بیوگرافی حمید جاسمیان پیشکسوت پرسپولیس/ از تاسیس پرسپولیس تا ابتلا به کرونا + عکس وعلت فوت

حمید جاسمیان متولد ۱۳۱۵ در آبادان بود و ابتدا به عضویت شاهین درآمد؛ پس از انحلال این تیم به پرسپولیس پیوست و سه سال با شماره ۵ پرسپولیس در پست دفاع آخر برای این تیم بازی کرد. این پیشکسوت پرسپولیس بر اثر ابتلا به کرونا در پنجم اردیبهشت جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

به گزارش ایمنا، حمید جاسمیان پیشکسوت فوتبال کشور در تاریخ ۳ شهریور سال ۱۳۱۵ در آبادان متولد شد. حمید جاسمیان در تیم‌های پرسپولیس تهران و همینطور تیم ملی کشور به خوبی درخشیده است.
وی در پست دفاع آخر بازی می‌کرد و علاوه بر فوتبال، در رشته دومیدانی هم فعالیت داشت و دعوت به تیم ملی دو و میدانی کشور را نیز در کارنامه دارد.

شروع فوتبال و افتخارات حمید جاسمیان

حمید جاسمیان از باشگاه شاهین آبادان فوتبال را شروع کرد و در تیم‌های شاهین آبادان، شاهین تهران، پرسپولیس تهران توپ زده است. جاسمیان اولین کاپیتان پرسپولیس بود و توانست سه عنوان قهرمانی با پرسپولیس کسب کند. وی همچنین عنوان دار مسن‌ترین بازیکن پرسپولیس بود.

حمید جاسمیان به مدت سه سال در پرسپولیس کاپیتان بود و در کل ۴ سال برای پرسپولیس در پست دفاع آخر بازی کرد. وی با شماره پیراهن ۵ در پرسپولیس بازی می‌کرد و به سه عنوان قهرمانی با این تیم رسید. جاسمیان در جریان اولین قهرمانی سرخ‌ها در لیگ تخت جمشید نیز عضوی از تیم پرسپولیس بود. جاسمیان با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کرد.

جاسمیان مسن‌ترین بازیکن پرسپولیس

حمید جاسمیان با حدود ۸۵ سال سن پیرترین بازیکن پرسپولیس محسوب می‌شد.

حمید جاسمیان مدافعی با لقب سیم خاردار

جاسمیان در پست دفاع توپ میزد. وی به قدری در طول بازیکنی محکم و به قول ورزشکاران قَدَر بود که به وی لقب سیم خار دار را دادند.

حمید جاسمیان و نظارت بازی

پس از مدت‌ها دوری از ورزشگاه‌ها، حمید جاسمیان، به عنوان ناظر به فعالیت می‌پرداخت و دیدارهای حساسی را نیز نظارت کرد. از نظر قدمت و سابقه فوتبال و البته افتخارات دوران بازیگری، می‌توان جاسمیان را معروف‌ترین ناظر بازی‌ها در فوتبال ایران دانست.

تأسیس پرسپولیس

حمید جاسمیان در مصاحبه‌ای در خصوص ماجرای تأسیس پرسپولیس اظهار کرده بود: پیش از بازی شاهین و تهران جوان به خاطر درگیری که بین دکتر اکرامی و رئیس آن زمان فدراسیون پیش آمده بود بازیکنان زیادی نظیر هادی طاووسی، محراب شاهرخی، بیوک وطنخواه، همایون بهزادی و حمید شیرزادگان از تیم شاهین اخراج شدند. این بازیکنان پیشنهاد تأسیس پرسپولیس تهران را به علی عبده دادند و او قبول کرد در نتیجه باشگاه پرسپولیس تأسیس شد.

لازم به ذکر است اولین برد پرسپولیس با نتیجه ۲ بر ۰ در برابر دارایی رخ داد.

ابتلاء به کرونا و فوت

حمید جاسمیان، مراحل درمانش را در بیمارستان سینا سپری کرد. در شرایطی که امید می‌رفت از مبارزه با ویروس کرونا سالم بیرون بیاید، اما این اتفاق رخ نداد و در روز یک شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ درگذشت.
چند روز پیش خبر درگذشت او اعلام شد، اما دقایقی بعد یکی از پزشکان جاسمیان این خبر را تکذیب کرد.

جاسمیان چندی پیش در تمرین تیم پرسپولیس حضور یافته و پیراهن این تیم را از بازیکنان گرفته و همچنین با شاگردان یحیی گل‌محمدی دیدار کرده بود.

مراسم ترحیم مرحوم جاسمیان فردا در بهشت زهرا برگزار خواهد شد و این پیشکسوت فوتبال ایران در کنار همایون بهزادی به خاک سپرده خواهد شد.

کد خبر 489332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.