اعتماد به واکسن‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو

معاون وزیر بهداشت گفت: مردم هر واکسنی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفته را تزریق کنند و در مورد عوارض اندک واکسن‌های وارداتی و شایعات نگران نباشند.

به گزارش ایمنا، ایرج حریرچی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۳۰ فروردین در محوطه استانداری برگزار شد؛ بیان کرد: با توجه به خصوصیات جغرافیایی استان قزوین تردد بالایی در این استان صورت می‌گیرد و جزو استان‌هایی است که آمار ابتلاء به کرونا در آن از متوسط کشوری بالاتر است.

این مسئول گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، خوشبختانه تصمیمات و اقدامات در سطح استان موفق بوده و همکاری همه جانبه‌ای صورت گرفته که در کاهش زنجیره انتقال ویروس نتیجه مثبت داشته است.

حریرچی تصریح کرد: در تمام دنیا ۱۵ الی ۲۰ درصد موضوعات مربوط به سلامت مردم به وزارت بهداشت مربوط می‌شود و ۸۰ درصد از این موضوعات از دست وزارت بهداشت خارج است و همه افراد جامعه و دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار باید دست‌به‌دست هم بدهند تا سلامت مردم رقم بخورد.

وی افزود: شیوع کووید ۱۹ مهم‌ترین معضلی است که طی یک صد سال اخیر برای جامعه بشری به وجود آمده و ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن سال‌ها بر روی جهان تأثیر خواهد داشت و مقابله با آن نیازمند یک برنامه همه جانبه و جامع است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دارویی که برای بیماران کرونایی اهمیت دارد اکسیژن معمولی است الباقی داروها تأثیر چندانی ندارند ضمن اینکه هیچ اقدام منفردی حتی واکسیناسیون جوابگوی این بیماری نیست لذا ما باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا با طرق دیگری با این ویروس مقابله کنیم.

راه مقابله با کرونا تلاش برای عدم ابتلاء است

وی گفت: راه مقابله با ویروس کرونا تلاش برای عدم ابتلاء است و عدم ابتلاء با قطع زنجیره انتقال که همان شناسایی و قرنطینه بیمار در روزهای نخست است صورت خواهد گرفت بنابراین با توجه به موج چهارم فراگیری این ویروس تست سریع، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه کردن و جلوگیری از ارتباط با سایر افراد باید به صورت جدی پیگیری شود.

معاون وزارت بهداشت تصریح کرد: روز گذشته ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا قرنطینه خود را شکسته‌اند و گاه تا ۵۰ کیلومتر هم در سطح شهر تردد داشتند؛ اقدام این افراد که با شکستن قرنطینه جان مردم را به خطر می‌اندازند مانند اقدام انتحاری یک تروریست است.

وی گفت: رسانه‌ها برای جلوگیری از تردد مردم و فاصله‌گذاری اجتماعی تلاش می‌کنند اما واقعیت آن است که در اسفندماه که همه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی اعمال شد، فقط ۴ تا ۱۰ درصد ترددها کاهش یافت لذا به نظر می‌رسد رویکرد ستاد کرونا باید تغییر کرده و به جای تعطیل یا نیمه تعطیل کردن شهر مقابل نقض قرنطینه بایستد.

گلایه از بیمارستان‌های خصوصی

این مسئول تأکید کرد: از بیمارستان‌های خصوصی گلایه داریم؛ چون در شرایطی که مردم به کمک احتیاج دارند به اندازه ظرفیت خود بستری بیماران کرونایی را برعهده نگرفتند و در این حوزه به وظایف خود عمل نکردند.

معاون وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به اهمیت سرعت در واکسیناسیون اضافه کرد: مردم هر واکسنی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفته را تزریق کنند و در مورد عوارض اندک واکسن‌های وارداتی و شایعات نگران نباشند، به عنوان مثال از هر ۱۰۰ نفری که مبتلا به ویروس کرونا می‌شوند ۱۶ درصد دچار اختلالات انعقادی خواهند شد در حالی که اختلالات انعقادی در واکسن‌ها نزدیک به یک درصد است و منطقی است که نسبت به تزریق آن حساسیت کمتری داشته باشیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 488036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.