همه چیز در مورد سوپر لیگ اروپا از زبان " فلورنتینو پرز"

فلورنتینو پرز که در چند روز اخیر با بحث راه‌اندازی سوپر لیگ اروپا دنیا را تحت تاثیر قرار داده است در یک برنامه تلویزیونی تمام توضیحات لازم را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روزی است که فوتبال جهان با بحث راه اندازی سوپرلیگ اروپا تحت تأثیر قرار گرفته است. فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید اصلی ترین شخص برای راه اندازی این پروژه است و آنیلی رئیس یووه و جوئل گرلیز رئیس منچستر یونایتد به او کمک می‌کنند.

بحث ایجاد سوپرلیگ فوتبال اروپا میان تیم‌های بزرگ با درآمدی خیره کننده که مشکلات ناشی از ویروس کرونا را حل می‌کند، جنگی میان سران لیگ‌ها، فیفا و یوفا با باشگاه‌های حاضر در این لیگ به راه انداخت تا جایی که به ۱۲ باشگاه مذکور اعلام شد از لیگ‌های داخلی و اروپایی تحت نظر فیفا و یوفا حذف می‌شوند و بازیکنان آنها حق حضور در جام جهانی و یورو و البته کوپا آمه‌ریکا را ندارند.

در همین خصوص ساعت ۲:۳۰ بامداد امروز به وقت ایران، فلورنتیو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید و رئیس سوپر لیگ فوتبال اروپا، در برنامه تلویزیونی "ال‌چرینگیتو" که از تلویزیون اسپانیا پخش می‌شود حضور پیدا کرد و به سوالات "جوزپ پدریرول" مجری آن برنامه پاسخ داد تا ابهامات فوتبال دوستان برطرف شود.

پرز گفت: باشگاه‌های بزرگ و معتبر چهار لیگ انگلیس، اسپانیا و ایتالیا از نظر مالی وضعیت بدی را طی می‌کنند. این برای بار اول است که در این برنامه شرکت می‌کنم و ممکن است برای بار آخر نیز باشد. ما به این نتیجه رسیدیم که با برگزاری سوپر لیگ اروپا به جای لیگ قهرمانان اروپا می‌توانیم درآمد از دست رفته را بازیابی کنیم. فوتبال شرایط بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد و لیگ جدید باعث سود مالی باشگاه‌ها می‌شود. سوپر لیگ اروپایی باشگاه‌های بزرگ اروپایی را نجات می‌دهد این تنها راه است. هرچه مسابقات رقابتی تر شود، درآمد بیشتری از آن حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: من روزی برای نجات رئال مادرید آمدم، اما امروز برای نجات فوتبال قدم برمی‌دارم‌. خیلی از باشگاه‌های مهم اسپانیایی، ایتالیایی و بریتانیایی در پی راه حلی برای بهبود شرایط بد مالی خود هستند، تنها راه حل، حضور در تورنمنتی رقابتی‌تر به‌جای بازی در لیگ قهرمانان اروپا است، سوپر لیگ به باشگاه‌ها کمک خواهد کرد مشکلات مالی خود را حل کرده و درآمد خود را بازیایی کنند.

رئیس رئال مادرید افزود: ما در رئال اوضاع اقتصادی بدی را پشت سر می‌گذاریم و خسارات زیادی به ما وارد شده است. ما حدود ۴۰۰ میلیون یورو تا به اینجا ضرر کردیم و هیچ کاری برای ما نشد. تا کنون فوتبال اروپا حدود ۵ میلیارد یورو خسارت مالی دیده است. فوتبال باید تغییر کند مثل هر صنعت دیگری در این جهان. فوتبال مانند همه جنبه‌های زندگی در حال پیشرفت است. اخیراً فوتبال علاقه مندان خود را از دست داده است، حقوق سمعی و بصری در حال کاهش است و باید کاری بشود در غیر این صورت همه چیز از بین می‌رود.

پرز در ادامه با ابراز ناراحتی از مسئولان فیفا و یوفا، تصریح کرد: شفافیت مهم است، ما در مورد درآمد لبرون جیمز اطلاع داریم و این اطلاعات مرتباً عمومی می‌شود، اما آیا کسی از درآمد رئیس یوفا اطلاع دارد؟ چرا کرونا روی درآمد آنها تأثیری نگذاشته است؟ من در مادرید و در شرکت خصوصی خودم دستمزدها را کاهش دادم تا با کرونا مبارزه کنم اما آیا در یوفا چنین امری اتفاق افتاده است؟ ما با سران یوفا صحبت خواهیم کرد، موضع ما مشخص است، ما حاضریم در خصوص ۵ جای خالی سوپرلیگ با آنها به توافق برسیم، آنها از فرمت جدید لیگ قهرمانان صحبت می‌کنند درحالی که ما می‌خواهیم فوتبال را نجات دهیم.

رئیس سوپرلیگ اروپا وقتی در خصوص محرومیت احتمالی بازیکنان از حضور در رقابت ملی سوال شد، جواب داد: سوپر لیگ برای ثروتمندان نیست، بلکه برای نجات فوتبال است، با شرایط کنونی باشگاه‌های ما تا ۲۰۲۴ نابود خواهند شد. هیچ یک از بازیکنان حاضر در سوپرلیگ از بازی‌های ملی محروم نخواهند شد، نگران نباشید آن‌ها نمی‌توانند بازیکنان را محروم کنند. سوپر لیگ باعث از دست رفتن جایگاه باشگاه‌ها در لیگ‌های خود نخواهد شد. رئال مادرید، چلسی و منچسترسیتی از لیگ قهرمانان و منچستریونایتد و آرسنال از لیگ اروپا حذف نخواهند شد و همینطور اخراج باشگاه‌های حاضر در سوپرلیگ از لیگ‌های داخلی اتفاق نخواهد افتاد، من در این خصوص مطمئن هستم.

