۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بازی جناحی در صداوسیما

همزمان با مذاکرات وین و افزایش امیدها برای احیای برجام، حملات به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته ای توسط صداوسیما به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدا و سیما طی سال‌های اخیر به دلیل عملکرد یک‌سویه خود درباره بسیاری از مسائل داخلی و بین‌المللی، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. روند برنامه‌های رسانه ملی در پوشش برخی رویدادها نشان از آن دارد که رویکردهای حزبی و جناحی بر آن‌ها اثرگذار است.

این روزها با حساس‌تر شدن شرایط کشور و وضعیت بازگشت آمریکا به برجام، حمله مخالفان دولت نیز مضاعف شده است که در این بین صداوسیما علم مخالفتش با سیاست‌های دولت را بیش از گذشته بلند کرده است.

به نظر می‌رسد برنامه‌های تخریب دولت توسط صداوسیما این روزها با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری شیب تندتری پیدا کرده است؛ «گاندو» یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های اخیر صداوسیما بود که در آن به دولت و دستگاه وزارت امور خارجه کشور به‌خصوص شخص محمدجواد ظریف حمله شد و به نوعی تخریب دولت روحانی و کابینه وی، از اهداف اصلی این سریال پرحاشیه بود.

پس از گذشت یک ماه از توقیف پخش سریال گاندو، حواشی مربوط به آن همچنان در جامعه ادامه داشت که صداوسیما با پخش مستند «پایان بازی» علیه مذاکرات کنونی در وین، گام دیگری در این زمینه برداشت و به موج مخالفت‌ها علیه این مذاکرات دامن زد.

این مستند با شادی مردم از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و امضای برجام در سال ۹۴ آغاز و پایان می‌یابد و در این بین سعی دارد مذاکرات هسته‌ای را نوعی دستاورد برنامه‌ریزی قبلی آمریکا و اسرائیل نشان دهد و در ادامه تیم دیپلماسی ایرانی را همچون شکست خوردگانی به تصویر می‌کشد که از سناریوی غرب بازی خورده‌اند.

سراسر مستند به گروه بحران و اعضای آن می‌تازد و ارتباط تیم مذاکره ایرانی با اعضای این گروه را سند خیانت آنها می‌داند. در مستند پایان بازی سعی می‌شود ارتباطی میان گروه بحران و رژیم صهیونیستی پیدا شود، اما جالب اینجاست که اپوزیسیون خارج نشین همین ارتباط را بهانه‌ای برای حمله به اعضای گروه بحران و نایاک کرده‌اند، اما پخش این مستند تنها روش این جریان برای ممانعت از ادامه مذاکراتی نیست که رهبر معظم انقلاب هم از آن حمایت کردند.

پخش این مستند جنجالی واکنش‌های متعددی از سوی مردم و همچنین مقامات کشور داشت؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در اولین واکنش به پخش این مستند گفت: «حمله به تیم مذاکره کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکرات حساس هستیم، مثل شلیک به پای خود است.»

اما این پایان ماجرا نیست. در روزهای گذشته اخبار زیادی به صورت محرمانه و از سمت «منابع آگاه ایرانی» به دست رسانه‌های مرتبط با صداوسیما می‌رسد که پیام‌هایی خلاف درخواست صریح رهبر معظم انقلاب درباره شروط مذاکره مخابره می‌کنند.

این اخبار به نقل از منبع آگاه بی نام و نشان ایرانی و از یک شبکه وابسته به صداوسیما به نام پرس‌تی‌وی پخش می‌شود که صدای سید عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی را در آورد و از ریشه خبرهای این شبکه صحبت کرد و گفت که «من نمی‌دانم منبع آگاه پرس‌تی‌وی در وین کیست، ولی او قطعاً آگاه نیست.»

پرس‌تی‌وی روز سه شنبه به نقل از یک منبع آگاه در وین مدعی شد که آمریکا قصد دارد ایران را وادار به پذیرش رفع مرحله‌ای تحریم‌ها کند و تشکیل کارگروه سوم در مذاکرات نیز با هدف اقدام گام به گام ایران و آمریکا است.

از زمان آغاز مذاکرات وین حملات علیه تیم مذاکره کننده ادامه دارد. چند روز پیش علیرضا زاکانی، نماینده مجلس یازدهم در شبکه افق اعلام کرد که «مذاکره کنندگان دروغ می‌گویند و هیچ تحریمی قرار نیست لغو شود.» وی این موضوع را به انتخابات ۱۴۰۰ گره زد و گفت: «اگر کسی این شعار را بدهد که قرار است تحریم‌ها را لغو کند، بدانید دروغ می‌گوید.»

به نظر می‌رسد صداوسیما قصد دارد تریبون خود را در اختیار جریانی قرار دهد که گویی به دنبال شکست مذاکرات وین هستند. برخی کارشناسان می‌گویند که موضوع شکست مذاکرات مطرح نیست و این جریان قصد دارد، هرگونه تغییر در سیاست خارجی در دولت آینده رخ دهد؛ پیش از این نیز محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های داخلی هشدار داده بود که «برخی در داخل به آمریکا گرا می‌دهند، اما ما سکوت می‌کنیم.»

