تفاهم نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند به زودی  امضا می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه به زودی تفاهم‌نامه‌ای بین اصفهان و سمرقند امضا و تبدیل به قرارداد خواهرخواندگی می‌شود، برای میزبانی از برگزاری جلسه کمیته مشترک ازبکستان و تهران اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا قدرت الله نوروزی در دیداری آنلاین با شهردار سمرقند اظهار کرد: توصیف شهر سمرقند از زبان شهردار این شهر برای من بسیار جالب بود و قطعاً دیدن این شهر بسیار ارزشمند است که امیدوارم در فرصتی مناسب اتفاق افتد.

وی افزود: اصفهان به عنوان شهری دارای قدمت طولانی که در سه دوره تاریخی پایتخت کشور ایران بوده امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران و جهان شهرت دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: به لحاظ علمی و دانشگاهی در استان اصفهان بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو و پنج دانشگاه مادر و همچنین تعداد زیادی دانشگاه کوچک وجود دارد که اکثر آنها در شهر اصفهان واقع شده است.

وی با اشاره به پتانسیل‌های میراثی اصفهان ادامه داد: بهترین و مهم‌ترین آثار تاریخی از جمله پل خواجو، سی و سه پل، میدان نقش جهان، کاخ چهلستون و آثار متعدد دیگر که گردشگران زیادی علاقه‌مند به دیدن آنها هستند، در اصفهان قرار دارد و به لحاظ صنعتی نیز اکثر صنایع و کارخانجات بزرگ در حاشیه این شهر واقع شده است.

نوروزی تصریح کرد: در حوزه گردشگری میدان نقش جهان در اصفهان شباهت زیادی با میدان ریگستان در شهر سمرقند دارد از این رو علاقه مند هستیم شما نیز به اصفهان آمده و از این میدان با شهرت جهانی دیدن کنید.

وی با بیان اینکه اصفهان با ۱۳ شهر دیگر جهان قرارداد خواهرخواندگی دارد، گفت: با نهایی کردن خواهرخواندگی اصفهان با شهرهای سمرقند، حیدرآباد و یکی از شهرهای کشور پرتغال، تعداد خواهر خوانده‌های اصفهان به ۱۶ شهر می‌رسد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهان و سمرقند نقاط مشترک بسیاری دارند، ادامه داد: هر دو شهر در امتداد تاریخ بشری حرکت کرده‌اند؛ سمرقند در دوره تیموریان و اصفهان در دوره صفویان خاطرات زیادی را به جا گذاشته‌اند که باید در فرصت مناسب تحلیل و بررسی شود.

وی با بیان اینکه اصفهان در ۱۰ سازمان جهانی عضویت دارد که یکی از مهم‌ترین آنها ICCN (میراث فرهنگی ناملموس) است، ادامه داد: اصفهان با ۲۰۰ رشته صنایع دستی به عضویت شهرهای خلاق صنایع دستی درآمده است.

نوروزی با تأکید بر اینکه اصفهان عضو شبکه شهرهای یادگیرنده شده و امسال کاندیداتوری شهرهای دوستدار کودک را نیز دریافت کرده است، گفت: این اتفاقات خوشایند اصفهان را در بین شهرهای ایران و حتی جهان برجسته کرده است.

وی با اشاره به محورهای همکاری مشترک بین شهرهای شیان، سمرقند و اصفهان گفت: این سه شهر از جهت ارتباط با جاده ابریشم می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشند، چرا که شیان چین خواهرخوانده مشترک اصفهان و سمرقند است و می‌توانیم در حوزه هنر وبینارهای مشترکی برگزار کرده و فعالیت‌های خود را اینگونه آغاز کنیم.

شهردار اصفهان دیگر نقطه مشترک اصفهان و سمرقند را عضویت در شبکه بین‌المللی ICCN دانست و گفت: این وجه اشتراک می‌تواند به ما کمک کند در زمینه تولید محتوای میراث فرهنگی ناملموس اقداماتی را انجام دهیم.

وی افزود: قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین اصفهان و سمرقند امضا و تبدیل به قرارداد خواهرخواندگی شود، بنابراین آمادگی داریم تا ظرف یک هفته آینده تفاهم‌نامه را ارسال و هرچه زودتر خواهرخواندگی را برقرار کنیم که امیدواریم پیگیری‌های لازم هرچه زودتر انجام شود.

نوروزی تأکید کرد: بی‌شک این گفت و گو برای شهروندان اصفهانی و سمرقندی مفید است، از این رو تداوم آن را آرزو می‌کنیم.

وی برای میزبانی شهرداری اصفهان جهت برگزاری جلسه کمیته مشترک ازبکستان و تهران در این شهر جهانی اعلام آمادگی کرد و گفت: شهرداری اصفهان برای میزبانی از این رویداد آمادگی لازم را دارد.

اصفهان و سمرقند از مناسبات مشترک زیادی برخوردارند

«حمید نیرآبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند نیز در دیدار آنلاین شهردار اصفهان با شهردار سمرقند اظهار کرد: اصفهان و سمرقند از مناسبات مشترک زیادی برخوردار هستند که می‌توان آنها را تقویت کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روابط دو کشور ایران و ازبکستان رو به گسترش بوده و اصفهان و سمرقند دارای مشترکات زیاد در زمینه امور بازرگانی نیز هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند اظهار امیدواری کرد: هفته آینده زمینه امضای یادداشت تفاهم نامه بین دو شهر اصفهان و سمرقند که نتیجه آن خواهرخواندگی این دو شهر است، فراهم شود.

کد خبر 488261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.