اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال برای حل مشکل زباله مازندران

۲ هزار میلیارد ریال برای حل مشکل زباله مازندران، غبارخیز بودن ۱.۵ میلیون هکتار از تالاب‌ها، تلاش برای نجات یوزپلنگ آسیایی از انقراض، تولد نخستین گوزن‌های زرد سایت مانشت و قلارنگ، مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و ۶۰ میلیون ریال جریمه برای خروج مرجان و صدف از کیش را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: در دو سال گذشته بیش از دو هزار میلیارد ریال از سوی سازمان همیاری شهرداری‌ها برای حل مشکل مزمن زباله استان تأمین اعتبار شد.

مهدی رازجویان افزود: این مبلغ برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام پسماند مازندران هزینه شده است.

وی با با اشاره به اینکه به سرانجام رساندن معضل پسماند مازندران یکی از اولویت‌های اصلی استانداری است، گفت: کمک‌ها و تلاشی که طی دو سال گذشته برای حل معضل زباله مازندران صورت گرفته به اندازه ۱۰ برابر تلاش‌های گذشته بوده است.

رازجویان تشکیل سازمان پسماند در استان را نتیجه همین تلاش‌ها و تمرکز بر حل معضل زباله دانست و افزود: وجود مراکز دفن زباله غیربهداشتی نه زیبنده مازندران سرسبز است و نه با محیط زیست شکننده آن همخوانی دارد در حالی که قدمت مراکز دفن زباله استان بیش از ۵۰ سال می‌رسد.

معاون استانداری مازندران وجود مراکز دفن زباله غیربهداشتی را به خاطر جاری شدن شیرابه تهدیدی برای سلامت شهروندان و گردشگران دانست و گفت: شیرابه‌های زباله تأثیرات مخربی بر مناطق پایین دست، جنگل‌ها و رودخانه‌ها دارد و به همین دلیل هم یکی از برنامه‌های مهم برای حل معضل زباله ساماندهی مراکز غیربهداشتی دفن زباله است.

رازجویان حل ریشه‌ای معضل زباله را نیازمند فرهنگ سازی دانست و تصریح کرد: باید همزمان با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم و به کارگیری فناوری‌های جدید در زمینه کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبدا هم فرهنگ‌سازی شود.

۲ هزار میلیارد ریال هزینه برای حل مشکل زباله مازندران

غبار خیز بودن ۱.۵ میلیون هکتار از تالاب‌های کشور

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک میلیون و ۴۶۰ هزار هکتار از تالاب‌های کشور و سه میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از زیستگاه‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست غبار خیز است.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه این آمار غبار خیزی شامل آذربایجان غربی نیست، افزود: این اطلاعات در دو سال اخیر گردآوری شده است و در مدیریت آتی گرد و غبار راهگشا خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۵.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور غبار خیز است، اضافه کرد: باید یک برنامه مدونی وجود داشته باشد چرا که در زمینه منابع ملی چالش دام یک موضوع مهم است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت دام و چرا و قرق جز اصلی‌ترین اهداف در مدیریت گردو غبار است.

وی ادامه داد: در کشور بحث مربوط به مدیریت نامناسب منابع آب را داریم که خیلی از مناطق غبار خیز غیر سنتی جدید منتهی به ۱۰ سال اخیر نتیجه مدیریت نامناسب آب در بالا دست بوده و سیلاب‌ها به دشت‌ها جاری نشده و پوشش گیاهی از بین رفته و منتهی به گردو غبار شده است.

طهماسبی ادامه داد: آخرین مطالعات انجام شده در آذربایجان غربی بیانگر این است که کمتر از ۵۰ هزار هکتار اراضی غبار خیز در استان وجود دارد و مناطق غبار خیز با شدت زیاد و خیلی شدید در این خطه از کشور وجود ندارد.

۲ هزار میلیارد ریال هزینه برای حل مشکل زباله مازندران

تلاش برای نجات یوزپلنگ آسیایی از انقراض

یوزپلنگ‌ها بر خلاف چهره پر ابهت و گیرایشان، دارای شرایط زیست عجیبی هستند که قبل از توضیح اقدامات انجام شده برای شکست کد انقراض این گونه ارزشمند، کمی باید این جاندار را بشناسیم که با وجود وسواس‌های خاص زندگی، توران در استان سمنان را برای زندگی برگزیده و بقا یافته است.

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یوزپلنگ ایرانی در فهرست سرخ IUCN قرار دارد و گونه‌ای در خطر انقراض است، تا ۶۰ سال پیش تعداد ۳۰۰ یوز در زیستگاه‌های ایران وجود داشت، اما امروز به کمتر از ۳۰ قلاده رسیده که باید علت این کاهش چشمگیر جمعیت بررسی شود.

