۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
روند تخریبی کره زمین را معکوس کنیم

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی زمین بر لزوم احیای زمین تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متن پیام کیومرث کلانتری بدین شرح است: «مراسم گرامیداشت روز جهانی زمین که در ایران با نام روز" زمین پاک " خوانده می‌شود، از سال ۱۹۷۰ تاکنون هر ساله با هدف ارتقای آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداشت زمین در روز ۲۲ آوریل در سراسر جهان برگزار می‌شود.

هرچند همانطور که بارها یادآور شده‌ایم، نه یک روز خاص بلکه هر روز متعلق به زمین است؛ زمینی که بی‌مزد و منت نعمت هوای پاک، آب تمیز، مناظر زیبا و هر آنچه نیاز ما انسان‌هاست را در اختیار ما قرار می‌دهد پس می‌بایست هر روز و هر لحظه به حفظ و پاسداری از این گنجینه ارزشمند بیندیشیم و بپردازیم.

شعار روز جهانی زمین در سال ۲۰۲۱، هم راستا با عنوان «احیای اکوسیستم» که توسط سازمان ملل متحد برای دهه ۲۰۳۰-۲۰۲۱ برگزیده شده، «احیای زمین» اعلام شده است. این موضوع بر احیای اکوسیستم‌های جهان از طریق فرایندهای طبیعی، ظهور فناوری‌های سبز و تفکر خلاق تمرکز دارد.

احیای اکوسیستم به معنای کمک به بازیابی و بازگشت مجدد شادابی و سلامتی به اکوسیستم‌های آسیب‌دیده و یا تخریب شده است. هرچه سلامتی و غنای تنوع زیستی یک اکوسیستم بیشتر باشد، به تبع آن این اکوسیستم، خدمات اکوسیستمی مفیدتری و کارآمدتری را به همراه خواهد داشت. ارتقای سلامت اکوسیستم‌ها یعنی ارتقای سلامت زمین و ارتقای سلامت زمین یعنی ارتقای سلامت و کیفیت زندگی کلیه ساکنان آن.

این وظیفه یکایک ما اهالی کره زمین است که عزم خود را جزم کنیم، روند تخریبی این سیاره را معکوس کنیم و به کفه احیای آن بیفزاییم. احیای زمین و سلامت آن ضامن بهبود معیشت، سلامت، رفاه و شادابی ما و کاهش فقر و تهیدستی است. ما برای حفظ سلامت خود ناچار به حفظ سلامت زمین و احیای آن هستیم. «داشتن یک سیاره سالم یک انتخاب نیست یک ضرورت است.»

از آنجا که امسال نیز به دلیل ماندگار شدن میهمان ناخوانده دردسرساز در سراسر دنیا، همچنان مانند سال گذشته تعداد زیادی خانه‌نشین هستند و رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در اماکن عمومی پر جمعیت از اهم اقدامات پیشگیرانه است، متأسفانه امکان برگزاری همایش و جشنواره‌های حضوری وجود نداشته و یا بسیار محدود است و جشن‌های روز جهانی زمین در جای جای دنیا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.»

در پایان پیام کلانتری آمده است: «کشور عزیزمان ایران نیز هر ساله در برگزاری هر چه تاثیرگذارتر این رویداد با دیگر کشورهای جهان همراه شده است و هفته زمین پاک را که از روز دوم اردیبهشت ماه با نام روز زمین پاک آغاز می‌شود، به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌دارد. سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی کشور شعار ملی امسال روز زمین پاک را احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار تعیین کرده است. ضمن تبریک این روز، امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست بتواند با مشارکت سازمان‌های مرتبط و تک تک هم‌میهنان بزرگوار و وظیفه‌شناس، هر چه پرتوان‌تر به حفاظت و احیای عرصه‌های ارزشمند و بی‌بدیل طبیعی کشورمان بپردازد.»

کد خبر 488625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.