دهان کجی به معامله قرن

رژیم صهیونیستی هنوز چراغ سبزی به برگزاری انتخابات در بیت المقدس نشان نداده و احتمال تاخیر در برگزاری آن را قوت بخشیده است اما اکثریت احزاب فلسطینی اعلام کرده‌اند که منتظر موافقت اسراییل ماندن به معنی قبول معامله قرن و تسلط اسراییل بر بیت المقدس است و منتظر موافقت این رژیم نخواهند ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده که انتخابات حتماً باید در تمامی نقاط فلسطین همچنین بیت‌المقدس برگزار شود و طبق توافق‌نامه‌ای که رژیم صهیونیستی و فلسطین در سال ۱۹۹۵ امضا کردند، باید شرایط برای نامزدی در انتخابات، اجرای مبارزات انتخاباتی و رأی دهی در تمام نقاط فلسطین فراهم باشد و اگر چنین اتفاقی نیفتند انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس برای تشکیلات خودگردان فلسطینی سیاستی است که با آن می‌توان این شهر را همچنان بخشی از فلسطین دانست. با این حال شمار زیادی از جناح‌های فلسطینی و لیست‌های انتخاباتی بر این باورند که محمود عباس قصد دارد از موضوع برگزاری انتخابات در قدس به عنوان بهانه‌ای برای عقب نشینی از انتخابات استفاده کند و معتقدند که هیچ کس نباید برای برگزاری آن، منتظر موافقت اسرائیل بماند.

کمیسیون مرکزی انتخابات فلسطین اعلام کرده است که «آماده‌ایم در صورتی که اسرائیل قبل از آغاز روند تبلیغات انتخاباتی در اواخر آوریل پاسخ ما را درباره انتخابات در قدس نداد، اقدامات جدیدی اتخاذ کنیم. ما بر اساس دستورات مشخص رهبری سیاسی و از طریق مشورت با گروه‌های ملی و اسلامی که تلاش زیادی برای تشکیل لیست‌های انتخاباتی کردند، می‌توانیم اقدامات دیگری اتخاذ کنیم.» در ادامه این بیانیه آمده است که «۶۵۰۰ رأی دهنده می‌توانند در شش مرکز پستی در شهر بیت‌المقدس رأی دهند، در حالی که ۱۵۰ هزار فلسطینی دیگر ساکن قدس در ۱۱ مرکز رأی‌گیری در حومه بیت‌المقدس که خارج از کنترل رژیم صهیونیستی است رأی خواهند داد. مرحله تبلیغات انتخابات شورای قانونگذاری ۳۰ آوریل آغاز می‌شود و شامل شهر قدس نیز هست.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم در حرکتی نمایشی و برای این که به مردم فلسطین بقبولاند که حامی مردم این کشور است، انتخابات این کشور را موضوع داخلی آنها خواند و با تعویق زمان انتخابات توسط محمود عباس موافقت کرد.

محمود عباس در روزهای آینده جلسات بسیاری را با احزاب مختلف فلسطین از جمله حماس برگزار خواهد کرد تا سرنوشت انتخابات مورد بحث و بررسی قرار گیرد. البته وی برای به تعویق انداختن زمان انتخابات، تا پایان ماه آوریل که مبارزات انتخاباتی آغاز می‌شود، مهلت دارد.

احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین تاکید کرده که «برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس مسئله‌ای سیاسی برای تأیید بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین است» و هشدار داده است که «برگزاری انتخابات بدون آن، به معنای واگذاری بیت‌المقدس به اسرائیل، پذیرش آن به عنوان پایتخت این رژیم و به رسمیت شناختن برنامه مفتضحانه معامله قرن تلقی می‌شود.»

عمر شحاده، یکی از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هم برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس با موافقت اسرائیل را رد کرده و خواستار برگزاری انتخابات در سر تا سر فلسطین شد.» به گفته وی، این امر بر این نکته تاکید می‌کند که «قدس، پایتخت فلسطین است. انتخابات پیش‌رو، ابزاری برای تجدید مشروعیت نهادهای فلسطین و اتخاذ مسیر سیاسی متفاوتی به دور از توافق اسلو است.»

شحاده همچنین معتقد است که «تصمیم رفتن به سوی انتخابات با اجماعی ملی در رد طرح معامله قرن بوده و برای تأیید این است که بیت‌المقدس پایتخت فلسطین خواهد بود بنابراین انتخابات برای فلسطینیان یک حق دموکراتیک و ملی است و نباید با این اقدام ملی با توجه به متغیرهای سیاسی برخورد شود.»

این چهره سیاسی خواستار تبدیل شدن انتخابات به نبردی میهنی و ستیزه‌جویانه علیه اشغال رژیم صهیونیستی شد و گفت که «انتخابات باید ابزاری برای افشای ماهیت اسرائیل در برابر افکار عمومی جهان باشد و نشان دادن این که این رژیم مانع دستیابی فلسطینیان به دموکراسی و حق آزادی آن‌ها می‌شود.»

خلیل شقاقی، مدیر مرکز تحقیق و پژوهش درباره فلسطین معتقد است که «موضع اسرائیل در مورد برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس بهانه‌ای است که محمود عباس با استفاده از آن به دنبال لغو یا به تعویق انداختن زمان انتخابات است. کاهش قابل توجه در انگیزه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات به دلیل تغییر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی و تقسیم شدن کاندیداهای جنبش فتح به سه فهرست انتخاباتی است.»

گروه حماس نیز هشدار داده که «هرگونه تغییر در جدول زمانی انتخابات در سرزمین‌های فلسطینی، لطمه سختی به تلاش‌ها برای آشتی دولت‌های رقیب در غزه و کرانه باختری خواهد زد.»

خلیل الحیا، سر لیست حماس در انتخابات فلسطین گفته است که «به تعویق انداختن برگزاری انتخابات، هرچند برای مدتی کوتاه، تلاش‌ها برای بازگرداندن وحدت را تضعیف می‌کند. تعویق انتخابات باعث ناامیدی شدید مردم و جوانان خواهد شد که می‌تواند واکنش‌های جدی به دنبال داشته باشد.»

انتخابات فلسطین به تیغ دو لبه‌ای برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است که برگزار شدن یا نشدن آن، صهیونیست‌ها را در وضعیتی نابهنجار قرار خواهد داد که هرگز خواهان آن نیستند. وضعیتی که با تأکید گروه‌های فلسطینی بر موضع وحدت و استمرار حرکت آشتی ملی فلسطین می‌تواند تشدید شده و استمرار یافته و فلسطین را به روزهای خوش پیروزی نزدیک کند و همین دلایل است که تا امروز ترس و وحشت را در دل مقامات رژیم صهیونیستی انداخته است.

کد خبر 489341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.