افزایش سهمیه واکسن ایران از سازمان بهداشت جهانی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خیلی‌ها می‌خواستند کشور را زمین بزنند، اما با تلاش‌های بسیار نه تنها زمین نخوردیم بلکه با اقدامات جهادگرانه موفق به تولید واکسن داخلی شدیم، همچنین قرار بود سازمان بهداشت جهانی به کشور هشت میلیون دوز واکسن بدهد و با چانه‌زنی این تعداد را به ۱۶ میلیون دوز رساندیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید نمکی در بیست و سومین آئین پویش ره سلامت و مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در خصوص وضعیت شیوع و کنترل بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: در مدیریت شیوع کرونا مدیون افراد بسیاری هستم و در این بحران تلخی‌های زیادی را شاهد بودم، افراد بسیاری در این زمینه کمک کردند که رئیس انستیتو پاستور ایران نیز در زمره آنها است.

وی افزود: اولین کشور در منطقه بودیم که ۳۶ معبر ورودی را بازرسی و بررسی کردیم و این در شرایطی بوده که ما کیت تشخیص کرونا ویروس را نداشتیم و کار خود را با کیت‌های تشخیصی که با چمدان وارد کشور شده، شروع کردیم.

وی ادامه داد: پس از ورود کیت‌های تشخیص کرونا توانستیم به تولید انبوه کیت‌های تشخیصی توسط انستیتو پاستور ایران برسیم، امروز با قدرت و تلاش‌های فراوان یکی از بهترین و مؤثرترین واکسن‌های کرونا را تولید کرده‌ایم. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا روزها طول کشید تا به تولید مواد ضدعفونی کننده برسیم و از جایی که وارد کننده مواد بهداشتی و تجهیزات پزشکی مربوط به کرونا بودیم توانستیم به تولید کننده و صادر کننده آن تبدیل شویم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها می‌خواستند کشور را زمین بزنند اما با تلاش‌های بسیاری که داشتیم، نه تنها زمین نخوردیم بلکه با اقدامات جهادگرانه موفق به تولید واکسن داخلی شدیم، همچنین قرار بود سازمان بهداشت جهانی به کشور هشت میلیون دوز واکسن بدهد و با چانه زنی این تعداد را به ۱۶ میلیون دوز رساندیم. چهار ماه برای انتقال پول ما را اذیت کردند، با هند، چین و روسیه و کشورهای دیگر مذاکرات بسیاری داشته‌ایم بیش از سه هزار صفحه مکاتبه در این زمینه دارم.

نمکی با اشاره به اقدامات دلالان برای واردات واکسن روسی با قیمت گزاف، افزود: بعد از تولید واکسن، تماس‌های فراوانی برای واردات واکسن به کشور داشتیم.

وی با اشاره به واردات کم و قطره چکانی واکسن در کشور، افزود: حدود ۸۵ درصد از واکسن دنیا توسط هفت کشور دنیا مصرف می‌شود و هر چه اضافه بیاید آن را به سایر کشورهایی که خودشان می‌خواهند می‌فرستند و ما باید برای تولید داخلی واکسن تلاش می‌کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کشور نباید برای واکسن به این و آن دست دراز کند، گفت: قطعاً کشور ما یک کشور سرافراز و سربلند است و باید برای تولید واکسن داخلی که تنها راه کنترل بیماری است، تلاش کنیم، حدس می‌زدیم که کووید ۱۹ حداقل سه سال کشور را درگیر می‌کند و باید هر شش ماه یک بار واکسن تزریق کنیم، بنابراین رسیدن به تولید واکسن در کشور یک امر مهم و ضروری است و باید زیرساخت‌های لازم آن را فراهم می‌کردیم که با تلاش‌های بی‌وقفه، این زیرساخت‌ها برای تولید داخلی واکسن فراهم شده است.

تولید واکسن کرونا در ۶ پلتفرم در حال انجام است

وی گفت: افراد زیادی در آغاز به کار برای تولید واکسن در کشور به ما کنایه زدند و این موضوع را به سُخره گرفتند، اما امروز نه به عنوان وزیر بهداشت بلکه به عنوان شهروند این سرزمین می‌گویم که ایران درخشان‌ترین کشور در عرصه تولید واکسن کرونا در منطقه است و قطار تولید واکسن در کشور به راه افتاده و دیگر باز نخواهد ایستاد و ژنرال‌های عرصه تولید کرونا کار خود را آغاز کرده‌اند و این چرخه نه با توییت و نه با کنایه متوقف نخواهد شد و در مورد واکسن برکت نیز فاز دو و سه را شروع کرده و به زودی شاهد نتایج آن نیز هستیم.

نمکی در خصوص پلتفرم‌های تولید واکسن کووید ۱۹، اظهار کرد: تولید واکسن کرونا در ۶ پلتفرم در حال انجام است و همه اقدامات به صورت هماهنگ و نه جزیره‌ای است، همچنین به زودی از تولیدات جدیدی که از این واکسن فعلی شگفت‌انگیزتر است، رونمایی می‌کنیم.

وی با توضیح اینکه راضی نشدیم تا مردم کشور را عامل آزمایشگاهی تولید واکسن دیگر کشورها کنیم، خاطرنشان کرد: برخی نسبت به چرایی عدم استفاده از فاز سوم کارآزمایی بالینی دیگر واکسن‌های تولید شده در دیگر کشورها انتقاد داشتند و در این مورد اعلام کردم که من مردمم را عامل آزمایشگاهی دیگر کشورها نخواهم کرد مگر اینکه در تولید واکسن به طور مشترک سهم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست و سومین آئین پویش ره سلامت و مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عباس رضایی استاندار اصفهان، زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و جمع دیگری از مسئولان در تالار ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

همچنین در این مراسم علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران، محمدمهدی گویا مدیرکل اداره کل مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت، سیدکمال حیدری رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مهدی فارسی کارشناس مسئول مراقبت‌های کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اولین داوطلبان دریافت واکسن کرونا بودند.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در قالب ۲۴ هزار دوز در هفته جاری در کشور به داوطلبان تزریق خواهد شد که سه هزار دوز آن سهم استان اصفهان است.

کد خبر 489421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.