از گزارش وضعیت کارگران شهرداری تا مخالفت با لغو طرح ترافیک

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران دو گزارش حسابرسی بررسی کردند و در خصوص افزایش آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار و اُزن در اواخر بهار و اوایل تابستان تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز _یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰_ شورای اسلامی شهر تهران با نطق پیش از دستور رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران آغاز شد.

افشین حبیب زاده با تبریک هفته کارگر به بیان گزارشی از عملکرد فراکسیون کارگری دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران پرداخت و گفت: یکی از مسائل مهم، پرداخت منظم و کامل حقوق کارگران و شرایط محیط کار بود که حل آن مستلزم همکاری با مسئولان شهرداری و طراحی قواعدی برای تأمین مالی و الزام کارفرما به پرداخت تمام حقوق و امتیازات کارگری است.

وی با بیان اینکه پس از جلسات متعدد کارشناسی و مذاکره با مسئولان شهری توانستیم بخشنامه «بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای پیمانکاری حجمی شهرداری تهران» را تنظیم و ابلاغ کنیم، ادامه داد: در این بخشنامه که بر پایه مواد قانون کار نگارش شده، حفظ حقوق کارگران و رعایت قانون در پرداخت حقوق کارگران از جمله اضافه‌کاری، شب‌کاری، تأمین لباس کار و مواردی مانند این، پیش‌بینی شده و نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در کلیه واحدهای تابعه نیز بر عهده عالی‌ترین مقام واحدهای متقاضی انجام کار پیمانکاری، نهاده شده است.

رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به واسطه همین بخشنامه توانستیم تا حد زیادی بر مشکل عدم‌پرداخت به موقع حقوق کارگران پیمانکاری فائق آییم؛ موضوعی که یکی از اصول اولیه حقوق کارگری است، اما تا پیش از این به طور کامل بدان توجه لازم نشده است.

وی تاکید کرد: متأسفانه هنوز بندهایی از این بخشنامه نظیر ارائه یک نسخه از قرارداد به کارگر، صدور فیش حقوقی غیره توسط مدیران ذی‌ربط مورد توجه قرار نگرفته و نمایندگان شور باید پیشگیری لازم برای تحقق آنها را انجام دهند.

حبیب زاده اختصاص اعتبارات لازم برای پرداخت حق بیمه ۴ درصد مشاغل سخت و زیان آور بودن رانندگان شرکت واحد که موجب به تعویق افتادن بازنشستگی برخی از آنان شده همچنین بازنشستگی پیش از موعد آتش نشانان را از دیگر اقدامات این فراکسیون برشمرد و ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی پایین و گاه منفی در پانزده سال اخیر و کاهش سرمایه‌گذاری در دوره تحریم‌ها در ۱۰ سال گذشته و همه‌گیری کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸، در یک بستر اقتصاد دولتیِ درگیر با انواع عدم‌توازن‌ها و سیاست‌های آشفته‌ای که نه تنها درمان نمی‌کند، بلکه بر درد می‌افزاید، نظامی پیچیده از مشکلات اقتصادی و سیاسی آفریده است.

وی با اشاره به مشکلاتی همچون افزایش شاخص‌های تورم و بیکاری واقعی و نابرابری و شکاف طبقاتی و جمعیت زیر خط فقر، کاهش درآمد سرانه و قدرت خرید و در نهایت کوچک‌تر شدن سفره مردم، اظهار کرد: بر اساس روندهای آماری کاهش درآمدها و رشد فقر، برخی برآوردها حاکی از این است که بیش از یک سوم جمعیت کشور امروز در زیر خط فقر به سر می‌برند، و تقریباً تمام جمعیت پرشمار کارگران زیر خط فقر مطلق روزگار می‌گذرانند.

افزایش آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار در تهران

«سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در تذکری با بیان اینکه احتمال می‌رود اواخر فصول بهار و تابستان شاهد افزایش آلاینده‌های ناشی از گرد و غبار باشیم، گفت: در فروردین ۱۴۰۰ ذرات گرد و غبار از کانون‌های غبار خیز اطراف تهران منتقل شده به طوری که در فروردین ماه امسال فقط دو روز هوای پاک داشتیم و چهار روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس که ناشی از ذرات گرد و غباری بوده که از کانون‌های غبار خیز اطراف تهران منتقل شده است.

وی با ابراز نگرانی از شیوع و جهش ویروس کرونا در شبه قاره هند، تصریح کرد: خبرهای نگران‌کننده‌ای نسبت به گسترش ویروس کرونای هندی در برخی از کشورها به گوش می‌رسد.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از دستگاه‌های مسئول نظارتی خواست نسبت به تشدید و کنترل مناطق مرزی به ویژه شرق کشور نظارت‌های کاملی داشته باشند و از هم‌اکنون پیشگیری‌های لازم را در نظر بگیرند.

