند نرده و فنس اکتفا نکرده و نظارت لازم را بر این محل‌ها داشته باشند، همچنین شهروندان اگر ساختمان یا ویلایی در طبیعت دارند، باید پیش از آتش‌سوزی نسبت به چیدن علف‌های زائد اطراف بنای خود اقدام کرده و نباید خودروی خود را بر روی بوته‌زارها و علفزارهای خشک پارک کنند.

قانع با اشاره به این که گاهی مشاهده می‌شود که کشاورزان به جای کندن علف‌های خودرو اقدام به آتش‌زدن زمین‌ها می‌کنند، تصریح کرد: با این کار کشاورزان نمی‌توانند آتش را کنترل کنند و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز همچنین پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای به طبیعت را مضر دانسته و افزود: این کار علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند به مانند یک عدسی عمل کرده و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

وی در پایان طبیعت را جز سرمایه‌های کشور دانست و اظهار کرد: آسیب زدن به طبیعت، آسیب وارد کردن به خود ما است، شهروندان بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب کامل خاموش کنند و مطمئن شوند که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده، همچنین از آتش‌بازی کودکان در طبیعت و شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنند.

کد خبر 489447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.