وی افزود: شش میلیون هکتار از زیستگاه یوزپلنگ در هفت استان در داخل مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد، بنابراین کمتر از ۴۰ درصد زیستگاه این حیوان در این مناطق و ۶۰ درصد در مناطق آزاد قرار دارد، ۱۰ زیستگاه در هفت استان از جمله سمنان، یزد و خراسان شمالی واقع شده است، در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۵ تعداد ۱۳ یوزپلنگ بر اثر تصادفات جاده‌ای تلف شدند، عواملی مانند تکه تکه شدن زیستگاه‌ها، جاده کشی، لوله گذاری، تصادفات جاده‌ای، رعایت نکردن استاندارد عبور و مرور، شکار بی‌رویه طعمه یوزپلنگ‌ها، وجود گله‌های دام اهلی و سگ‌های گله، از جمله عوامل تهدید این گونه ارزشمند است که رفع آنها مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست است.

۲ هزار میلیارد ریال هزینه برای حل مشکل زباله مازندران

نخستین گوزن‌های زرد سایت مانشت و قلارنگ ایلام متولد شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: نخستین گوساله‌های سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد مانشت و قلارنگ استان در سال جاری متولد شدند.

غلامرضا ابدالی اظهار کرد: چهار رأس گوساله گوزن زرد در فصل زاد و ولد در این سایت طی روزهای اخیر به دنیا آمده‌اند و تا تیرماه احتمال افزایش تعداد نوزادان این سایت وجود دارد.

وی افزود: گوزن‌های این سایت همه ساله در فصل شهریور اقدام به جفت‌گیری می‌کنند و در فصل بهار سال بعد نیز نوزادان این وحوش به دنیا می‌آیند و فرایند تولد گوساله‌ها تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه ادامه دارد.

مدیرکل محیط زیست ایلام تاکید کرد: هم اکنون با احتساب نوزادان جدید، تعداد ۲۱ رأس گوزن ماده، ۱۰ گوزن نر و ۱۵ گوزن نابالغ در سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ وجود دارد.

ابدالی اضافه کرد: در حال رایزنی برای انتقال تعدادی از گوزن‌های بالغ سایت به دیگر استان‌های کشور هستیم که این انتقال در تابستان سال جاری صورت بگیرد.

۲ هزار میلیارد ریال هزینه برای حل مشکل زباله مازندران

مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خامی در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد پس از ۴۸ ساعت تلاش مهار شد.

ولی رمضانی افزود: منطقه حفاظت شده خامی ساعت ١٩ روز جمعه گذشته طعمه آتش شد که با تلاش نیروهای طبیعت دوست منطقه دیل، مارین، اسپر و نیروهای اداره منابع طبیعی و محیط زیست پس از مهار در بامداد شنبه به دلیل شعله‌های جا مانده در جنگل‌ها و مراتع دوباره روشن شد.

وی تصریح کرد: ۱۰ نیروی امدادگر در ارتفاعات کوه خامی به پایش منطقه پرداختند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران اضافه کرد: این امدادگران در محل وقوع حریق ماندند تا در صورت فوران دوباره آتش آن را مهار کنند و به دلیل کوهستانی، سخت گذر بودن و شیب تند مهار آتش با مشکل مواجه شدند.

وی گفت: اطفای حریق در این آتش سوزی با استفاده از سرشاخه درختان و دستگاه‌های دمنده انجام شده است و در این آتش سوزی تعدادی از درختان منطقه حفاظت شده خامی شامل گونه‌هایی مانند زالزالک و بلوط در مناطق سخت گذر کوه خامی در ارتفاعات نزدیک روستای مارین طعمه حریق شد.

۲ هزار میلیارد ریال هزینه برای حل مشکل زباله مازندران

۶۰ میلیون ریال جریمه برای خروج مرجان و صدف از کیش

رئیس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش گفت: خروج مرجان، ماسه و صدف از این جزیره ممنوع بوده و برای حفاظت از محیط زیست این منطقه به ازای خروج غیرقانونی هر کیلوگرم مرجان ۶۰ میلیون ریال جریمه در نظر گرفته شده است.

مریم محمدی اظهار کرد: مرجان، صدف و ماسه‌های تشکیل شده از خرده مرجان و صدف کیش مهم‌ترین زیبایی و سرمایه محیط زیستی این جزیره است و در سال‌های گذشته همواره تلاش شده تا از این سرمایه حفاظت شود.

وی اضافه کرد: برخی از مسافران جزیره کیش بدون آگاهی قبلی اقدام به خروج مرجان، صدف و ماسه می‌کنند که مأموران این اداره با همکاری کارکنان فرودگاه و بندگاه تجاری این کالاها را توقیف می‌کنند تا مانع از تخریب محیط زیست جزیره شوند.

محمدی با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰ کیلوگرم انواع مرجان و صدف و ماسه عمدتاً در فرودگاه کشف و به سال جزیره برگردانده می‌شود، افزود: افرادی که سعی در خروج جانداران کیش داشته باشند، در مبادی خروجی دستگیر و تحویل مقامات قضائی می‌شوند.

کد خبر 488723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.