احیای برجام در پله آخر

سازوکار اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰، روند مذاکرات وین و بررسی خصوصیات اصولگرایان مستقل از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۱ مرداد ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «خاتمی؛ بهترین گزینه تغییر رفتار انتخاباتی» به بررسی سازوکار اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: اصلاح‌طلبان در حالی در حال بررسی بهترین گزینه برای حضور در انتخابات هستند که هنوز وضعیت مشارکت مردم و رویکرد شورای نگهبان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به همین دلیل نیز بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها با تردید همراه خواهد بود. نهاد اجماع‌ساز جریان اصلاحات در سازوکاری که برای معرفی کاندیدای نهایی این جریان مشخص کرده، شرایطی را در نظر گرفته که با انتقاداتی همراه بوده است.

این در حالی است که برخی از احزاب اصلاح‌طلب و از جمله کارگزاران سازندگی در شورای مرکزی خود به گزینه محمدجواد ظریف برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده‌اند. برای تحلیل و بررسی این وضعیت «آرمان‌ملی» با محمدصادق جوادی‌حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده است. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است: «‌هنوز مشخص نیست جریان اصلاحات در روزهای منتهی به انتخابات قرار است با چه بخشی از مردم ارتباط برقرار کنند. از سوی دیگر آیا جریان اصلاحات منتقدان خود را دسته‌بندی کرده و سطح انتقاداتی که از جریان اصلاحات مطرح می‌شود گروه‌بندی شده است؟ آیا پاسخ‌های لازم برای این انتقادات فراهم شده است؟

آیا این مسائل برای مردم تشریح شده که جریان اصلاحات در چه زمان‌هایی از دولت آقای روحانی حمایت کرده و دلیل این حمایت‌ها چه بوده و در مقابل در چه زمان‌هایی از دولت حمایت نکرده و با چه دلیلی؟ ما باید درباره عملکرد دولت آقای روحانی به مردم پاسخ بدهیم. از سوی دیگر آیا رفتار اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته مورد بررسی و نقد قرار گرفته‌اند؟ آیا اصلاح‌طلبان پاسخ مناسبی به عملکرد این جریان در حوزه مجلس دارند؟ در شرایط کنونی مردم به دلایل اقتصادی سکوت کرده‌اند و اظهارنظری نمی‌کنند. این در حالی است که نباید سکوت مردم را به عنوان از بین رفتن مطالبات و دغدغه‌های آنها قلمداد کرد». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید. بر اساس سازوکار تدوین شده توسط نهاد اجماع‌ساز، ۱۵ عضو نهاد باید کاندیداتوری فردی را تأیید کنند و سپس وی دوسوم آرای نهاد را به دست بیاورد. آیا در شرایطی که وضعیت تأیید صلاحیت گزینه‌های جریان اصلاحات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد تدوین چنین سازوکاری می‌تواند به انتخاب گزینه اصلح جریان اصلاحات کمک کند یا خیر؟

احیای برجام در پله آخر

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «احیای برجام در پله آخر» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: خبرهای رسیده از وین حاکی از روند به رو جلو و مثبت مذاکرات است. به نظر می‌رسد تیم مذاکره کننده ایرانی موفق شده راهی برای بازگشت آمریکا به برجام پیدا کند که طی آن دست کم تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای لغو شوند. همین مساله نگرانی دلواپسان داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

مقامات ارشد اطلاعات نظامی و موساد در اسرائیل در اولین جلسه کابینه در دو ماه اخیر گزارشی درباره مذاکرات وین ارائه کرده و اعلام کردند که این مذاکرات به بازگشت آمریکا به برجام منتهی خواهد شد.

بنا به اذعان رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی از جمله اکسیوس، دولت اسرائیل نگران بازگشت آمریکا به برجام است و سعی دارد دولت بایدن را برای ادامه فشارها به تهران قانع کند.

یک منبع آگاه به اورشلیم پست گفته در جلسه دولت اسرائیل گفته شده آمریکایی‌ها به هر قیمتی می‌خواهند به یک توافق با ایران برسند و ایران هم این واقعیت را می‌داند.

