۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
اهمیت فضاهای عمومی در شهرها

فضاهای عمومی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شهری به شمار می‌روند که فرصت‌های بسیاری را برای مشارکت اجتماعی در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. اگر این فضاها به درستی طراحی شده باشند، آنگاه افراد از اقوام و رده‌های اجتماعی مختلف می‌توانند اوقات دلپذیری را به عنوان شهروند در کنار یکدیگر تجربه کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فضاهای عمومی موفق باید بر اساس نیاز شهروندان طراحی شده باشد؛ در واقع برنامه ریزان شهری در درجه اول باید شهروندان در اولویت طراحی فضای عمومی قرار دهند و این مؤلفه‌های شهری را بر اساس معیارهای مشخصی طراحی کنند. در ادامه به معرفی چند ویژگی مهم برای داشتن یک فضای عمومی مناسب پرداخته می‌شود:

قابلیت دسترسی به فضا

این ویژگی به کیفیت فضاهای عمومی و قابلیت دسترسی آن‌ها برای عموم مردم اشاره دارد. در واقع، زمانی یک فضا قابل دسترس در نظر گرفته می‌شود که در آن، مردم با هر توانایی جسمی و مالی می‌توانند در آن حضور پیدا کنند و به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند. یکی از بهترین استراتژی‌ها برای ایجاد فضای قابل دسترسی، نصب امکانات مختلف برای نشستن، استراحت و انجام فعالیت‌های مختلف است که در آن‌ها، تمام مردم در گروه‌های سنی مختلف و با توانایی‌های جسمی متفاوت خود می‌توانند از آنجا بهره برند.

اهمیت فضاهای عمومی در شهرها

راحتی فضا

کاربران یک فضای عمومی باید هر یک از قلمروی خود برخوردار باشند تا بتوانند در آنجا احساس راحتی کنند و اوقات فراغت خود را مطابق میلشان بگذرانند. البته همیشه این به معنای جدا بودن از دیگران نیست، چه بسا افرادی که بودن در کنار دیگران و برقراری ارتباط با آنان را بر تنهایی خود ترجیح می‌دهند و مایلند به انجام فعالیت‌های گروهی بپردازند. چیزی که اینجا در زمینه راحتی مطرح است این که مردم بتوانند مطابق میل خود در مکان‌های عمومی شاد باشند و شرایط برای سرگرمی آن‌ها فراهم باشد. به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه‌های هنری یکی از روش‌هایی است که امکان راحتی و سرگرمی مردم در پارک‌ها را فراهم می‌آورد. دروازه ابر در شیکاگو یکی از بهترین نمونه‌های فضاهای عمومی جهان است که بیشترین راحتی را برای بازدیدکنندگان اطراف خود به ارمغان می‌آورد و منجر به افزایش تعامل اجتماعی بین آنان می‌شود.

اهمیت فضاهای عمومی در شهرها

افزایش قابلیت ارتباط

از نظر بسیاری از کارشناسان طراحی شهری، یک فضای عمومی موفق باید قابلیت ارتباط بین شهروندان و محیط اطراف را افزایش دهد. این گونه فضاهای عمومی ممکن است بخشی از یک خیابان و حتی میدان باشد که امکان برقراری ارتباط مردم در آن فراهم شده است. مردم در یک مکان عمومی باید بتوانند با افراد جدید به ارتباط بپردازند تا از این طریق، قابلیت تعامل اجتماعی در فضای اطراف افزایش یابد. به عنوان مثال، برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مانند موسیقی‌های زنده یا نمایشگاه‌های هنری می‌تواند افرادی از مناطق مختلف را گرد هم آورد و آن‌ها را به فعالیت‌های خلاقانه تشویق کند. این رویکرد، حس وحدت را نیز در میان آنان افزایش می‌دهد و از وقوع نزاع بین شهروندان یک شهر در مکان‌های عمومی جلوگیری می‌کند.

اهمیت فضاهای عمومی در شهرها

امنیت

چنانچه یک فضای عمومی از امنیت کافی برخوردار نباشد، آنگاه زمینه لازم برای وقوع انواع جرم فراهم می‌آید و در نتیجه، تردد در آن‌ها به ندرت صورت می‌گیرد. بدیهی است که برنامه‌ریزان شهری می‌توانند از طریق نصب سیستم‌های روشنایی کارآمد، امنیت یک خیابان یا فضای عمومی را به طور قابل توجهی افزایش دهند. تجربه نشان داده که در فضاهایی با روشنایی مناسب در تمام طول روز، ایمنی محیط در سطح بالایی قرار دارد و مردم با خیال راحت به تردد در آنجا می‌پردازند. در نتیجه این رفت و آمدها، کمترین جرم در فضاهای عمومی اتفاق می‌افتد و همین امر رغبت مردم به گرد هم آمدن و انجام فعالیت‌های اجتماعی در این مکان‌ها را افزایش می‌دهد.

نمونه‌های موفق بسیاری از فضاهای عمومی در سراسر دنیا وجود دارد که به زیست‌پذیری هر چه بیشتر شهرها کمک کرده و حتی رونق اقتصادی را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. به عنوان مثال، پارک خطی نیویورک پس از شکل‌گیری، سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جذب کرد که با فعالیت‌های خود روحی دوباره به منطقه منهتن بخشیدند.

اهمیت فضاهای عمومی در شهرها

کد خبر 487846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.