مستندهایی مانند پایان بازی، آغاز بازی جناحی و سیاست‌زده توسط تعدادی برنامه‌ساز و کارگردان است که قصد ندارند نگاهی به منافع ملی بیندازند و به همه چیز از زاویه منافع جناحی نگاه می‌کنند.

این جریان مرتب شادی‌های خیابانی مردم پس از انتخابات ۱۳۹۶ و موفقیت‌های سیاسی ایران در عرصه بین‌المللی را زیر سوال می‌برد و هیچ اشاره‌ای هم به پیروزی بزرگ ملت و دولت در جنگ تمام عیار اقتصادی نمی‌کند که باز هم نشان از ارجحیت منافع جناحی بر منافع ملی است.

حمایت از تیم دیپلماسی، حمایت از نظام است

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق وزارت امور خارجه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طی سال‌های گذشته هیچ مذاکره‌ای توسط وزارت امورخارجه و دولت بدون اجازه از رهبر معظم انقلاب صورت نگرفته است.

به گفته وی، متأسفانه برخی تندروهای داخلی مطلع نیستند که تضعیف شخص وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی در حقیقت تضعیف نظام است؛ زیرا وزیر امور خارجه با تصمیم شخصی سر میز مذاکره نخواهد نشست. تبلیغات و اتهام جاسوسی به وزارت امور خارجه توسط رسانه ملی به موقعیت و اعتبار کشور ضربه می‌زند.

به عقیده این دیپلمات سابق، زمانی که وزارت امور خارجه کشوری بر اساس برنامه معینی توافقی بین‌المللی را به دست می‌آورد، تمامی دستگاه‌های دولتی و حکومتی ملزم به حمایت از این توافق هستند؛ زیرا اگر چنین اتفاقی نیفتد، طرف‌های مقابل این توافق را آسیب پذیر تلقی می‌کنند.

محبعلی اضافه می‌کند: رسانه ملی نباید خودسر عمل کند؛ بلکه باید در راستای حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی از تصمیمات دولت حمایت کند.

وی خاطرنشان می‌کند: وزیر امور خارجه نماینده ایران است و هیچ جناح سیاسی را نمایندگی نمی‌کند؛ بنابراین حمایت از تیم دیپلماسی، حمایت از نظام است زیرا آئین نامه وزارت امور خارجه دیپلمات‌ها را از ورود به هرگونه جناح بندی سیاسی منع می‌کند.

صداوسیما منافع نظام را قربانی جهت‌گیری‌های سیاسی می‌کند

جلال خوشچهره، فعال سیاسی نیز دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصلی‌ترین انگیزه اینگونه برنامه‌های تخریبی، انتخابات است. در حال حاضر برخی از جناح‌های سیاسی داخلی سعی دارند امتیاز مذاکرات وین را به نام دولت بعدی ثبت کنند.

به گفته وی، جریانات سیاسی تندور داخلی از هرگونه لغو تحریم‌ها و کسب موفقیت وزارت امور خارجه احساس خطر می‌کنند و عزم خود را برای تخریب مذاکرات وین و دستگاه دیپلماسی به کار گرفته اند.

به عقیده این فعال سیاسی، سال‌ها است که رسانه ملی در راستای خدمت به مردم و تامین منافع ملی گام برنمی دارد و تنها یک جریان سیاسی را نمایندگی می‌کند. صداوسیما از رسانه‌ای همگانی به رسانه‌ای جناحی تبدیل شده که از پشت به تیم مذاکره کننده خنجر می‌زند.

به گفته خوشچهره، نبود هم‌صدایی داخلی باعث ایجاد شکافی جدی شده که می‌تواند مورد سوءاستفاده دشمنان قرار بگیرد و به منافع ملی خسارت وارد کند.

وی معتقد است که رسانه ملی منافع نظام را قربانی جهت گیری‌های سیاسی می‌کند؛ البته ناگفته نماند که افکار عمومی مردم مدت‌ها است با آگاهی کامل از تماشای رسانه ملی خودداری می‌کنند.

این فعال سیاسی خاطرنشان می‌کند: صدا و سیما نه تنها بر هویت و مشروعیت تیم دیپلماسی ضربه می‌زند بلکه در برخی مواقع در زمین دشمنان بازی می‌کند و سعی دارد شکاف‌های سیاسی داخلی را فریاد بزند.

کد خبر 488533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    0 0
    پخش صحبت های خود مذامره کنندگان اسمش تخریب یا حمله نیست بازگویی تاریخ است!
  • منصور IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
    0 0
    واقعا متاسفم برای اینجور مدیریت صدا و سیما که چرا مدیری بنام شخص فروغی رو مدیر شبکه سه کرده که به تنهایی برای ۸۵میلیون ایرانی تصمیم میگیره،چرابایدیک جوان ۳۰ساله اینقدر پرنفوذ باشه وقدرت داشته باشه،واقعاازکج سلیقگی این شخص همه به ستوح امدنداون از قدرتش که پر بیننده ترین برنامه تلویزیونی یعنی نود روازمردم گرفت و به شعور میلیونها بیننده برنامه که تا نیمه‌های شب بیننده برنامه بودن توهین کرد حالا هم بجای ۸۵ میلیون ایرانی تصمیم میگیره و به تیم مذاکره کننده خارجه ما توهین میکنه