۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
«ربّنا»ی شجریان نت نویسی شد + عکس

مناجات «ربّنا» که در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما توسّط محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده بود بعد از چهار دهه نت نویسی شد.

به گزارش ایمنا، مناجات موسوم به ربنا با صدای محمد رضا شجریان که بیش از چهار دهه در ماه رمضان و در هنگام افطار همراه و همدل روزه‌داران بود بعد از چهار دهه نت نویسی شد. این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمه ربّنا آغاز می‌شوند و از سوره‌های بقره، مؤمنون، کهف و آل‌عمران انتخاب شده‌اند.

محسن حسینی آهنگساز، مدرس و مؤلف کتاب‌هایی چون دریاچه قو" و "از مشق تا نقش" در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت نویسی این اثر ماندگار کرده است.

او در یادداشتی درباره هدف خود نوشته است: این اقدام صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه‌های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، می‌تواند برای علاقه‌مندان مفید باشد.

حسینی در ادامه افزوده است: در نت‌نویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کرده‌ام تا جایی که باعث پیچیده‌شدن بیش از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نت‌نویسی همان‌گونه که مرسوم است بهتر است از نسخه صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.

این آهنگساز که سابقه همکاری با خوانندگانی چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و حسام الدین سراج را دارد درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفته است: کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ (شاهد) گام را نت فا در نظر گرفته‌ام. البتّه کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود ۵۵ سانت (سِنت) موسیقایی پایین‌تر از فا دیاپازون است.

وی ادامه داده است: از لحاظ فواصلِ درجاتِ گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکسته بیات ترکِ فا و همچنین ماهور فا (انتهای قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقام‌های مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طور کلّی در مقام رَست آغاز می‌شود و در مقام صبا خاتمه می‌یابد. انتشار و هرگونه استفاده علمی و هنری از این نت‌نویسی بلامانع است.

«ربّنا»ی شجریان نت نویسی شد + عکس

کد خبر 488934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.