مرگبارترین زلزله‌های قرن بیست و یکم

اگرچه تنها حدود ۲۰ سال از آغاز قرن بیست و یکم می‌گذرد، با این حال تا کنون بیش از ۶۵۷ هزار نفر از جمعیت جهان، جان خود را بر اثر زلزله از دست داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حوادث طبیعی واقعیتی تأسف‌بار و در عین حال جدایی‌ناپذیر از زندگی در کره خاکی به شمار می‌رود. زلزله نیز از این مقوله مستثنی نیست چرا که هر ساله بسیاری از مردم جهان را قربانی کرده و جمعیت زیادی را نیز آواره می‌کند. زلزله زمانی اتفاق می‌افتد که بخش‌های صخره‌ای جدا از یکدیگر به نام صفحات تکتوینک که مثل تکه‌های پازل روی سطح زمین قرار گرفته‌اند تکان‌هایی ناگهانی را تجربه کنند.

اگرچه تنها حدود ۲۰ سال از آغاز قرن بیست و یکم می‌گذرد، با این حال تا کنون بیش از ۶۵۷ هزار نفر از جمعیت جهان، جان خود را بر اثر زلزله از دست داده‌اند. پیش‌بینی زمان وقوع زلزله کاری بسیار سخت و حتی غیرممکن است که در صورت وقوع می‌تواند رویدادهای دیگری نظیر سونامی و سنگریزش‌ها را نیز در پی داشته باشد. متأسفانه این رویدادهای طبیعی تأسف‌بار اغلب در کشورهایی از جهان رخ می‌دهد که از از کمترین آمادگی برای به حداقل رساندن تبعات آن‌ها برخوردار هستند. در ادامه به بررسی مرگبارترین زلزله‌های قرن بیست و یکم پرداخته می‌شود:

مرگبارترین زلزله‌های قرن بیست و یکم

زلزله و سونامی اقیانوس هند، ۲۰۰۴

بدترین زلزله قرن بیست و یکم تا امروز، در بیست و ششم ماه دسامبر ۲۰۰۴ اتفاق افتاد که اقیانوس هند به عنوان کانون آن شناخته شد. در آن زمان تنها زلزله نبود که به مرگ ۲۲۷ هزار و ۸۹۸ نفر از مردم منجر شد، بلکه در پی این رویداد یک سونامی نیز به وقوع پیوست که باعث مرگ جمعیت زیادی از این مردم شد. زلزله اقیانوس هند از بزرگی ۱. ۹ ریشتر برخوردار بود و به عنوان یکی از شدیدترین رویدادهای نوع خود در تاریخ به ثبت رسید. در نتیجه این زمین‌لرزه یک سونامی نیز به وقوع پیوست که از اندونزی گرفته تا آسیای جنوب شرقی و سواحل شرقی آفریقا، اثرات زیانباری از خود بر جای گذاشت.

تنها چند ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه اقیانوس هند، صدها هزار نفر از مردم جان خود را از دست دادند و بسیاری نیز در غم آواره شدن، به سوگ نشستند. ساکنان باندا آسه، شهری در سوماترای اندونزی، بیشترین لطمه را از این رویداد تجربه کردند به طوری که درست در همان لحظه وقوع زلزله و سونامی پس از آن، ۱۰۰ هزار نفر از مردم جان خود را از دست دادند. کشورهای سریلانکا، تایلند و هند نیز از دیگر نقاط جهان بودند که بیشترین لطمه ناشی از سونامی آن سال را متحمل شدند. به عنوان مثال در کشور تایلند تنها تعداد دو هزار نفر از گردشگران قربانی سونامی شده و هزاران نفر نیز به آوارگی دچار شدند.

مرگبارترین زلزله‌های قرن بیست و یکم

هائیتی، ۲۰۱۰

در دوازدهم ژوئیه سال ۲۰۱۰، زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر کشور هائیتی را که فقیرترین کشور منطقه نیمکره غربی به حساب می‌آید، لرزاند. کانون این زمین‌لرزه در ۲۵ کیلومتری پایتخت و بزرگترین شهر کشور یعنی پورتو پرنس اتفاق افتاد و این رویداد به عنوان قوی‌ترین زلزله از قرن هجدهم به بعد، در تاریخ آن به ثبت رسید. پس‌لرزه‌هایی که پس از زلزله اصلی به وقوع پیوست، مرگ بیش از ۱۶۰ هزار نفر را در پی داشت که البته از نظر بسیاری از محققان، آمار کشته شدگان بسیار بیشتر از این رقم بود اما به ثبت نرسید.

بسیاری از خانه‌های قدیمی و فرسوده کشور فقیر هائیتی هیچ مقاومتی در مقابل زلزله نداشت و به سرعت به خرابه‌هایی تبدیل شد. مردم پایتخت بیشترین لطمه را از وقوع این رویداد متحمل شدند چرا که پیش از این نیز دستخوش وقایعی نظیر تندبادهای مختلف شده و تنها دو سال قبل از وقوع زمین لرزه، به میزان کمی بهبود در زندگی خود را تجربه کرده بودند. برخی از زلزله‌نگاران تعداد افرادی را که در سراسر کشور بیشترین آسیب را از زلزله سال ۲۰۱۰ تجربه کرده بودند، بیش از سه میلیون نفر، یعنی حدود یک سوم کل جمعیت کشور تخمین زدند.

مرگبارترین زلزله‌های قرن بیست و یکم

زلزله بم، ۲۰۰۳

وقوع زلزله در کشور ما رویداد عجیبی نیست چرا که تقریباً هر ساله در نقاط مختلف اتفاق می‌افتد. با این حال زمین‌لرزه‌ای که در سال ۲۰۰۳ در شهر بم اتفاق افتاد، بیشترین آسیب را به مردم زد. در آن سال، زلزله‌ای به بزرگی ۶. ۶ ریشتر به وقوع پیوست و به عنوان قوی‌ترین رویداد در نوع خود، طی ۳۰ سال گذشته به ثبت رسید. تعداد کشته شدگان ناشی از این اتفاق در آن زمان به ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر رسید، اما بعضی از محققان حتی تعداد قربانیان را بیش از ۵۰ هزار نفر نیز تخمین زدند. در زلزله بم سال ۲۰۰۳، اغلب خانه‌ها، مراکز اداری، بیمارستان‌ها و حتی فضاهای سبز به طور کامل تخریب شد، بیش از ۳۰ هزار نفر آسیب جدی دیدند، ۷۵ هزار نفر از مردم بی‌خانمان شدند و تعداد پنج هزار و ۵۴ کودک، والدین خود را از دست دادند.

این زمین‌لرزه در ساعت ۵:۲۶ دقیقه بامداد و به مدت ۱۲ ثانیه به وقوع پیوست و خواب بودن مردم، عامل اصلی تعداد بالای مرگ و میر ناشی از آن به شمار رفت.

مرگبارترین زلزله‌های قرن بیست و یکم

گزارش از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 487949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.