علیه «صدا» و «سیما»ی ملت

حمله صدا وسیما به تیم مذاکره کننده و ارتباط نرخ ارز با قیمت در سایر بازارها از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۲ اردیبهشت ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «گاندو سواران در مسیر "پایان بازی"» به بررسی حمله صدا وسیما به تیم مذاکره کننده پرداخت و نوشت: «‏حمله به تیم مذاکره‌‬ کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثال شلیک به‌ پای خود است. رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به مصالح ملی ایران فکر کنید و صبور باشید.» اسحاق جهانگیری مانند بسیاری از دلسوزان و مسئولان از آنچه برخی با اهداف مشخص برای تضعیف تیم مذاکره‌کننده و وزیر امور خارجه انجام می‌دهند، ناراضی و نگران است؛ چرا که آن‌ها تنها به منافع سیاسی و جریانی خود توجه دارند و می‌خواهند به هر قیمتی حتی ضربه به منافع و مصالح ملی هم که شده، به خواست‌های کوچک و بی‌ارزش خود برسند. نکته قابل‌تامل آنجاست که صداوسیما میدان بازی این دلواپسان شده و به اذعان برخی آنچه این مخالفان دولت انجام می‌دهند چراغ سبزی به مخالفان ایران است و به نوعی این پیام را به آنها می‌رسانند که یک‌صدایی در حفظ منافع ملی در ایران وجود ندارد.

علیه «صدا» و «سیما»ی ملت

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «جاده ناهموار قیمت خودرو» به بررسی ارتباط نرخ ارز با قیمت در سایر بازارهای دیگر پرداخت و نوشت: کاهش قیمت دلار به دلیل مخابره شدن سیگنال‌های مثبت از مذاکرات ایران و آمریکا مسئله‌ای است که این‌ روزها سر زبان‌ها افتاده است. اما تنها بازار ارز نیست که روزهای بهار را با کاهش قیمت طی می‌کند و علاوه بر کاهش نرخ ارز شروع ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو نیز نظرها را به خود جلب کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو طی چند روز اخیر نسبتاً در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

به گفته برخی فعالان و کارشناسان، بازار خودرو این روزها تحت تأثیر کاهش نرخ ارز قرار گرفته و شاهد ریزش قیمت‌ها است به گونه‌ای که اکثر خودروهای گروه پژو کاهش قیمت داشته‌اند. البته با وجود شروع کاهش قیمت‌ها در برخی از مدل‌های خودرو کماکان بازار شاهد افزایش قیمت‌ها است که از میان آنها می‌توان به پراید ۱۵۱ اشاره کرد که شاهد افزایش قیمت یک میلیون تومانی بوده است. با توجه به روند افزایش نرخ برخی از خودروها و کاهش قیمت برخی دیگر در بازار خودرو این پرسش مطرح می‌شود که آیا کاهش نرخ ارز می‌تواند در آینده‌ای نزدیک سبب تغییر قیمت‌ها شده و استارت ریزش قیمت تمام خودروها را بزند یا خیر؟

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در خصوص ارتباط نرخ ارز با قیمت‌ها در بازار خودرو به «ابتکار» می‌گوید: تغییر تورم در یک کشور سبب تغییر قیمت کالاها در بازارهای اقتصادی می‌شود بنابراین تغییر هزینه‌ها به شرط ثابت بودن سایر عوامل سیاست‌های پولی منجر به افزایش و یا کاهش نرخ در حوزه‌های مختلف خواهد شد. ما باید توجه داشته باشیم که ارز خود یک کالا بوده و نمی‌توان گفت که دلار عامل تعیین‌کننده قیمت در بازارهای دیگر است چراکه تورم، نقش قیمت‌گذاری در اقتصاد را دارد.

