وزارت صمت قدرت راهبری شرکت‌های خودروسازی را ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: وزارت صمت ثابت کرده که قدرت راهبری شرکت‌های خودروسازی که تأثیر بسزایی در رشد این صنعت پیشران دارند را ندارد.

لطیف یاری در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بازار سرمایه به عنوان یک نماد مالی شفاف کننده، دست شرکت‌های خودروسازی داخلی در ادعاهای واهی را رو می‌کند، اظهار کرد: در حالی که دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور ادعا داشتند در سال گذشته جهش تولید را با رشد تولید بیش از ۲۰ درصدی محصولاتشان محقق کرده‌اند، انتشار صورت‌های مالی آنها در بازار سرمایه نشان داد در سال گذشته تنها ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو سواری و وانت تولید شده است.

وی افزود: مقایسه این آمار با آمار تولید محصولات خودروسازان در سال ۹۸ نشان می‌دهد که رشد ۲۰ درصدی تولید محصولات در این دو شرکت خودروسازی محقق نشده و افزایش میزان تولیدات این دو شرکت شاخص کمتر از ۴ درصد بوده است بر این اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال گذشته محقق نشده و علت اصلی محقق نشدن این برنامه نیز بی‌توجهی خودروسازان به وضعیت بازار اتومبیل کشور است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه متأسفانه وزارت صمت به عنوان دستگاه دولتی ناظر بر شرکت‌های خودروسازی، سیاست کلان اقتصادی کشور را در رابطه با این شرکت‌ها اجرا نمی‌کند، تصریح کرد: وزارت صمت ثابت کرده که قدرت راهبری شرکت‌های خودروسازی که تأثیر بسزایی در رشد این صنعت پیشران دارند را ندارد.

یاری افزود: خودروسازان، سال‌هاست که از برنامه پیشنهادی وزارت صمت برای تولید اتومبیل و عرضه آن در بازار عقب می‌مانند و هیچ یک از دستگاه‌های اقتصادی دولت، قدرت راهبری آنها برای اجرای برنامه پیشنهادی وزارت صمت را ندارد.

وی یادآور شد: بی‌توجهی به بازار و سلایق مشتری ایرانی باعث شده تا خودروسازان تنها در تولید موفق باشند و راهبرد تجاری خاصی برای عرضه اتومبیل نداشته باشند به همین دلیل همواره از بازار عقب هستند و مشتریان ایرانی صنعت خودروسازی رضایت چندانی از روند عرضه اتومبیل در بازار ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: صنعت خودروسازی ایران به دلیل دور بودن از فضای رقابتی بازار و صنعت، دچار عقب‌ماندگی شده و تنها راه حل جبران این عقب‌ماندگی بزرگ در صنعت و زنجیره ارزش خودروسازی ایران، حضور رقبای خارجی صنایع خودروسازی در شرایط یکسان در ایران برای رقابت با شرکت‌های داخلی است.

کد خبر 488837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.