پرز در خصوص توهین رئیس یوفا به آنیلی رئیس یوونتوس و تهدیدهای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، گفت: این رفتارها دیوانگی است، توهین به رئیس باشگاه بزرگی مثل یوونتوس قابل قبول نیست و ما چنین رئیسی را در یوفا نمی‌خواهیم. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هم گفته که تمام تلاشش را برای لغو سوپرلیگ انجام خواهد داد، دلیلش این است که به او گفته‌اند با شکل‌گیری سوپرلیگ رقابت‌های لیگ برتر از بین خواهد رفت، اما این صحبت اشتباه است همه چیز مانند گذشته خواهد بود.

رئیس رئال مادرید تصریح کرد: فوتبال تغییر کرده و مثل ۱۰ سال پیش نیست ما باید خودمان را با شرایط جدید سازگار کنیم‌. عناوینی که باشگاه‌ها کسب کردند از بین نخواهد رفت، قهرمانی‌های یو سی ال به سوپر لیگ منتقل می‌شوند. سوپر لیگ اروپا بارسلونا را نجات می‌دهد، متقاعد کردن لاپورتا کار راحتی بود. اگر بارسایی ها از ریاست من ناراحت هستند، همین الآن آن را به لاپورتا واگذار می‌کنم و مشکلی ندارم. همه روسای باشگاه‌ها قرارداد را امضا کردند و کسی حق خروج ندارد. ما در این مسئله کنار هم هستیم البته لازم است این را هم بگویم این که گفته می‌شود پاری سن ژرمن دعوت ما را رد کرده اشتباه است، ما با پاریس اصلاً صحبتی برای حضور در سوپرلیگ نداشته‌ایم که بخواهند آن را رد کنند.

پرز ادامه داد: ببینید، جوانان بین ۱۶ تا ۲۴ سال دیگر علاقه زیادی به فوتبال ندارند. بسیاری از جوانان علاقه خود را به فوتبال از دست داده‌اند و در حال حاضر سیستم عامل‌های دیگری دارند که می‌توانند وقت خود را در آن طی کنند بنابراین فوتبال باید خود را با شرایط فعلی وفق دهد. می‌دانیم که برای جذابیت بیشتر فوتبال در دنیا باید چیزی را تغییر دهیم. این به ذهن ما خطور کرد بعد از ۲۰ سال دوست همه باشیم کار جدیدی بکنیم و یک رقابت فوق‌العاده تشکیل دهیم.

وی افزود: کاری که ما داریم انجام می‌دهیم نجات فوتبال است. سوپر لیگ اروپا هم جذابیت بیشتری خواهد داشت هم درآمدی بیشتر به وجود می‌آورد. سوپر لیگ اروپا برای همه خوب است، باشگاه‌های بزرگ ثروتمندتر می‌شوند و باشگاه‌های کوچک با پول بیشتری بازیکنان خود را به باشگاه‌های بزرگ می‌فروشند. یوفا به قهرمانان لیگ قهرمانان بسیار کمتر از مبلغی که ما به قهرمان سوپرلیگ می‌دهیم پول می‌پردازد. اگر باشگاه‌های بزرگ پول خود را از دست بدهند همانطور که الان در لیگ قهرمانان اروپا اتفاق افتاده، کل سیستم مختل خواهد شد.

پرز گفت: ما نمی‌توانیم تا سال ۲۰۲۴ صبر کنیم چون از بین خواهیم رفت، باشگاه‌های زیادی هستند که صدها میلیون ضرر می‌کنند. همانطور که گفتم، اگر شما در لیگ قهرمانان به مقام قهرمانی برسید ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون یورو بدست می‌آورید، اما در سوپرلیگ ما پول بسیار بیشتری (۴۰۰ میلیون یورو) به قهرمان می‌دهیم. یوفا باشگاه‌ها را ویران کرده است اینها باید تمام شود. فیفا یک سازمان انحصاری است، آنها باید شفاف باشند ما هیچ اشتباهی نکردیم، گذشته فیفا با فساد زیادی همراه بوده است. تنها هدف ما نجات فوتبال است ما هدف دیگری نداریم. ما باید سریع عمل کنیم. پروژه لیگ قهرمانان اروپا جدید موفقیت آمیز نخواهد بود. پروژه سوپر لیگ اروپا هم هیچ تداخلی با لیگ‌های داخلی ندارد. شما نگاه کنید، لیگ قهرمانان اروپا در یک چهارم نهایی باید جالب باشد اما بعضی اوقات با تیم‌های متوسطی بازی می‌کنیم و مسابقات سرگرم کننده نیست.

رئیس رئال مادرید گفت: قیمت بازیکنان روز به روز بیشتر شده و بودجه کمتر می‌شود، بعضی‌ها فکر می‌کنند این مشکل بزرگی نیست اما برعکس این یک مشکل اساسی است. ما با فیفا و یوفا صحبت خواهیم کرد. ممکن است سوپر لیگ اروپا دو را هم بسازیم. یوفا در طول تاریخ خود تصویر خوبی نداشته است (مرا وادار به صحبت نکنید.) ما می‌خواهیم شفافیت را به فوتبال بیاوریم، قراردادها و دستمزدها به صورت علنی منتشر شوند. این را هم بگویم که هواداران از من می‌خواهند با امباپه قرارداد امضا کنم من فقط می‌توانم بگویم صبور باشید. این را بدانید رونالدو به رئال برنخواهد گشت و امیدوارم لئو مسی در بارسلونا بماند.

کد خبر 488186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.