علیه «صدا» و «سیما»ی ملت

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «مجلس قانون‌گذاری یا ستاد انتخاباتی؟» به بررسی اقدامات انتخاباتی مجلس پرداخت و نوشت: مجلس این روزها به ستاد انتخاباتی اصولگرایان تبدیل شده است. شاید تعطیلی دوهفته‌ای هم در راستای این بوده که نمایندگان به وظایف انتخاباتی ۱۴۰۰ خود برسند! به‌جز دو نماینده عضو هیئت‌رئیسه که رسماً اعلام نامزدی کرده‌اند و رئیس مجلس که در مظان نامزدی است، از آن‌سو ۲۲۰ نماینده هم در حمایت از رئیسی نامه امضا کرده‌اند.

انتخابات کنش میان اصولگرایان را هم تحت تأثیر خود قرار داده است؛ تا جایی که به نظر می‌رسد ماه عسل جبهه پایداری و قالیباف، زودتر از آنچه تصور می‌شد به پایان رسید. صلح یک‌ ساله بعد از تقسیم مناسب در مجلس و ظاهراً راضی‌شدن هر دو جریان، با نزدیک‌شدن به انتخابات ۱۴۰۰ شکننده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد؛ جریانی‌که حتی حاضر نبود قالیباف را در فهرست اصولگرایان تهران ببیند، یکی از اعضایش شروع به افشاگری علیه نادران و قالیباف درباره دستکاری در ارقام بودجه بعد از تصویب در صحن مجلس کرده است؛ افشاگری‌ای که گرچه ظاهراً پرده‌برداری از یک رانت با هدف شفافیت و فسادستیزی است، اما حتماً لایه‌های پنهان مهم‌تری هم دارد که انگیزه این افشاگری بوده است.

اگر اختلاف‌ها بین دو جریان جبهه پایداری و قالیباف ریشه قدیمی نداشت و موعد انتخابات هم نبود، شاید اصلاً ماجرا علنی هم نمی‌شد یا حداقل تلاش می‌شد در همان مجلس حل‌ و فصل شود، بدون اینکه چیزی بیرون درز کند. خضریان در حالی قالیباف و نادران را متهم کرده که نادران در ماجرای انتصاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات از منتقدان قالیباف و حامیان بذرپاش و به‌طور مشخص جبهه پایداری بود که مدعی بودند مدارک بذرپاش مشکلی ندارد.

تاکنون فقط یک عضو دیگر مجلس به ادعای خضریان در همان توئیتر پاسخ داده و نه قالیباف و نه نادران که نامه خضریان خطاب به آنهاست، چیزی نگفته‌اند. علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰، در توئیتر مدعی تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رأی‌گیری بودجه در صحن مجلس شده است و در نامه‌ای خطاب به نادران و قالیباف گفته که این رانت و تخلف بزرگ را پیگیری می‌کند. توانگر، نماینده تهران در مجلس، ادعای خضریان را انتخاباتی دانسته و توییت کرده است: «آقای صادق محصولی، دبیرکل محترم حزب پایداری! ظاهراً تمایل دارید در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نقش فعال ایفا کنید. به نمایندگان همراه خود در مجلس تفهیم کنید که مسیر پاستور از تخریب ناجوانمردانه بهارستان نمی‌گذرد».

علیه «صدا» و «سیما»ی ملت

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «علیه "صدا" و "سیما"ی ملت» به بررسی مستند ضد برجامی «پایان بازی» پرداخت و نوشت: روزهای فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ یادآور روزهای تیر ماه ۱۳۹۴و شاید هم دی همان سال است که تیم‌های مذاکره‌کننده ایرانی و غیرایرانی با صدور بیانیه مشترک آغاز اجرای برجام راهی وین و مقر سازمان ملل در این شهر شدند. این روزها تیم مذاکره‌ کننده هنوز در وین است.

بحث بر سر احیای برجام بالا گرفته است. طرف‌های درگیر مذاکره هر کدام تلاش می‌کنند با حمایت‌هایی که از سوی نیروهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر داخلی دارند در راستای تأمین منافع ملی‌شان گام‌های اساسی‌تری بردارند و تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی هم با پشتوانه یک تصمیم حاکمیتی به دنبال احیای برنامه جامع اقدام مشترک است.