تجدید نظر برای تفکیک دو اداره کل ایثارگران و رفاه شهرداری

در ادامه «محمد جواد حق شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری که به امضای چهار عضو دیگر شورای شهر از جمله حجت نظری، زهرا نژاد بهرام و احمد مسجد جامعی رسید، گفت: فرایند تفکیک دو اداره کل ایثارگران و رفاه شهرداری بار دیگر در شورای شهر و شهرداری تهران باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و شهرداری تهران باید در اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر ادغام دو معاونت ملاحظات و حساسیت‌های موجود را مد نظر قرار داده و اکیداً از تعجیل و سهل انگاری و سو مدیریت‌های پرهزینه و تنش زا پرهیز کند.

به اعمال کنترل هزینه‌ ها متناسب با میزان پیشرفت پروژه‌ ها اطمینان نداریم

در جلسه امروز شورای شهر تهران، اعضای شورای شهر تهران گزارش حسابرسی سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۴ را به تصویب رساندند که در جریان این حسابرسی «محمود میرلوحی» عضو شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: طبق آنچه در بند ۴ گزارش حسابرس آمده این گزارش در ۱۶/ ۱۰/ ۹۶ تنظیم شده است، متأسفانه اغلب گزارش‌های حسابرسی دوره قبلی به داستان لباس بعد سیزده به در می‌ماند؛ البته این مشکلات دوران قبلی است و ما سعی کردیم که در دوره کنونی چنین اتفاقی نیافتد.

وی با بیان اینکه بر اساس بند ۴ این گزارش ۴۹۷ میلیارد تومان حساب‌های بلاتکلیف است که در این سازمان وجود دارد، تاکید کرد: در بند ۸ آمده است که سازمان مهندسی به دلیل عدم انجام امور برآورد ریالی پروژه‌ها توسط سازمان مستنداتی مبنی بر برآورد اولیه مقدار پروژه‌ها ارائه نکرده است؛ از این رو اطمینانی به اعمال کنترل هزینه‌ها متناسب با میزان پیشرفت پروژه‌ها و قیمت تمام شده حاصل نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پل صدر یکی از پروژه‌های سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران است که هنوز رقم دقیق هزینه‌های آن مشخص نیست؛ البته بر اساس بند ۸ از سال ۹۳ ارائه گزارش و توجه به قیمت تمام شده صورت نگرفته و اغلب قراردادها با ترک تشریفات انجام شده است.

در ادامه جلسه، کلیات گزارش حسابرسی با تغییرات انجام شده به رأی گذاشته شد و با ۱۱ رأی موافق به تصویب رسید.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز با یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص «مجوز فروش و تصویب معامله ملک یک قطعه پلاک ثبتی در منطقه ۱۱» که قرار است سازمان نظام پزشکی بهره بردار آن باشد، موافقت کردند.

یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه نحوه مشارکت و حمایت از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی نیز به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

در استفاده از بودجه‌های دولت موفق نبودیم

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به گرامیداشت روز شوراها در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به فعالیت شورا می‌دهد؟، اظهار کرد: همان نمره ۱۵ که اعلام کرده بودم را می‌دهم چرا که ما در استفاده از حمایت دولت و بودجه‌های دولت به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی و بافت فرسوده در سایه مسائل مربوط به بحران اقتصادی و رکود ساخت و ساز و کرونا، نتوانستیم موفقیت‌های چندانی به دست آوریم.

وی افزود: البته در بعد حمل و نقل عمومی افتتاحیه‌های خوبی داشتیم، اما در تجهیز ناوگان متحرک نتوانستیم موفق عمل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وظایف شورا نباید با شهرداری مخلوط شود چرا که اصولاً تبلور فعالیت شورا را در شهرداری می‌بینند و وقتی شهرداری در برخی زمینه‌ها موفق نبوده، گمان می‌کنند شورا موفق نبوده در صورتی که شورا وظایف اش نظارتی و تقنینی است که سعی شد در این زمینه شفاف و به موقع عمل کنیم.

وی با اشاره به لغو طرح ترافیک، تصریح کرد: لغو طرح ترافیک قبلاً نیز انجام و احساس شد ترافیک در شهر افزایش یافت زیرا مردم امکان حضور در معابر با استفاده از خودروهای خود را پیدا کردند و البته بسیاری از خودروها به صورت تک سرنشین بود؛ بنابراین لغو طرح ترافیک، تجربه موفقی نبود و باید این بار نیز نتایج لغو طرح ترافیک را بررسی کرد.

کد خبر 489320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.