احیای برجام در پله آخر

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر «مستقلین نا مستقل؟» به بررسی خصوصیات اصولگرایان مستقل پرداخت و نوشت: انتخابات ۱۴۰۰ و پدیده اصولگرایان مستقل مستقلین نا مستقل؟ «من مستقل هستم»؛ این کلیدواژه تکراری بسیاری از نامزدهای انتخابات در سال‌های گذشته بوده که اتفاقاً با کمترین شانس پیروزی روبه‌رو بوده‌اند مگر اینکه فارغ از ادعای خودشان جریان اصلاح‌طلب یا اصولگرا تمام‌قد پشتشان ایستاده باشد. محسن رضایی، عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و حسین دهقان چهره‌های اصولگرایی هستند که عزم ورود به کارزار ۱۴۰۰ را دارند و به احتمال زیاد در هیچ صورت هم کنار نمی‌کشند.

حتی اگر گزینه نهایی هیچ سازوکار ائتلافی در جریان اصولگرایی نباشند باز هم در عرصه می‌مانند. آنها تصور می‌کنند که در غیاب یا روزگار فترت رقیب اصلاح‌طلب، نه تنها جبهه اصولگرایان نیازی به نامزد واحد ندارند بلکه شاید با تکیه به توان فردی و ادبیاتی جدید چه بسا بتوانند رأی بیشتری از بدنه مردمی جریان اصولگرایی و حتی غیر اصولگرایی را به سبد خود بریزند. آنها تصور می‌کنند که از مسیر سیاست شخصی‌سازی‌شده به جای جریانی، از منظر تصویر کردن خود به عنوان یک قهرمان که توانایی حل مشکلات مردم را دارد، بهتر و بیشتر می‌توانند رأی جذب کنند. برای همین روی ظاهر کلمه «مستقل» تأکید دارند بدون اینکه به لحاظ آبشخور فکری و سیاسی و حتی اقتصادی واقعاً مستقل باشند.

برخی‌شان رسماً گفته‌اند دوگانه اصلاح‌طلب- اصولگرا را قبول ندارند تا همگام با مردم از پایان این دوگانه سخن گفته باشند درحالی‌که هویت سیاسی و شناسنامه کاری‌شان کاملاً برآمده از این جریان سیاسی است. به نظر می‌رسد که الگوی سال ۸۴ و بیرون‌آمدن محمود احمدی‌نژاد از سبد رأی برای برخی چهره‌های اصولگرایی نویدبخش است. آنها تصور می‌کنند حتی اگر به علت تعدد نامزدها، انتخابات به دور دوم برود، باز هم شانس خواهند داشت برای همین برخی از آنها از هم‌اکنون شروع به شبیه‌سازی از احمدی‌نژاد کرده‌اند.

در این میان، عزت‌الله ضرغامی به طور مشخص با الگوبرداری از احمدی‌نژاد جلو می‌رود. سعید محمد هم گزینه دیگری است که به نظر می‌رسد با تکیه بر جوان‌گرایی و کمتر شناخته‌شده بودن می‌خواهد خود را پدیده انتخابات ۱۴۰۰ کند. محسن رضایی هم امید زیادی دارد که بالاخره همای سعادت روی دوشش بنشیند و با تمرکز بر مسئله اقتصاد به عنوان چالش اصلی این روزهای کشور، به عنوان یک اقتصاد خوانده نظر مردم را به سوی خود جلب کند. قاضی‌زاده‌هاشمی هم اخیراً مصاحبه کرده و گفته وابسته به هیچ حزبی نیست و مستقل وارد عرصه انتخابات می‌شود!

احیای برجام در پله آخر

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «تهران تصمیم می‌گیرد» به بررسی بازگشت دیپلمات‌ها پس از ۶ روز رایزنی درباره برجام پرداخت و نوشت: دیپلمات‌های ایرانی پس از ۶ روز رایزنی‌های برجامی در پایتخت اتریش برای انجام مشورت به پایتخت باز می‌گردند. روز گذشته (سه‌شنبه) هیأت‌های نمایندگی ایران و ۱+۴ دوباره در گراند هتل دور هم جمع شده و ضمن بررسی پیشرفت کار در دو کارگروه کارشناسی رفع تحریم و تعهدات هسته‌ای، موافقت خود را با تشکیل یک گروه کارشناسی سوم و همچنین تنفس دادن به رایزنی‌های حقوقی و فنی برای احیای توافق هسته‌ای اعلام کردند.

نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در حالی به پایان رسید که رئیس هیأت ایرانی گفت‌وگوها را رو به جلو و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی روند جاری را مثبت توصیف کرد. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی در این جلسه ضمن تاکید مجدد بر اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد. عراقچی در این جلسه برای چندمین‌بار در چند روز اخیر تاکید کرد که هیأت ایرانی هر زمان که روند گفت‌وگوها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌وگوها را متوقف خواهد کرد.

به گزارش «اعتماد»، هیأت‌های نمایندگی ایران و ۱+۴ توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود. بر اساس موافقت اعضا، هیأت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد. پس از پایان نشست کمیسیون مشترک، «انریکه مورا»، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از حصول پیشرفت طی گفت‌وگوهای برجامی دو هفته گذشته خبر داد.

مورا در توییتی نوشت: «طی دو هفته گذشته پیشرفت حاصل شد، اما کار بسیار بیشتری را می‌طلبد. گروه کارشناسی سوم برای رسیدگی به مسائل توالی ایجاد شد. من همچنان فکر می‌کنم دیپلماسی تنها راه پیش‌روی برجام برای رسیدگی به چالش‌های مداوم است.» «وانگ کان»، نماینده چین در نشست کمیسیون مشترک برجام نیز درباره رایزنی‌ها در این دور از مذاکرات وین گفت: «مهم‌ترین اولویت در گفت‌وگو همچنان تمرکز بر لغو تحریم‌ها توسط آمریکاست. در حال حاضر تمامی طرف‌ها دیدگاه واضحی درباره بازگشت تهران و واشنگتن به برجام دارند.»

احیای برجام در پله آخر

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «ادعای فقدان اختیارات و قطار نامزدهای مدعی اصلاحات» به بررسی ادعای بزرگان جریان اصلاح طلب در مورد عدم وجود اختیارات لازم برای کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: مدعیان اصلاحات اعتدال از یک سو با فریبکاری مدعی‌اند که رئیس‌جمهور و دولت اختیار ندارند اما از سوی دیگر برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به خط شده‌اند! محمدرضا عارف، بیژن زنگنه، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، محسن هاشمی، محمدعلی افشانی، محمدصادق خرازی، مصطفی معین، سورنا ستاری، محمد صدر، علی طیب‌نیا، محمود صادقی، محمدباقر نوبخت، عباس آخوندی، محسن رهامی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمان‌پرست، محمدجواد آذری جهرمی و… بخشی از قطار نامزدهایی‌اند که اردوگاه اصلاحات برای کسب کرسی ریاست جمهوری مطرح کرده است.

فارغ از اینکه برخی از افراد نام برده حتی در حد اداره یک بخشداری یا کارمندی در یک اداره هم نیستند، باید گفت؛ افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی بی‌تدبیری، بی‌کفایتی و کم‌کاری خود را گردن کمی اختیارات می‌گذارند و حال آنکه بیش از ۴۰ سال در پست‌های مختلف اجرایی و تقنینی بوده‌اند و با ضوابط و مقررات و سازوکارها آشنا هستند و اگر ادعا دارند که رئیس‌جمهور فاقد اختیارات است، باید پرسید چرا برای کاندیداتوری در انتخابات به جوش و خروش می‌افتند؟

طیف مدعی اصلاحات نهاد اجماع‌ساز موسوم به ناسا هم تشکیل داده و مشغول برنامه‌ریزی برای انتخابات است و جالب و قابل تأمل این است که در همین حال، بهزاد نبوی رئیس این نهاد و عضو سازمان منحله مجاهدین (انقلاب) در گفت‌وگو با روزنامه حزب‌اشرافی کارگزاران مدعی شده بود که دولت حداکثر ۱۵ درصد قدرت را در کشور در دست دارد!

احیای برجام در پله آخر

کد خبر 488338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.