همزمان با اتفاقاتی که در وین و بیش از هزار مایل دورتر در حال رقم خوردن است در تهران و از ساختمان شیشه‌ای جام‌جم هم صدایی شنیده می‌شود که مشابه آن از لابی‌های قدرت اسرائیلی، جمهوری‌خواهان تندروی کنگره و رسانه‌های ذی‌نفوذ آنها نیز به گوش می‌رسد. موضوع آنچنان هم پیچیده نیست و با نگاهی به اتفاقات یک روز گذشته می‌توان به همان نتیجه همیشگی و البته خوش‌بینانه رسید که همان بازی صداوسیما در زمینی غیر از زمین منافع ملی است.

روز سه‌شنبه در حالی که رئیس‌جمهوری با فعالان سیاسی نشستی مشترک دارد برخلاف عادت مألوف شبکه خبر صداوسیما حاضر به پخش مستقیم این برنامه نمی‌شود. آن‌طور که علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری مدعی شده علی علی‌عسگری مستقیماً به شبکه خبر دستور پخش زنده داده اما مدیر شبکه از آن سر باز زده است. بنابراین اظهارات رئیس‌جمهوری که بخشی از آن به موضوع تحریم‌ها نیز ارتباط داشته در صداوسیما بایکوت می‌شود.

ساعاتی بعد بلافاصله پس از پخش بازی یک مسابقه فوتبالی که احتمالاً هنوز جزو معدود برنامه‌های پر بیننده صداوسیماست، مستندی با عنوان «پایان بازی» پخش می‌شود که از صدر تا ذیل در راستای تضعیف تیم مذاکره‌کننده ایرانی و دیپلماسی دولت است. همزمان شبکه «پرس تی‌ وی» بخش انگلیسی‌زبان صداوسیما خبری به نقل از «منبع مطلع» منتشر و ادعا می‌کند که آمریکا می‌خواهد ایران را به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها وادار کند.

علیه «صدا» و «سیما»ی ملت

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «خوش‌بینی‌های دولت به وین/ واقعیت یا سراب؟!» نوشت: در شرایطی که مقامات آمریکایی صراحتاً اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کنند، در این سو برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای، این‌گونه وانمود می‌کنند که قرار است فتح‌الفتوحی اقتصادی در وین رقم بخورد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید در اظهارنظری گستاخانه گفت: آمریکا هیچ امتیازهایی به ایران پیش از اطمینان یافتن از پایبندی کامل تهران به برجام نخواهد داد.

پرایس افزود: مذاکرات وین مثبت است و این طرح در حال بحث شامل بازگشت مشترک با ایران به برجام است. نماینده ما در امور ایران در حال بحث درباره طرحی است که شامل مراحل خاصی برای بازگشت به توافق هسته‌ای است.

وی در ادامه در اظهارنظری خصمانه گفت: ما امتیاز و یا طرح‌های یکجانبه‌ای به ایران نخواهیم داد و هدف ما این است که برنامه هسته‌ای آنها تحت محکم‌ترین سیستم‌های راستی‌آزمایی قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما تحریم‌های ایران را لغو نخواهیم کرد مگر اینکه اطمینان داشته باشیم که ایران به طور کامل به توافق هسته‌ای بازگشته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته در اظهارنظری مشابه گفته بود: «هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات برای احیای توافق موفق خواهد شد یا نه. ما برای بازگشت به توافق، امتیازات عمده نخواهیم داد».

همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روزهای اخیر گفته بود: «آمریکا تا زمانی که وضوح و اطمینان پیدا نکند که جمهوری اسلامی ایران به برجام بازگشته است، تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد».

اظهارات مقامات دولت بایدن دقیقاً نقطه مقابل خواسته ایران است. مقامات کشورمان صراحتاً اعلام کرده‌اند که ایران به شرطی به تعهدات کامل برجامی بازمی‌گردد که اولاً آمریکا تمامی تحریم‌های ضد ایرانی را به‌صورت دائمی‌ و یکباره لغو کند و ثانیاً لغو تحریم‌ها توسط ایران راستی‌آزمایی و تأیید شود.

علیه «صدا» و «سیما»ی ملت

کد خبر 488555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.